Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Amningsuppehåll?

Skrivet av Ångest
Hej.
Jag ammar min 7,5-månadersson mycket, och tänker göra det ett bra tag till.
MEN: jag har förmodligen inflammationer i båda handlederna/händerna, som jag har väldigt ont av. Ska söka läkare i morgon. Om jag nu måste äta någon stark medicin som man inte får ta om man ammar... Tror ni att det går att göra ett amningsuppehåll på en vecka eller 10 dagar för att sen återuppta amningen? Jag vill verkligen inte sluta amma, men om jag måste äta medicin så måste jag. Eller vet någon om det finns receptbelagda inflammationsdämpande tabletter som INTE går över i bröstmjölk?

Om det inte gör det, tror ni ändå att det kanske går att amma en gång per dag, precis INNAN jag tar tabletten? Så att sonen inte glömmer bort hur man gör, liksom...
Vad ger man istället? Ersättning? Eller välling? Han äter gröt morgon och kväll och lagad mat en eller två gånger per dag, men det är ju inga stora mängder.

Tacksam för svar. Det här tynger mig och jag tänker på det hela tiden. Samtidigt har jag ONT i armar och händer, och det vill jag ju bli av med...
Svar på tråden: Amningsuppehåll?

Hej!

Skrivet av  Skorpan
Visst går det att göra amningsuppehåll och sedan komma tillbaka till amningen. Du får mjölka ur lite under tiden och sedan låta honom börja suga igen. Försök undvika nappflaska om du vill till baka till amningen. Det är bättre om du orkar att mata med tex en pipmugg.

Jag tycker gott du kan ge ersättning i så fall. Det är ju det närmsta du kommer bröstmjölk.

Men jag tycker verkligen att du ska kolla med läkaren och se vad du kan få. Ofta finns det nu mediciner som funkar med amning. Det är också värt att tänka på att din kille är rätt stor nu, så han tål mer än en nyfödd tål. Men som sagt diskutera det med läkaren. Kolla gärna på fass och på janus-weben för mer info. Janus-webben har info om amning och läkemedel och är lite mer ingående än fass: http://www.janusinfo.se/imcms/servlet/GetDoc?meta_id=3652