Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur uppstår torsk/svamp??

Skrivet av Karro med Robin 021003 & Oliver 041225
verkar vara många som blivit drabbade utav det och jag vill gärna undvika det...
Svar på tråden: Hur uppstår torsk/svamp??

Svamp finns alltid på huden

Skrivet av  Susanne med Viggo 030721
men hålls normalt i schack av bakterier och hudens allmäntillstånd. Det som gör att svampen kan börja växa till i problemartad mängd är om förhållandena på huden ändras, till exempel av att det är fuktigt och varmt. Därför är det lättare att få svamp i underlivet, på fötterna och på bröstvårtorna vid amning. Olika läkemedel kan orsaka förändringar i pH som är gynnsamma för svampen, t.ex. p-piller. När man blir gravid förändras också pH:t i slemhinnorna i underlivet vilket gör att man lätt får svamp.

Penicillin främjar ofta svamptillväxt eftersom det slår ut de nyttiga bakterier man har på huden. Jag fick torsk ganska säkert pga en penicillinkur jag åt en vecka efter förlossningen pga misstänkt infektion.

Personer med nedsatt immunförsvar drabbas också lättare av svamp än andra. HIV-smittade får till exempel ofta problem med Candida Albicans och det finns teorier om att störd balans i tarmsystemet orsakar svamptillväxt och mag-tarmproblem, ofta utlöst av stress.

Andra vet kanske ännu mer.

mvh,
Susanne - molekylärbiolog
 

Artiklar från Familjeliv