Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag vill amma

Skrivet av Pernilla
Jag fick torsk på bröstvårtorna så under en veckas tid hade jag svårt att amma. Men nu är det bättre. Mitt problem är att barnet nu skriker (hysteriskt) vid bröstet och jag får inte till det. Mjölken håller på att sina, vi har provat med drickskål istället för flaska, men det går inte utan att han sätter alltihop i halsen. Jag har provat att pumpa ur, men det gör ont, så det fungerar inte heller att ge på flaska.

Jag tror det handlar om att han tappat tålamodet eftersom det går så lätt med flaskan, och han måste kämpa för bröstmjölken. Ska jag kontakta amningshjälpen eller är det någon här som har råd?
Hur bär man sig åt?
Svar på tråden: Jag vill amma

Lite råd har jag

Skrivet av  Skorpan
Det första är att fortsätta med det du provat, nämligen att ge med drickskål. Det är en tekniksak att få till det. Han ska sitta upprätt när du matar. Sätt honom med ryggen mot din mage och stötta. Ibland är det bra att linda in dem i en babyfilt, så att de inte kan vifta så mycket. Sedan ska du inte hälla in mjölken i munnen på honom utan bara låta honom känna att det finns mjölk där. Då kommer han att sticka ut tungan och lapa i sig mjölken. Gör man så så är risken liten att de sätter i halsen.

Sedan är det bra att uppmuntra honom att suga på olika sätt. Först och främst är det bra att ha honom så mycket du kan hud mot hud. Låt honom ha bara blöja och ta av dig på överkroppen och låt honom mysa i din famn. Det stimulerar hans sugreflex och din mjölkproduktion.

Sedan kan du försöka handmjölka igång utdrivningen lite så att den är tjuvstartad och gärna så att det finns lite mjölk på bröstet. Om du inte kan det kan du ha lite ersättning på bröstvårtan som lockbete.

Sedan är det viktigt att du gör det lätt för honom att ta tag. Se till att han ligger så att bröstvårtan är precis vid hans överläpp och att han inte behöver anstränga sig för att suga tag.

Om du ger honom napp, så skippa den ett tag i alla fall och försök med bröstet när han vill ha tröst eller mest "snutta". Då kommer han inte vara lika angelägen om att det verkligen kommer mjölk och suger kanske villigare. Sedan funkar det ofta bättre att amma när barnet är halvsovande. Tex precis då han börjar vakna från middagssömnen eller på natten då hanbörjar vakna.

Sedan tror jag att det är viktigt att dte är mysigt vid bröstet, så när du övar amning kan det vara bra att ha en kopp med mjölk, din eller ersättning, brevid och ge för att lugna om han blir olycklig vid bröstet. Det är bättre att han då får ett par slurkar ur drickskålen precis så att han blir lugn och kan försöka igen.

Försök också att glädja dig åt hans framsteg. Tar han bröstet en gång på en dag så är det jättebra, går det sedan inte nästa dag så gör det inte så mycket, någon dag senare kanske han tar bröstet två gånger. Det blir lätt två steg framåt och ett steg tillbaka när man gör sån\'t här.

Men jag tycker nog också att du ska höra av dig till antingen amningshjälpen eller till en amningsmottagning på sjukhuset. Det kan ta lite tid att få till amningen igen och att få upp produktionen och jag tror att dte är bra om du kan hitta någon som stöttar er och peppar er under processen oc som du kan vända dig till upprepade gånger. Bor du i Stockholm så tycker jagatt du ska vända dig till KS och Amningscentrum där. de är duktiga på att hjälpa mammor med barn som inte vill suga.

Det kan vara mycket tålamodskrävande att hitta tillbaka till amningen när barnet blivit sugförvirrat, men det går, i alla fall om man får rätt hjälp.
 

Tack

Skrivet av  Pernilla
Ska följa dina råd och se om morgondagen ser ljusare ut.

Tack i mängder.
 

Det går inte

Skrivet av  Pernilla
Nu har han skrikit i 6 timmar, skriker fortfarande. Han blir hysterisk så fort jag tar fram bröstet, så det kan nog kallas katastrof...
 

Stackare!

Skrivet av  Skorpan
Har du gett honom ersättning så att han lugnar sig?

Försök att ta ett par steg bakåt. Se till att han blir nöjd. Gör det som funkar. När han är nöjd kan du sätta dig och mysa med honom i famnen mot din hud. detta kommer inte gå på nolltid, utan är en process som tar tid.

Visst behöver han öva vid bröstet för att hitta dit, men det är också viktigt att er vardag här och nu är ållbar också.

Har du fått kontakt med någon hjälpmamma eller med amningsmottagning/amningscentrum på sjukhuset? Det vore nog bra för er att få träffa någon eller i alla fall få prata igenom allt i telefon.

Ring och prata med någon!
 

Låter jättejobbigt!

Skrivet av  Zukits med Filip 18/6
Lider med dig! Måste kännas frustrerande att när du äntligen blivit av med svampen så har lillkillen blivit lat vid flaskan :-( Hur gammal är din son?

Min son blev också lite tuttförvirrad vid 8 v. Han skrek vid bröstet men flaskan gick bra. Som tur var kunde vi till slut undvika flaska, men det var en kamp. Några gånger funkade det att ge napp först och sen när han lugnat ner sig byta ut mot bröstet. Annars håller jag med Skorpan att försöka undvika napp.

Har hört att barnet har lättare att ta bröstet i halvvaket tillstånd. Försök att lägga till honom när han är på väg att vakna.

Du skriver att det gör ont att pumpa. Har du Avent? Prova i så fall att pumpa utan "gummigrejen". Det tyckte jag var lättare med ena bröstet.

Lättöl och mineralvatten tycker vissa ökar på produktionen.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er!
 

Artiklar från Familjeliv