Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bajsa gult efter 4 dagar??

Skrivet av t.l
Är detta verkligen ett "krav". jag har bara en misslyckad amning bakom mig, gick snabbt över till ersättning. Så jag frågar detta för att få veta hur det "ska" vara...

Efter fyra dagar hade mjölken knappt börjat rinna till för mig. Visst jag hade råmjölk, men det rörde sig ju bara om några droppar.. Så måste barnet verkligen bajsa gult redan eter fyra dagar?? i så fall kommer jag aldrig att kunna amma nästa barn utan att ge ersättning :-/
Svar på tråden: Bajsa gult efter 4 dagar??

nej det har jag aldrig hört

Skrivet av  X-tjejen
bara att barnet ska bajsa bort mekoniumet (stavning?)
sedan kan de bajsa alltifrån 10 gånger om dagen till en gång i veckan
det tog ett litet tag innan det blev den där amningsbajset här med kommer dock inte ihåg hur länge
se till hur barnet mår kiss äter hon med intresse osv och inte verkar matt får hon nog i sig det som hon behöver ändå
sedan görs det ju vägningar ofta den första tiden barnet ska inte tappa allt för mycket från födelsevikten men det kan ta lite tid innan barnet kommer på plusssidan med vikten igen
man får se till hur lillknyttet mår
 

det kan

Skrivet av  Helene & Olivia
ta uppemot en vecka för mjölken att komma igång så inte ska det vara några problem!
För mig tog det också fyra dagar.
 

Det är

Skrivet av  Skorpan
ett gott tecken om barnet bajsat ut barnbecket under sina första dygn. Det betyder att amningen kommit igång.

Men ibland tar det lite längre tid. Det kan betyda att barnet behöver några koppar ersättning ett par dagar eller att du behöver hjälp mad tekniken, men det säger absolut ingenting om era möjlgheter att amma framöver.

För en del rinner mjölken helt enkelt inte till förrän efter 5 dagar eller så och då tar ddet kanske lite längre tid. Men du kan mycket väl få upp mjölkproduktionen så att du kan amma helt.

Det jag skulle säga är att om inte barnbecket är ute efter ca 4 dagar, så bör man hålla en lite nogrannare koll på att barnet mår OK, kissar och inte blir slött. Sedan bör man få hjälp att kolla att amningstekniken funkar och om inte få hjälp att rätta till den. Men att helamma kan gå aldeles utmärkt hur som helst.
 

Aldrig hört

Skrivet av  Helen
vem har sagt det? Min bebis bajs blev gult efter en dryg vecka, det har jag aldrig upplevt som ett problem. Lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv