Sök på innehåll hos Allt för föraldrar
Olycklig och tvillinggravid...hälprop....
Skrivet av En olycklig blivande pojk-tvilling-mor

Om önskningar och drömmar / mamma till tre pojkar

Skrivet av Nenne, pojke -99 och tvillingpojkar 14 månader
Hej!

Du kommer inte bara att låtsas - du kommer att älska dem! Du kommer att få två fina pojkar - kanske som mina: den ena busig ,klättrandes och nyfiken den andra stillsamt förnöjd, pillandes och flirtandes med alla och med ögon som i Semper reklamen.

Men visst får du ha en längtan efter drömmen om din flicka. De där söta bebiklänningarna man kan klä dem i, att se henne vacker i brudklänningen vid bröllopet, och att själv få bli mormor och inte en hemsk farmor, eller...
Själv tycker jag att det är lite extra roligt att handla present till andras småtjejer, att plocka fram dockorna när det kommer flickor på besök (de som ligger i ett hörn och inte används så mycket). "Drömmen/tanken" på den där brunögda lilla flickan finns där - MEN DEN STÖR INTE ALLS KÄRLEKEN TILL MINA POJKAR!!!!

Och fick jag en chans att byta tex busiga David mot den där brunögda lilla flickan så skulle jag skrika NEEEJ! Aldrig i livet! Det var det DUMMASTE jag hört!!! Han är MIN MIN och ALDRIG släpper jag honom!

Och det där med att själv bli farmor istället för mormor - ja, det får man jobba på. Barnens farmor är väldigt delaktig, och hon skickar kort, skriver dagbok varje gång de har varit där som hon sätter in foton i (JÄTTEFINA ALBUM) och följer barnen och finns där för dem. Storakillen har varit där många gånger själv och sovit över och de bakar, plockar ägg hos hönsen och en massa annat som han tycker är kul och som vi inte gör hemma. Det är KANON med en sådan farmor! Jag försöker lära mig av henne!

För det är en spännande resa! Och med tvillingar blir det dubbelt upp. Små gosiga bebisar att snusa på, små små fötter med perfekta mininaglar, ögon som plirar och man gissar vilken färg det skall bli, små gapande munner som suger på de där små händerna...

Sörj gärna drömmen om du vill - men verkligheten blir bättre än du någonsin kunde föreställa dig!

Lycka till och berätta gärna hur det går för dig! Jag är redan nyfiken på dina killar i magen!

Nenne,
med tre härliga pojkar!










Svar på tråden: Om önskningar och drömmar / mamma till tre pojkar

Vad underbart fint du skriver!!

Skrivet av  En olycklig blivande pojk-tvilling-mor
Blir alldeles rörd när du beskriver hur det är att ha tre härliga pojkar! OCH att det är tillåtet att drömma om en liten flicka också...skulle ni kunna tänka er att skaffa ännu ett barn...med förhoppning om en flicka? Måste bli lite fel att försöka skaffa ett barn med ett visst kön tror jag. Man kanske måste kunna acceptera att ens liv blir som det blir...inte alltid som man tänkt sig och känna att det nog finns en mening med varför saker och ting blir som de blir!

Jag börjar redan få tillbaka mina känslor för de små krabater som bökar på i min mage...tack än en gång alla som tagit sig tid att beskriva hur det är att vara pojk-mamma!

Kram
 

Tack, och lite fler filosofiska tankar... :-)

Skrivet av  Nenne, pojke -99 och tvillingpojkar 14 månader
Hej blivande mamma!

Vad glad jag blir att du tyckte om det, för det kom ur hjärtat!

Men nej, det blir inte ännu ett barn förräns jag önskar ännu ett barn (oavsett kön alltså). Och jag tror att tre räcker! :-)

Detta med söta kläder, när flickan gifter sig och -kanske framför allt- att bli mormor istället för farmor, (det är i stort sett bara de sakerna jag saknar)...det är en slags längtan som får lov att finnas utan att det hotar något annat... och det är tillåtet att jag tycker det är roligt att få lite utlopp för det på annat håll, jag älskar mina barn ändå!

Och skulle jag fått en flicka så skulle det säkert ändå inte bli som i min undermedvetna bild...hon skulle rata det sockersöta redan som småbarn, inte alls vilja shoppa med morsan på stan, gifta sig borgerligt, eller bosätta sig och skaffa familj långt bort i ett annat land... Men det skulle också vara okej,(fast lite trist ändå förstås).

Jag tror att det handlar om att inse att det blir annorlunda än vad man föreställt sig det. I mitt/vårt fall var bilden upphängd kring flicka/pojke, i någon annans fall kommer det senare när livet inte blev som man kanske trott. Man kan säga att du nu börjar med ett oskrivet blad!

Och det tror jag att du kan ha glädje av! Då kan du få "följa med" i det som händer och leva i nuet med dina bebisar och också vara mer lyhörd eftersom du inte har några förutfattade meningar om hur det skall/borde vara. Du har inte heller egna undermedvetna förväntningar att leva upp till i din egen mammaroll!

Och detta med att de är killar...jag kan lova dig att det inte är några fjuniga femtonåringar som kommer att flytta hem till dig om några veckor! Nej, det är dina barn, dina nakna små bebisar och det kommer att växa kärlek ur ditt hjärta mer och mer. Och visst kommer de någon gång långt i framtiden att börja med fotboll och moppe, men då är de redan dina barn och din speciella känsla för dem finns där!

Och innan dess finns det 2-, 3-och 4 åringar som älskar att krama nallen, pussa mamma, klappa katten, härma kossan, och baka och göra pärlplattor! Och ni kommer att stanna på vägen från dagis för att titta på det spännande när de lagar asfalten - och du kan erfaret berätta om tippbilen, gruset, asfaltspridaren och välten, för det har du nu lärt dig tex i Rickard Scarrys bok "Vad gör folk hela dagarna" som man kan få läsa om och om och om igen! För att inte tala om böckerna om Halvan och flygplanet/ambulansen/brandkåren/sopbilen/polisen. Men det är roligt och härligt att få följa sina barn in i upptäckten av denna nya värld!

Jag kan bara lyckönska dig och hoppas och tror att du tar tillfället i akt att njuta av den värld som nu öppnar sig för dig. Det är inte bara pojkarnas värld eller flickornas värld - utan barnens värld!


Nenne



 

Du har inte funderat på....

Skrivet av  Sunshine m. Ludde & Alex 3/1
...att bli författare?? Du skriver otroligt bra och med så stor inlevelse att man inte vill att det ska ta slut..*ler*

Finns inte så mycket mer att tillägga än det du skrivit, det säger verkligen allt om hur underbart det är med barn o tvillingar, pojke som flicka, och det är en fröjd att läsa ditt inlägg!! :-)
 

Smörigt......

Skrivet av  Nenne, pojke -99 och tvillingpojkar 14 månader
Men, oj, vad smörigt det blev på slutet...! Men, tja, jag menar det ändå liksom...

:-)

Nenne
 

Nej...inte alls smörigt!!!

Skrivet av  En blivande pojk-tvilling-mor
Utan jättevackert....på PRICKEN de saker jag liksom vill få svar på!!!! Verkligen kloka och bra funderingar och värderingar du tar upp och så målande du beskriver ert liv!! Åååå...nu känner jag mer och mer hur jag verkligen börjar längta efter mina barn...mina två alldeles egna pojkar!!!

Massor av kramar från mig!!!
 

Artiklar från Familjeliv