Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sömn

Skrivet av Else m. Leo och Felix
Våra två killar på 15 mnd. har alltid strulat med sömnen. Då de var 8 mnd. började vi med 5 min-metoden och det har varit allt annat enn enkelt. Vi måste köre senhårdt och inte fire på något annars har vi det gående igen. Nu funkar det hyfsad när vi legger dom de skriker alt mellan 10 min och en halv timme, vilket jag tycker är aksebtabelt om enn inte roligt. Problemer är numera att de vaknar igen efter några timmar och DÅ är det inte lett att somna om. Presic nu står de å gall skriker i sina senger. VAD FAEN GJÖR MAN?????Skulle helst själv ligge i min seng, men klarer inte det när de skriker så blir så himla stessad. Har redan städat toa och är inte så sugen på att fortsetta med resten av huset på denna tiden av dygnet. Måste si att det absolutt jobbigste med att ha barn är sömnen, både dag och natt, fatter inte när det skal börje och venda. Någon som har några bra tips??? Tacksam för vad som helst i nuläget.
Svar på tråden: Sömn

Låter jobbigt

Skrivet av  ulrika
Jag tycker du ska prata med BVC. Det är nog det enda råd jag kan ge.
 

Hur mycket sover de på dagen?

Skrivet av  Jessica m pojkar-96 & flickor-01
Ja, det är ju så jobbigt att inte få sova, man går liksom i dvala hela dagen sedan. Sover de en eller två gånger på dagen? Har du provat att de bara sover en gång, efter lunch i max 1,5-2 timmar (tex 13-14.30) och sen lägga dem vid 20, då borde de vara rejält trötta. Det är svårt att råda något generellt, men jag vill minnas att när de började sova bara en gång på dagen så sov de bättre på natten eftersom de fortfarande behöver ungefär samma totala sovtid, det är bara det att man inte låter dem sova så mycket på dagen. Men du kanske redan gör så? Lycka till i alla fall!
 

De..

Skrivet av  Else m. Leo och Felix
sover ju så dåligt även på dagen. De sover för det mesta två gånger, men ofte bare en halv timme i taget, totalt sover de sällan mer än 1,5 h om dagen.
 

Funderar lite

Skrivet av  Jessica m pojkar-96 & flickor-01
för det är ju såå jobbigt när man inte får sova, man går som i dvala hela dagen jag vet! Hur mycket sover de under dagen? Har du provat att de bara sover en gång efter lunch (ca 13-14.30) och sedan håller dem vaken till kvällen. Kan behövas lite extra frukt under eftermiddagen för att öka blodsockret och humöret om de är trötta! Sedan lägga dem vid ca 20-tiden. Jag vill minnas att de sov bättre på nätterna när de började sova bara en gång på dagen. De behöver ju fortfarande samma antal totala sovtimmar per dygn, men man lägger fler av dem på natten så att säga. Sen när de ska böra dagis så är ju oftast rutinerna så att de sover efter lunch där också, så det är ganska praktiskt att ha samma rutiner hemma innan de börjar dagis. Lite svamligt det här men ett förslag i alla fall. Lycka till!

P.S jag skrev nyss ett likadant inlägg med det försvann så jag skriver det här också.
 

Jaha, nu kom båda inläggen i alla fall!

Skrivet av  Jessica m pojkar-96 & flickor-01
 

Kanske lite hjälp( långt!)

Skrivet av  C m Niklas o viktor
Jag förstår vad du gått igenom! Jag kan börja med att säga att jag är verkligen inget lyckat proffs på söm för vi har nog provat alla metoder en fyra fem gånger i omgångar men inte sover Viktor bättre för det. Men jag kan ge lite tips, för jag har övat i två år....
Viktor har aldrig sovit mer än fem timmar i sträck och det har bara hänt en fyra fem gånger under hans tvååriga liv. På jobbet är de numer vana vid att jag vissa dagar är som en zombi eftersom jag varit uppe hela natten med en arg Viktor.
Viktor har haft nattskräck och har dessutom ett förskräckligt humör och är envis. Vi har nog provat varenda metod som finns och det inte bara en utan massor av gånger.
För att få dem att somna lugnt handlar det om rutin och att förbereda dem. Nu ska vi bada, sedan sova. Nu ska vi läsa en saga, sedan sova, drick lite vatten sedan ska vi sova. Nu ska vi sova.
Vi turas om att sitta mellan dem när de somnar, det tar 10 - 20 minuter. Sedan vaknar Viktor efter tre timmar, oftast är han väldigt arg när han vaknar. men det blir bättre och bättre. sedan sovar han tre fyra timmar till innan han vaknar nästa gång.
Ibland får han sova hos oss men oftast lägger vi tillbaka honom i sängen. Det har varit mycket skrik och bråk (som Niklas faktiskt oftast lyckas sova igenom) men nu verkar han ha lärt sig att det inte hjälper att bråka.
De tips som jag tycker varit till mest hjälp är att lära honom ha nalle (som trygghet), inte äta på natten, vara heltkonsekvent i läggningsrutiner och när han vaknar på natten; gå in säg att nu är det natt nu ska vi sova lägg er ner, och gå igen. det är jätte jobbigt och jag vet att man ibland bara inte orkar men det handlar om ett antal nätter i rad då man får bita ihop ordentligt och vara elaka mamman och trött som en zombi på dagen, men det brukar ge med sig när de fattar att det inte hjälper att skrika. Se också till så det inte är för varmt, hellre kallt i rummet.
Men det är så svårt så svårt när han sover dåligt. Från de var sex månader fick vi höra på BVC att det var en fas som skulle snart gå över. Han är två år nu och kan fortfarande inte sova ordentligt.
Men, och nu det viktigaste av allt. Det har blivit MYCKET bättre. Nu i jul var det två nätter när han bara vaknade en gång efter att vi vuxna gått och lagt oss. det inger lite hopp för framtiden.

Massor av svammel men kanske lite hjälp....
 

Tack..

Skrivet av  Else m. Leo och Felix
för jättebra svar! Känns som om du förstår vad vi går igenom. Vi måste nog bita ihop och ta några skriknätter. Direkt i samband med läggningen på kvällen är det lättare att ta skriken och de brukar somna rätt snabbt, däremot när de vaknar mitt i natten är man betydligt mer sårbar, känns som man är världens sämsta mamma som inte kan hantera sina barn. Förhoppningsvis sover de när de är tonåringar...
 

ja, det är min tröst

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
att när de blir tonåringar kommer jag stå och gapa på dem att de sover bort sina liv... tyvärr är det väldigt långt dit!!!
Och just som du säger, det är nar de vaknar mitt i natten och bråkar som man knappt har vett och förstånd att bråka tillbaka.
Skriv och berätta hur det går!
 

Artiklar från Familjeliv