Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag ska också bli tvillingmamma!

Skrivet av Snowflake med tvillingar bf 13/7
Efter två års kämpande har vi äntligen med hjälp av hormoner lyckats bli gravida. Och på UL i v 8 fick vi se att det är två små guldklimpar som byggt bo i min mage. Både sambon o jag är överlyckliga!

Nu har vi såklart tusen frågor om hur det är att vänta tvillingar. Hur har era graviditeter varit? Har hört att man ska räkna med att bli sjukskriven redan i v 20-25. Men det känns ju jättetidigt! Blev ni det?

För en vecka sedan fick jag en liten blödning och blev fullkomligt livrädd. Åkte till akuten där de kunde konstatera att båda som tur var mådde bra. Men att ena moderkakan ligger långt ner och skaver mot livmoderöppningen, därav blödningen. Är det någon som varit med om samma sak? Hur länge fortsatte ni att blöda i så fall? Jag blödde till o från i 4 dgr.

Oj! Blev långt det här... Hoppas någon kan ge mig lite svar eller om det är något speciellt man ska tänka på när man väntar tvillingar.

Ha det bra!
Kram
Svar på tråden: Jag ska också bli tvillingmamma!

Grattis ! lite svar från mig (blev långt)

Skrivet av  ulrika
- Jag blev sjukskriven i v 28 pga av ryggproblem och sen fick jag vätskesamlingar i kroppen och högt blodtryck som gjorde mig enormt trött. Sov typ 16 timmar per dygn och resten av tiden vilade jag. Var fysiskt aktiv ca 2 timmar per dag. Sista veckan innan förlossning hade jag lätt havandeskapsförgiftning och mådde allt sämre. Födde i v 37+3 så de var rätt fullgångna. Vill inte skrämma upp dig alla graviditeter är ju olika. Men jag råda dig till att verkligen VILA så ofta du kan och kämpa inte på för att "vara duktig", tänk på dina barn i första hand.

Att vara tvillingförälder är roligt, härligt och jobbigt. Jag tyckte de första 2 mån var jobbigast. Sen lättade det och vid 3 mån började min sambo jobba. Kan starkt rek. att din man är hemma några evckor den första tiden. Vid 3 mån hade barnen blivit mer sociala och amningen funkade fullt ut. Vi hade hittat lite rutiner i vardagen.

Nu är de 6 mån och livet tog en ny vändning igen! till det positiva. Nu rör de sig och rullar, kan snart sitta och tränar kryprörelser. De bubblar och jollar massor. Vill vara med hela tiden och gillar nya saker. De roar sig lite själva och sover "inte jämt" som tidigare. Lycka till!
 

Tack så mycket!

Skrivet av  Snowflake med tvillingar bf 13/7
För både gratulation och svar! *glad*

Låter härligt med två små, men visst förstår jag att det kräver lite extra. Vi planerar också att sambon ska vara hemma 2-3 månader i början. Känns skönt! Sen har man ju förhoppningsvis hittat lite rutiner och vant sig lite.

Grattis till dina två små får jag väl passa på att säga också! :o)

Kram
 

Gratulerar!

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
Visst är det en härlig känsla när man får se TVÅ som simmar runt därinne :)

Och nu lite svar:

Förra gången jag väntade tvillingar fick jag en grym klåda och klöste mig blodig genom merparten av graviditeten... Denna gången är mitt blodtryck på tok för högt så jag är hemma sjukskriven redan nu, är i v 20+1 och har varit hemma sedan v 18+2. Plus att jag mådde grymt illa denna gång, men det har tack och lov lagt av!

Jag blev sjukskriven i v 27 av ren rutin plus att jag då slapp stämpla och slösa på a-kassedagar. Annars hade jag väl blivit det mycket tidigare, då jag när jag blev gravid jobbade som nattreceptionist på ett hotell utan möjlighet till omplacering... spelade iofs ingen roll, då jag sparkades pga att jag var borta en del pga att jag inte kunde sova för klådan...

Har aldrig själv blött pga moderkakan, så där kan jag inte svara...

Vad ska man tänka på när man väntar två? VILA! Man må känna sig piggelin, men jag resonerar som så att ju mer man varvar ner redan nu, desto mer har man för det i det långa loppet. Man ska ju orka med att klämma två!
 

Tack!

Skrivet av  Snowflake med tvillingar bf 13/7
Ja, nog var det en underbar känsla att se två små pickande hjärtan där inne på första ultraljudet! Sambon o jag var helt saliga efteråt och gick bara och log åt varandra. :o)

Jo, vila är nog ett bra tips. Har varit jättetrött enda sedan jag testade positivt... Så vila försöker jag göra så ofta jag bara kan. Är helt slut när jag kommer hem från jobbet.

Tack för ditt svar! :o)

Kram
 

Grattis !

Skrivet av  Nette m Alice 021005+Ville&Tuva 040531
Det är verkligen toppenroligt med tvillingar och väldigt mycket jobbigt också...!

Min graviditet var OK, mådde illa till v 20 ungefär och hade gräsliga humörsvängningar, pga hormonerna.
Blev sjukskriven i v 29 för att jag skulle kunna vara hemma och vila lite. Genom att jag då fick ha dottern på dagis mer än 15tim i veckan (var arbetslös vid detta tillfälle) så kunde jag ligga på soffan och vila en stund varje dag.
Men jag måste säga att det gick bättre än vad jag trodde att vara tvillinggravid. I början såg jag framför mig hur stor jag troligtvis skulle vara och förmodligen sängliggandes pga foglossningar, enorm mage mm
Jag var uppe och var rörlig in i det sista. Varje dag hämtade jag Alice från dagis och det vara en omöjlig gymnastisk prövning att klä på en 1 1/2 årig med den jättemagen, men jag fixade det!

Jag hade inga som helst blödningar under graviditeten så jag kan inte stödja dig i den biten men håller tummarna för att du slipper flera.

Ett bra tips som även Ulrika skrev är att ni ser till att kunna vara hemma bägge två under ett par månader.
Det behövs!

Klappa magen nu!

// KRam
 

Tackar

Skrivet av  Snowflake med tvillingar bf 13/7
för gratulation o svar!

Vi hörs säkerligen av igen... Jag lär ju börja hänga här en del nu. :o)

Kram

 

Grattis

Skrivet av  Marie-72, pl.sn.11/1
och välkommen!
Det med sjukskrivningen är individuelt.
Man behöver inte bli sjukskriven om man inte vill.
Rekomendationerna är väl att man skall sjukskrivas 100% vecka 30, men jag jobbade 25% fram till vecka 35.
Det beror helt på vad man har för jobb.

Blödningar har jag inte haft.

Annars hoppas jag du får en ok graviditet!
Själv är jag inne på dom allra allra sista dagarna nu och bara längtar efter att få hålla mina två guld och att bli av med denna hämska magen.
 

Tack

Skrivet av  Snowflake med tvillingar bf 13/7
för ditt svar Marie!

Spännande för dig nu! Snart får du träffa dina två små guld! :o)

Kram
 

Välkommen och grattis

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Här kan du verkligen få svar på alla frågor man kan tänkas ha om tvillingar. Alla är så snälla och kloka.
Tvillingar är fantastiskt och härligt, och tycker jag, vissa dagar jättejobbigt!!!!!

Jag hade en ganska bra graviditet förutom att jag mådde förskräckligt illa mellan vecka 6 och 16. Jag blev enorm ganska fort och var trött, trött, trött men mådde endå bra. Blev sjukskriven på halvtid i vecka 24 och heltid i v28. I vecka 30 fick jag värkar som två gånger blev stoppade på sjukhuset. Efter det tog jag det väldigt lugnt. i vecka 35 tryckte barnen, som båda låg i säte, mot njurarna så de stasade. det var smärtsamt och jobbigt, så jag satt och sov, lutad mot vardagsrumsbordet. Låter jobbigt men jag skulle ju endå upp ocj kissa en gång i halvtimmen... ;D
I vecka 38+2 förlöstes killarna med kejsarsnitt. Jag hade ju varit groteskt stor och det var två stora killar jag fick också.
Just som de andra har sagt så är mitt främsta tips för graviditeten är att ta det lugnt, lyssna på kroppen och vila mycket!
Annat tips är också att se till så allt är klart och förbetett i mycket god tid, för man vet aldrig när de kommer och hur mycket man orkar på slutet. Och när de väl har anlänt, ta det soft, låt det bli vad det blir och försök ta emot så mycket hjälp det bara går.

Lycka till och håll oss uppdaterade!
 

Tack så mycket

Skrivet av  Snowflake med tvillingar bf 13/7
..för det varma välkomnandet och gratulationen! *glad*

Jo, jag lär ju börja hänga här en hel del nu som sagt. :o) Tror jag kommer ha mycket att lära av er alla och få en massa bra tips!

Kram
 

Inte tvillingar, men blödning...

Skrivet av  TT bf 5/5 på besök
Hade 3 större blödningar under de första 10 veckorna pga av att moderkakan inte fastnade ordentligt. Det ligger fortfarande en blodkaka och flyter, men det ska enligt doktorerna inte vara ngn fara. Fick vagitorer, men vad jag förstod var det mer sockerpiller... Var på UL alla ggr jag blödde, samt senare när jag kraschade bilen.... men ingen fara. Det blir säkert samma sak för dig (men undvik bilkrasch!)
 

Hej och GRATTIS!!!

Skrivet av  Sunshine m. Ludde & Alex - 03
Välkommen hit. Mina buskillar är prexis fyllda 2 och busigare än nånsin.....pust! Men kul är det!! Har alltid velat haft tvillingar, min stora dröm här i livet, och så blev det så!! Så inte ska jag klaga över vilda, sjövilda tvååringar som river huset inte! *ler*

Blev sjukskriven i v.28. Visserligen med lite tjat, men jag hade ett jobb där jag ständigt stod upp och det var jobbigt....Olika när man blir sjukskriven beroende på vart man bor tydligen...

Japp, hade en megablödning i v.14 av samma orsak som du beskrev, störtblödning nästan, på akuten såg vi att allt var lugn och läkaren förklarade varför det kunde bli så. Blödde ungefär 3-4 dagar (fast mycket mindre för varje dag)

Förövrigt var graviditeten underbar. Fick pga att vi tidigt fick veta att det var enäggs gå på ultraljud varannan vecka, och det gjorde ju inget! Häftigt att titta på dom små liven så ofta! Har aldrig mått bättre och jag saknar verkligen den tiden! Att få gå runt med magen och skryta med att det fanns två därinne! (märkte förstås att det var en hel del som sa: oh vilken tur att det inte är jag som väntar två!!....jag bara fnös åt dom och svarade tillbaka: "tur? Nä tvärtom! detta blir ju DUBBEL lycka på en gång! Kan det bli bättre?"
Kram och lycka till!
 

Artiklar från Familjeliv