Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bad igen - hur gör ni rent praktiskt?...

Skrivet av Annika med Maria&Sofia 26/9 -03
Alltså - situationen är följande:
Jag har två flickor som måste badas.
Jag har en balja och en halkmatta.

Nu har jag försökt att låta tjejerna bada i baljan på golvet i duschrummet och låta dem bada i badkaret med mattan.
Det går bra tills de ska upp ur badet. då börjar cirkusen...
Sofia börjar frysa först och vill upp. Jag kan inte låta henne gå på golvet, för då halkar och ramlar hon.
Torka, få på blöja och kläder på en sprattlande ål som inser att MARIA FÅR VARA KVAR I BADET!...
*mamma svettas*
Upp med Maria samtidigt som man försöker hindra Sofia från att leka med de gamla blöjorna som nu inte är säkra i badkaret längre. Maria ska få på sig blöja och kläder. "Nej Sofia" Sofia skriker och klättrar på toiletten. Ut med Sofia. SKRIIK från Sofia utanför badrumsdörren. Sen blir Sofa tyst... mycket tyst... för tyst...
Maria halvklädd under armen. Vad gör Sofia...
Titta - mamma har ett ordbehandlingsprogram! "Har du öppnat det själv, Sofia?"
*mamma svettas*
Tycker alla att det här är jättelätt och gör det varje dag? Är jag konstig som bara orkar genomföra det en eller två ggr i månaden... :-/
Svar på tråden: Bad igen - hur gör ni rent praktiskt?...

här badas det bara när

Skrivet av  Ulrika
pappa är hemma. Nu är ju mina lite yngre bara 6 mån men jag skulle inte klara av att bada dem själv hemma ändå. Nu går vi på babaysim och då passar vi på att duscha dem där och tvättar av dem. Brukar funka bra.

Om inte pappan kan vara med när du badar kanske du kan ta hjälp av nån annan släkting eller kompis. Vad jag vet behöver inte barnen bada varje dag.
 

*Hi Hi Hi*.... ;D

Skrivet av  C m Niklas o Viktor
Låter som om de håller sin mamma vaken och uppmärksam!
Så här gör jag, och har gjort sedan de kunde sitta själva. De badar varannan dag och båda badar samtidigt. Jag är farlig, jag vet, men vi har inte halkmatta. Niklas har faktiskt bara dykt en gång och Viktor två. Niklas garvade och tyckte det var kul. Viktor lärde hålla sig i kanten.
Däremot har vi matta på golvet (jag lägger ut den just innan jag fiskar upp dem) den blir visserligen genomblöt, men golvet blir verkligen ashalt utan.
När de är klara fiskar jag upp den ena och sveper in i badrock. Ställer denna på en pall vid handfatet och låter honom plaska med vattenkranen. Fiskar upp nästa, på med blöja, smörj in med kräm. Platsbyte på pallen och samma procedur med den andra.
Jag låser dörren så de inte kan smita och när de var mindre flyttade jag undan alla Ajabajagrejer typ blöjhink och så. Numer kan dessutom Viktor vara ganska nöjd med att stå kvar i badkaret och duscha medans jag gör iordning Niklas. Klär på oss gör vi sedan utanför badrummet.
Kanske ingen hjälp, mest svammel. Men tipset är att försöka fundera ut en rutin med "korta" delmoment. Typ, upp med en sysselsätt den med leksak, upp med nästa på med blöja, sysselsätt den med leksak, ta ettan på med blöja, etc etc, Förvirrande eller fattar du ungeför vad jag menar?
Lycka till...
du vet ju att det lyckligtvis blir lättare ju äldre de blir! :D

 

Jag badar mina killar

Skrivet av  Moni m Sebastian & Felix
själv. dom sitter å leker i badkaret på halkmattan. När dom ska upp drar jag ur pluggen och tar upp ena killen. Den andre står eller sitter å grejar medans jag fixar den förste. sen tar jag hand om den i badkaret. Jag badar mina killar var 3 dag och det är inga problem. Förstår att det är jättejobbigt, men kan du inte duscha en i taget??? Barnsäkra badrummet, ställa ner en i badkaret,vattna,tvätta, skölja, torka. åså nästa likadant?? Hoppas verkligen att det löser sig för dig! Kramizzzz
 

Vi badar...

Skrivet av  Ulrika m. Pontus&Fia 1/10-03 + bf 28/1
kanske var 5:e dag, och har alltid gjort det. Vi tvättar alltid av händer och ansikte efter maten eftersom dom blir grisiga när dom äter med händerna, men så himla skitiga på kroppen att dom behöver bada varje dag blir dom ju aldrig.
Nåväl, här badas det när vi är två, jag har aldrig badat barnen själv samtidigt. Min man brukar dock bada barnen om han e själv hemma en kväll och dom är väldigt gnälliga. Vi använder alltid våran badstol (en sån där med sugfötter som barnet sitter still i) Bad nuförtiden är egentligen dusch förresten:)
Är vi hemma båda två så badar vi en i taget, det är allra bäst och enklast!

Men jag längtar till sommaren när barnen kan bada i den uppblåsbara lilla bassängen varje dag!! Den va ju hur bra som helst i somras!
Kram
 

skrattar igenkännande och...

Skrivet av  mafaldan m 2,5-åringar
...konstaterar att vi bara i akuta fall badade om inte både pappan och jag var hemma när de var så små... Eller än idag nästan...
 

Artiklar från Familjeliv