Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sambon friade på nyårsafton!

Skrivet av Nette m Alice 021005+Tuva&Ville 040531
Trodde aldrig det skulle hända...!
Visst har han sagt att han vill gifta sig men att det behöver väl inte vara någon brådska heller.... Typiskt jämtländsk sävlig kille =)
Vi har ju "bara" varit tillsammans i 10 år!

På hans sedvanligt gulliga oromantiska sätt så friade han inte över champangen tidigare på kvällen utan i sängen strax innan jag somnade =)

Nu funderar jag lite på bröllop, som ni kanske förstår!
Vi är båda eniga om att det inte ska vara ett stort bröllop i kyrkan utan vi känner för att göra det i hemlighet, med bara två vittnen. För att sedan överraska våra vänner på en stor sommarfest.
Så det blir borgerlig vigsel men jag känner inte för att gå till rådhuset och gifta mig. Det känns också för oromtiskt.
Har ni några bra tips på vad vi kan göra?

Kram
Svar på tråden: Sambon friade på nyårsafton!

Varför inte i kyrkan?

Skrivet av  Anis
Det går att gifta sig i kyrkan utan ståhej!

Vi gifte oss med bara barn, föräldrar och syskon med. Vi "bjöd" in dem på onsdagen (vi visste att de var lediga), och vigsel skedde på lördagen. Vi gick ju inte uppför gången, utan samlades alla därframme.

Ring er präst - det går att ordna ett härligt minne i kyrkan, även med bara två vittnen! (prästen och kyrkvärden)
 

Tja, jag vet inte riktigt men...

Skrivet av  Nette m Alice 021005+Tuva&Ville 040531
det känns helt enkelt "så stort" att gifta sig i kyrkan, särskillt när man inte fyller upp den med vänner och släkt.
Tror att jag skulle känna mig lite "fjuttig" framme vid altaret med bara två vittnen vid sidan.

Jag har absolut inget mot kyrkobröllop utan tycker att det är jättefint, men det passar liksom inte mig, inte just nu i alla fall.
Om jag ska gifta mig i kyrkan så vill jag att det då ska vara ett stort bröllop med alla vänner och hela släkten...
Har verkligen inte tid och ork att ordna med inbjudningar, middagsplanering, festen mm för ett sådant bröllop nu.

Tack så mycket för tipset för visst kan man gifta sig "smått" i kyrkan också!

Kram
 

Grattis!!

Skrivet av  Jenni m.Anton & Kalle-01 & Jesper- 98
Jag vet precis hur du känner det , min sambo friade (romantiskt faktist) för 3 år(!!)sen och vi(jag) har inte kommit till än för jag vet inte heller hur vi ska ha det. Vi har också varit ihop i 10 år......
Inväntar tips från er.....

Kram
/jenni
 

Grattis!!!!

Skrivet av  kattis bf 31/3
Ett stort grattis, vad roligt för er =)

Jag och sambon har precis bestämt oss för förlovning på vår tre års dag som infaller i mitten på februari, var och tittade på ringar igår faktiskt! *spännande*
Så nu är det bara att hålla tummarna att de små inte tittar ut innan, även om vi inte är gifta så känns det mer accepterat om vi är förlovade innan barnen kommer. Kanske är fånigt att tänka så, men men...

Vi är jättenöjda med vagnen förresten! Den står i vardagsrummet och bara väntar på att bli använd *ler* Dock kommer vi inte ut med den genom lägenhetsdörren, utan den får stå nere i cykelförrådet när den ska användas.

Ha det så bra och lycka till med bröllopsplanerna!

Kram Kattis
 

Vi smet iväg...

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516*på besök*
till en herrgård långt hemifrån. Vi kom dit på fredagen och när vi checkat in så gick vi en sväng och hittade en liten udde som gick ut i sjön som herrgården låg vid. På lördagen hämtade vi min blomsterkrans (istället för bukett), som vi beställt innan vi åkte hemifrån, i närmsta stad. Den borgeliga vigselförättaren kom till herrgården och vi gick till platsen vi utsett tillsammans med dom två ägarna till herrgården som skulle vara vittnen. Sjön var spegelblank och solen var långsamt på väg ner och där ute på udden, barfota, gav vi varandra våra egna löften. Det var helt underbart!
Dagen efter la vi på inbjudningarna till vår bröllopsfest 3 veckor senare, en lättsam historia med lite all plockmat i vår trädgård.
Vet inte om det är något för er men ni kanske kan knycka lite här och där för att få ERAT drömbröllop ;)
Hoppas att det är okej att jag smet in och skrev fast jag inte "får" vara här egentligen...
 

Glömde

Skrivet av  Challis med Irmelin 030516*på besök*
GRATTIS!!!!
 

Tackar!

Skrivet av  Nette m Alice 021005+Tuva&Ville 040531
Det lät verkligen jättemysigt och helt i vår stil.
Förmodligen blir det en väldigt enkel cermoni men det känns svårt att hitta en mysig herrgård och en miljö där man kan gifta sig här uppe i de karga jämtlandsfjällen =)

Tack så mycket för de fina tipsen!

 

Grattis!

Skrivet av  Eva-Ley med T&A+3+sd+bf050524
Vad spännande att planera ett litet bröllop... :)

Såhär gjorde förresten vi:

Efter att alla papper om hindersprövning, efternamn osv var klara, beställde maken tid på kommunen (inte vår hemkommun), och en av deras vigselförrättare drog det formella och pappersarbetet skrevs på med två kommunanställda som vittnade.

Sedan drog vi iväg på "vår ceremoni" - vi bytte ringar ute i det fria, med ett stilla regn, en vacker utsikt och tvillingarna som vittnen... precis som vi ville ha det! Sedan sa vi inget till någon, utan de fick upptäcka ringarna :)

Detta skedde på midsommarafton förra året, och vi var hos mina föräldrar, så allt det kostade var ringar och resekostnader, egentligen - maten fanns ju redan där!
 

Artiklar från Familjeliv