Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Här är vi

Skrivet av Jenny m Tyra & Melvin 030219
Hej allihop! Nu var det riktigt länge sedan jag skrev något här. Jag och familjen har bytt stad och bott tillfälligt utan dator men nu är vi äntligt på plats i vår nya lägenhet i Linköping.
Tyra och Melvin som snart blir två år (det är så svårt att förstå att jag har så stor barn!) har ännu inte fått någon dagisplats här vilket betyder att jag är hemma med dem. Det är lite kämpigt både för dem och för mig. De är vana att leka och busa hela dagarna och de blir lite rastlösa här hemma. Tyvärr är jag själv lite dålig (har ett hjärtfel) vilket gör att vi inte kan vara ute och hitta på saker så ofta. Jag hoppas att allt löser sig snart, att barnen får dagisplatser och att jag efter ett kommande läkarbesök får hjälp så att jag kan börja må bättre igen.

Det var några ord från oss. Jag hoppas att ni andra har det bra i stormvindarna!

Kramar
Svar på tråden: Här är vi

Hejsan!

Skrivet av  marikaL m fem
Skönt att ha kommit på plats iaf! :)

Men hoppas verkligen du får förtur till dagisplats för dem eller nåt med tanke på situationen... vet ju hur det är att vara strandad hemma med två busisar i livligaste åldern!

Och visst går tiden fort... Man hänger alls inte med :) (snart har de börjat skolan, gift sig och flyttat hemifrån!)
 

Det här med...

Skrivet av  Jenny m Tyra & Melvin 030219
brist på dagisplatser är verkligen inte kul! Nästa vecka börjar jag att plugga och då börjar de stora problemen. Det kommer att bli ett stort fixande och pusslande för att få ihop det (om det ens kommer att gå). Hon som har hand om platserna gör så gott hon kan men det verkar inte gå så bra. Jag hoppas verkligen att det löser sig snart!

Som jag skrev till Carina så älskar jag att hitta på saker med barnen men det är svårt när man är ensam och när jag har problem med min hjärtklappning. Vissa dagar orkar jag inte ens gå i trappor eller lyfta i och ur barnen ur vagnen. Nej, nu ska jag sluta att gnälla och ta hand om två hungriga och pipiga barn.

Kram på dig!
 

Läste nedan

Skrivet av  marikaL m fem
om lekplatsen med EN gunga?? Jag skulle ringt å klagat hos kommunen om jag var du...!

Om du har ekonomiska ramar för en hålla-barna-nöjda-investering kan jag ju tipsa om överlevnadsstrategierna som funkat någorlunda här hemma:
- TELETUBBIES filmer i mängder! Det är enda barntv mina grabbs sitter stilla och faktiskt tittar på :)
- Knoppussel - kul en stund iaf!
- Fisher price grejer i mängd o kvadrat, mina grabbs älskar det här med gubbar man kan placera i bilar o hus, och så har de ju skojiga ljud för sig - här finns numer både hus, biltvätt, ambulansgarage, bilgarage och så en liten bondgård fr Fisher price "little people"-serie... ovärderligt skoj för oss alla ;)

Hoppas det löser sig med dagis o skola o allt!
 

Håller med Marika

Skrivet av  C med Viktor och Niklas
Jag ringde Tyresö kommun och gnällde över att det bara fanns en lekplats med staket runt. Det finns massor av lekplatser med staket på tre sidor (varför) eller fyra sidor men ingen grind (stor hjälp med staket!). De skulle se över det vid nästa genom gång av lekplatser. Tomt snack kanske men endå.

Min killar gillar också telletubbies, men mest av allt är de för tillfället inne på Barbapappa och det ska vara samma video om och om igen. Annars har även Byggare Bob, bananer i pyamas och bamse varit poppis.
Ska jag sitta med vill de bara se på "Ice Age", inte Nemo, Monsters inc eller Toy Story som gick att alternera med förut utan bara Ice age.
Jag tror inte att de dör av eller ens får men för livet av att titta lite på TV. de får en mer avslappnad och harmonisk mamma. Nu skulle de höra mig på ankomst sidan där vi är ibland. de skulle både få krupp och slag. Många barn där tittar aldrig på TV.

Men va jag babblar idag.... Nu ska jag sluta en stund....
 

Tack för tips!

Skrivet av  Jenny m Tyra & Melvin 030219
Jag säger bara: vad skulle jag göra utan videon! I början var stenhård med att de inte skulle titta på tv. Efter ett tag tänkte jag att det kanske kunde vara smidigt om de ville se på video någon gång men då var de inte alls intresserade. Jag provade flera gånger men inget intresse. Sedan helt plötsligt i höstas ville de se på "Tubbiesarna" och sedan dess har det blivit några (underdrift!) stunder framför tv:n. Visst får jag lite dåligt samvete ibland men det är faktiskt inte så att de sitter där hela dagarna.
 

Hej!

Skrivet av  Ingela m W&E, London
Vad kul att höra från dig! :)
Var bor ni nu då? Om du inte vill berätta på internet så skicka mail. Vore roligt att höra var ni hamnade.
Låter jobbigt för dig, hoppas de får dagisplats snart! Som tur är har du väl iaf familjen nära nu?

Vi gick ofta till en lekplats borta på Hejdegården, en jättebra lekplats och de sprang inte iväg. Finns det inte ÖF som ni kan gå till? Det ska ju även finnas nån sånggrupp vid domkyrkan tror jag...

Är ju också hemma med barnen igen, men det går bra. Vi går till lekgrupper några dagar i veckan, men vissa dagar slappar vi bara hemma :)

Hoppas det ordnar sig för dig, och att du mår bättre snart!
Kram
 

Hej på dig!

Skrivet av  M m Moa o Måns snart 2 år!!!
Det var inte i går! Vad tråkigt att höra att du inte är riktigt kry och att ni inte fått dagisplats...här hemma är allting upp o nedvänt också. P har börjat jobba med rätt långt pendlingsavstånd så jag ska innan klockan åtta lyckas få upp alla tre ur sängen, få i dem någon sorts frukost och i kläderna, ut i bilen och in på dagis och sen helst ut från dagis och in till jobbet innan klockan 08.00! Behöver jag säga att jag inte har lyckats med det företaget en enda gång? Och om jag lyckas ska jag fira med något riktigt gott!

Fast jag ska verkligen inte klaga...vi fick ett riktigt tråkigt besked i mellandagarna, våra vänner har förlorat sin 2-åring i Thailand och då inser man ju att man inte har några problem alls...

Du kan väl ringa, jag hittar inte ditt nummer, visst mailade du det till mig?





 

Artiklar från Familjeliv