Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ofta städar ni?

Skrivet av jojo
Jag och min man är absolut inte överens om städning och andra "husliga" sysslor.

Hur ofta anser ni att man måste städa hemma? Med städning menar jag då: damma, dammsuga, städa toaletterna, kanske torka golv.

Sker städningen på gemensam tid eller har ni uppdelade sysslor eller städområden?

Har ni schemalagt städningen eller tar någon initiativet, isåfall vem?

Hjälp, jag behöver goda råd, fort!!!

Tack!
Svar på tråden: Hur ofta städar ni?

Så här gör vi

Skrivet av  Joa
Vi har söndag som vår städdag och det funkar ganska bra. Det var min man som ville ha en speciell dag. Innan så var det mest jag som småstädade och plockade varje dag och det blev rätt så orättvist, tyckte jag, och jobbiga diskusioner. Så vi satte oss ner och delade upp de olika sysslorna mellan oss. Han har dammsugning, köket och torka golven. Jag har badrummet och katterna.
Det funkade jättebra från början, men nu har det blivit att han väntar in i det längst med att dammsuga tills det liksom inte "hanns med". Tex idag har han inte gjort detså jag hoppas att det blir imorgon. Vi tjatar inte på varandra för det blir bara bråk, så meningen med systemet är väl att var och en sköter sina sysslor så man ska slippa tjaffs.
Du skrev att ni inte var överens du och din man. Det är ju inte vi heller egentligen. Det här med en gång i veckan är hans idé. Jag hade hellre städat oftare, speciellt dammsugit! Men vi har gjort en kompromiss kan man säga.
Hoppas det löser sej för er med!
 

så sällan vi kan!

Skrivet av  Mor Maria
vi är inga städfantaster, varken maken eller jag. men kök och hall blir väl dammsuget nästan varje vecka, övervåningen (där vi sover och tittar på tv) är det värre med... toaletterna städas ordentligt en gång i månaden kanske, däremellan hålls de efter så gott som dagligen med avtorkning och urborstning och så. den som gör mest är nog min man, jag bara avskyr att städa! hade jag bara råd skulle jag anställa någon som gör det åt mig, men den dagen lär aldrig komma.
 

Ungefär en gång i veckan...

Skrivet av  Helena
... allt det du räknar upp, dammsugning och avtorkning i kök och hall någon extra gång. Vi brukar mest plockstäda och kanske ta ett dammsugarvarv uner veckan, så städar vi mer ordenligt på helgen. Det gör vi tillsammans. Min man tar alltid badrummen och vårt sovrum, sen hjälps vi åt med resten. Inget schema.
 

Tack för svaren! Nu till

Skrivet av  jojo
följdfrågan...

Jag gillar verkligen inte heller att städa, men tycker om att ha hyfsat rent omkring mig.

Min man kan tänka sig att schemalägga städningen till en gång i månaden. Han är inte beredd på att lägga mer tid än så.

Vi ska ha barn snart och jag vet inte hur jag ska få honom att förstå att en gång i månaden inte räcker.

Jag är arbetslös för tillfället och det resulterar ju såklart i att jag gör det mesta av städning och undanplockning här hemma och det är ok, men jag oroar mig för hur det blir sen, när barnet är här. När det kommer att behövas större insatser från hans sida.

Till saken hör att jag har foglossning nu, så jag kan inte dammsuga. Nu är det tre veckor sen det dammsögs här hemma och jag orkar inte tjata om städning, eller be om hjälp.

Vi kommer inte längre i diskussionen just nu och jag känner att städningen representerar så mycket annat som skrämmer mig i tanken på att vi snart har ett litet barn här. Att han inte ska se vad som behövs göras eller ens uppfatta att det blir gjort, när jag gör det. Att allt ansvar för hem och barn ska hamna på mig. Att jag måste se, planera och genomföra saker som har med hem och barn att göra. Jag viiiiiill inte ha det så!!!!

Hjälp!!!!
 

Förstår dig

Skrivet av  Ulle
det där barnrumperiet han håller på med håller ju inte - ändå kommer han antagligen inte att förstå det av egen kraft, utan du måste visa honom att det är viktigt för dig att det blir städat oftare än vad han tycker är nödvändigt. Dammsuga en gång i månaden är snuskigt, visa honom dessa inlägg vetja!
 

Här..

Skrivet av  Nilla2
hemma städar jag nästan allt själv. Dammsugning av kök och hall 1-2 ggr dag, övrig nedre våning 3-4 ggr vecka. Övre våning 3-4 ggr vecka. Våttorkar 1 gång i veckan. Badrummen går liksom av bara farten, tar ju inte många minuter att torka av handfat mm o skrubba lite i toan, detta göres varje dag. Dammar gör jag nog ett par gånger i veckan. Tycker ändå inte att jag lägger ner ngn större tid på att städa, kanske för att jag inte ser detta med städning som ett projekt och problem utan tycker att det går smidigt - det tar ju inte heller så lång tid, man dammsuger ju ett normalkök på en minut eller två...Min man tar fram dammsugaren om det hastigt har uppkommit något smulande el likn. på golvet. Han fixar fö. med mycket annat. Men skulle jag skita i att städa så skulle han göra det ca. 1 gång i veckan. Alla har ju olika städgränser hur ofta man vill städa-men ni får nog ursäkta mig men jag kan inte riktigt förstå detta städtjat-precis som om det skulle vara så jobbigt o ta så mycket tid-skitsnack tycker jag. Ta fram dammsugaren, dammsug ett rum, inse att det tog 2 minuter o att det inte var jobbigt heller så mår ni alla bättre!
 

Jösses, vad ofta!!

Skrivet av  Anna
Dammsuga varenda dag. Det lär ju aldrig hända hos oss. Låter ju nästan maniskt!
 

Skitstövel

Skrivet av  Ellen
Hej!

Jag vet att jag svarar sent, men hoppas ändå att du läser detta.

Jag förstår din oro, och den är verkligen befogad. De flesta människor förändras ju inte över en natt precis, och undersökningar har ju visat att om det är kvinnan som gör mest i hemmet redan innan man får barn så är det hon som fortsätter med det även efter barnen anländt, och då med ökad arbetsbörda.

Jag hade också foglossning. Min man hade som din svårt att förstå "mitt" problem (jag menar med foglossningen) och vi hade också skilda uppfattningar om hur och när det behövdes städas, och även plockas undan. (Han lämnade nästan allt. Det som jag hade gjort innan jag blev dålig gjorde han inte, och det som han normalt sett skulle gjort gjorde han inte heller, eftersom jag inte gjorde något.) Nu ett år efter vi fått barn är våra uppfattningar forfarande lika skilda i detta avseende.

Jag måste tyvärr beklaga att det finns så omogna "karlar". Man lär sig mycket om sig själv och sin partner när man får ont inte klarar sig själv. Den person som man kanske hoppades skulle ställa upp för en när man behöver förstår inte och är mer självisk än man kunde ana.

Vi får hoppas att din foglossning ger med sig så att du inte blir liggandes där efter att du fött barnet. Ta det lugnt de första två månaderna efter förlossningen, då är den hormonella omställningen som störst. Om din man inte hjälper dig, ta hjälp av andra.
När jag själv blev så pass att jag kunde ta mig till närbutiken så satte jag upp en lapp där, men det går ju lika bra att anonsera i tidningen, eller fråga släktingar och vänner.

Till män som inte ställer upp för sina fruar när dom har ont vill jag bara ropa "skitstövlar"!
 

Vi städar

Skrivet av  Protan
cirka en gång var fjortonde dag. Vi turas om.
 

Åh det beror på

Skrivet av  Mamma Erik
Men en gång i veckan försöker vi får det se snyggt ut hemma, allt annat efter behov.
Schemalagt städningen, knappast, passar varken mig eller sambon.
Jag gör nog det mesta och allra helst själv. Jag städar när lusten faller på och skulle aldrig kräva att sambon skulle ha lust samtidigt. Å andra sidan så är jag nog den som skräpar ned mest, när min sambo varit ensam (själv eller med Erik) några dagar, så ser det aldrig så rörigt ut som det kan se ut efter en dag då jag är ensam.
Vi har aldrig några gräl om städningen hemma, det enda vi "bråkar" om är huruvida man skall plocka undan på kvällen, jag föredrar att göra det på morgonen, sambon på kvällen och jag säger varsågod *S*
 

Vi har faktiskt

Skrivet av  lyckligt lottad
städerska en gång i veckan och jag tycker det är underbart för jag hatar att städa. Vi har julstädat själva för hon är på semester och då uppskattar vi henne än mer...
Men vår dotter hävdar bestämt att det är "pappas dammsugare" och det säger ju en del, jag kan faktiskt knappt minnas när jag dammsög sist.
God Jul!
 

Såhär gör vi

Skrivet av  My
Jag (frun i huset) städar alltid, jag tvättar, stryker, tar hand om disken, dammar, bäddar, lagar mat, handlar, klipper gräsmattan, plockar ogräs, slänger sopor, etc etc. Kankse att jag någongång får hjälp av barnen (ok, de stora, 2 st, bäddar sina egna sängar nångång, övriga sängar bäddar jag=vi är 6 personer i hushållet). Mannen i huset fixar lagningar, kör till tippen och betalar räkningarna och tar hand om inköpen av stora respektive små prylar. Vi turas om att köra barnen hit och dit. Jag tar hand om babyn, byter bljöjor, matar och leker och torkar upp, badar honom, klär på honom etc. Ibland leker mannen med babyn, även barnen (de stora). ibland.
 

Men tycker du

Skrivet av  lyckligt lottad
att det är en bra arbetsfördelning?
 

Tjosan!

Skrivet av  Helena
Hoppas att ni har rejält med prylar som går sönder och att det är mycket som ska kasseras och handlas så att även maken känner sig sysselsatt!

Skämt åsido: läs ditt eget svar som om det vore någon annans. Tycker du inte att arbetsfördelningen ser lite sned ut, till din nackdel?
 

nja, kanske

Skrivet av  My
inte, för jag är hemma hela dagarna och min man jobbar heltid. Jag är ju hemma hela tiden, inte han. Ska jag inte göra någonting om dagarna, för att "det ser snett ut" med arbetsfördelningen? Tycker nog inte att den är sned. Men visst kan man hjälpa varandra nångång, även att barnen skulle kunna hjälpa med.
 

OK

Skrivet av  Helena
Är du nöjd så är du nöjd. Är du det? Har ni kommit överens om att arbetsfördelningen ska se ut som den gör eller har du glidit in i det bara för att du är hemma (är det för att du är föräldraledig eller är du hemmamamma med större barn också?)

Jag lägger mig inte i vad du gör på dagarna men hälften av det du räknar upp skulle ju din man lätt kunna dela med dig, även om han jobbar heltid. Och det där med att du har hela omvårdnadsansvaret och han "ibland" leker med barnen... känns det helt naturligt för er att barnen är "dina" och han liksom "lånar" dem, som en fritidspappa. För så låter det ju på din beskrivning (möjligen med undantag från skjutsandet).
 

Är inte bara

Skrivet av  My
föräldraledig, är arbetslös (arbetssökande) också. Nöjd är man väl aldrig? Men det finns ingen rättvisa, och vi har inte sagt att det skall vara såhär, det har bara blivit så, för att det blir "bättre" om jag gör det (städningen, bäddningen, matlagningen, handlandet etc). Jag är väl lite av en "perfektionist" kanske? Anser att det blir "bättre" om jag gör det själv, för då blir det så som jag vill ha det (rent och prydligt). Jag får väl skylla mig själv då, kanske? Men jag vill inte ändra på det. Och helst av allt skulle jag faktiskt gärna vara en "hemmafru", och inte arbeta (ha ett jobb). Jag trivs med att vara hemma. Och skulle min man göra maten, skulle ingen av oss äta det, då far vi till MC Donalds ;o) istället.
 

OK, tack för svar (imt)

Skrivet av  Helena
 

några fråger

Skrivet av  linda nr #3#??
hur gammla är era barn? jag lever någolunda likt dej men har bara!!! två barn 3,5 år och 10 mån och tror allvarligt talat att just detta skulle kunna få oss att gå isär, just för att jag tycker inte det går i hop sej alls plus att han bara kommenterar att jag inte städar ordentligt.... kan bidra med att han är en slarver som aldrig plockar upp efter sej ärligt talat så beundrar jag dej att du pallar med det *S*
 

Dem är

Skrivet av  My
9 och 13 och 13 år i år, och lillen är 8 månader.
 

Blir du inte förbannad?!?

Skrivet av  Mr Muscle
Jesus... Din man verkar inte bry sig ett uns om sitt hem och sin familj. Blir du inte jävligt sur över hans icke-engagemang i ert gemensamma liv?? Jag hade ställt krav på 50/50 å det omedelbaraste - för både hans och din egen skull. Tänker du på vilka värderingar/könsroller du förmedlar till dina barn? Om inte, ta dig enfunderare, för deras skull!!
 

Nej

Skrivet av  My
ser inte varför. Se mina andra svar (andra inlägg) för en förklaring, vill inte upprepa mig. Här förmedlas inga negativa könsroller.
 

Fast...

Skrivet av  Helena
... tror du inte att du och din man riskerar förmedla att vissa sysslor utförs av kvinnor och andra av män? Du säger ju själv att din man "inte kan" städa och laga mat - det beror ju rimligen i sin tur på att HAN aldrig fått lära sig det.
 

Jag skrev inte

Skrivet av  My
att min man _inte_ kan städa eller laga mat. Däremot skrev jag att om min man skulle göra maten skulle vi fara till MC Donalds istället (skrivet med glimten i ögat ;o) ) Och sedan skrev jag att jag får väl skylla mig själv, för att jag är så pedantisk och kanske är jag en "perfektionist", för jag vill ha det på mitt sätt (=får skylla mig själv). Min man kan städa och visst skulle han kunna laga mat kanske som är ätlig (pommes och hamburgare?), men jag anser att det är "bättre" att jag gör maten och att jag städar och donar och fixar, för då blir det så som jag vill ha det.
 

Det går att lära sig..!

Skrivet av  Jen
Att laga mat!! Inte är det svårare att följa receptet i en kokbok än att programmera videon eller pilla med mobilen... Så att din man bara kan laga hamburgare och pommes är bara trams.
Städning likaså - det går (ganska lätt faktiskt!) att diskutera igenom och komma fram till gemensamma standarder vg städning och tvätt. Han klarar säkert galant att lära sig göra "rätt" där också.
Men om du tvunget vill leva så uppdelat som ni gör så var bara medveten om (jag säger inte att det är fel) att det påverkar omgivningen - era barn uppfattning om vad en "riktig mamma" resp "riktig pappa" gör, osv.
 

Och vad är en "riktig mamma" respektive

Skrivet av  Sillen
"riktig" pappa? Vad är en mamma och en pappa då?
 

Ser inte varför

Skrivet av  My
jag ska behöva "räkna upp" vad min man "kan" eller "inte kan" vad gäller matlagningskonst (vad gäller städning också). Att jag gav pommes och hamburgare som ett exempel, var bara taget från luften. Och om vi väljer att ha det så som vi har det hemma, med den fördelning (eller kalla det vad ni vill) vi har , är vår ensak. Det var då ett himla tjat det blev om könsroller hit och dit och "varningens ord" om att barnen på något vis skulle ta någon skada. Tror jag icke. Nu har vi det som vi har det och ingen förändring kommer att ske, och vad våra barn "lär sig" eller inte, skit samma. Jag skiter i könsroller och jämlikhet etc etc. Vi har det bra i vårt hem ändå, utan att man ska lägga "namn" på uppgifterna. Tack för era vänliga inlägg och era vänliga åsikter (som säkert är menade i all välmening. Det förstår jag). Men vilket tjöt det blev...
 

Varför skriver du här då?

Skrivet av  Helena
Eller läser för den delen, om du nu inte är det minsta intresserad av könsroller och jämlikhet (ursäkta, men det låter inte så smart när du uttrycker dig så). Att det blir ett "tjöt" beror förstås på att de flesta som skriver här i någon utsträckning funderar över könsroller och arbetsfördelning. Gillar du inte att motivera dina livsval ska du kanske inte skriva på ett debattforum...
 

Sorry att

Skrivet av  My
jag valde att skriva här då`rå. Men jag svarade bara på ett inlägg. Och jag får väl ändå ha lov att "surfa" runt på fN och gå in i olika forum och svara, ställa frågor, ha åsikter om vad jag vill (inom fN:s regelverk givetvis).
 

Nu var det ju inte så...

Skrivet av  Helena
.. jag menade, My, och det förstår du säkert. Visst är vem som helst välkommen att skriva var som helst inom snackreglernas ram, men det blir lite konstigt att först ge sig in i en debatt och sen backa med hänvisning till att man skiter i det som är debattforumets ämne...

Ha så kul!
 

Tyvärr inte er "ensak"...

Skrivet av  Jen
Man lever inte sitt liv isolerat från resten av samhället. Alla val man gör (och har rätt att göra naturligtvis - inom lagens råmärken) ska man vara medveten om påverkar andra, precis som man själv gör just dessa "val" för att man blivit påverkad själv. Mer eller mindre. Ibland är det bra, ibland mindre bra. Därför: Hade du _varit_ intresserad av "jämlikt hemma" så hade du ifrågasatt dina egna val och även sett att dessa påverkar långt utanför din egen familjeenhet. Dina barn kommer naturligtvis inte att "fara illa" för att ni väljer traditionella könsroller - men det hade varit viktigare och mer utvecklande om de (av er) lärde sig bryta kvinna-man-mönstret.
Skrivet i all välmening.
 

Blä för städning!

Skrivet av  lilla e
Jag städar oftare beroende på att jag inte står ut med smuts på vissa ställen. Dit hör kök och toa.

Vi städar kanske en gång i veckan/varannan vecka men plockar undan, sopar golv + städar kök och toa betydligt oftare. Golven tar jag nästan alltid hand om, liksom toan. Min man diskar för det mesta och plockar undan, torkar bord etc. Jag vattnar blommorna när de ser döende ut.

Nu när jag är mammaledig gör jag bort städningen på dagtid. Storstädningar gör vi alltid på helgen, oftast på mitt initiativ.

Konstigt nog är jag slarvigare än han samtidigt som jag är renligare. Min man lägger undan sina grejor efter att han använt dem, jag släpper dem ur händerna och glömmer bort det. Ändå vill jag ha det renare än han. Skumt!

Tidsmässigt lägger jag nog ner lite mer tid än min man på städning/planering av städning, men jag tycker inte att det är något problem eftersom han alltid gör annat nyttigt när jag städar. Om han bara satt på sin rumpa när jag städade skulle jag bli galen.
 

Du är precis som jag

Skrivet av  Mamma Erik
JAg är superslarvig, men väldigt noga med att ha rent, dvs jag kan städa badrum och kök till förbannelse (men är lika snabb på att stöka till igen)
Vad konstigt det är med vissa saker, de liksom bara hoppar ur händerna på en och hamnar på en plats där de inte skall vara *S*
 

Hej kompis!

Skrivet av  lilla e
"Så snart det är släppt är det borta från minnet".
Min specialitet är att sitta i TV-soffan, käka äpple med kniv och lämna kniven med ett balanserande äppelskrutt på på bordet. Om det nån gång blir skilsmässa så beror det på mina äppelskruttar (och att fjärrkontrollen är hopkladdad av äppelsaft).

På jobbet är jag en helt annan människa, där är jag otroligt pedantisk och skulle aldrig drömma om att inte sätta in papper i pärmar. Tänk vad fint vi skulle ha det om jag var sån hemma...
 

Du är _så_ välkommen

Skrivet av  Mamma Erik
till mitt jobb och sortera in papper *S*. Nu är det en jättehög, som jag skall ta tag i efter trettonhelgen.
Skilsmässoorsaken i vår familj kommer bli i så fall mina tepåsar *S*
 

Min man städar!

Skrivet av  Lycklig fru
Själv så stökar jag mest till!
Jag är duktig på att plockstäda, sortera kläder, post m.m. och det gör jag alldeles för sällan. Kläder någon gång i veckan, ibland lite småplock dagligen, men fint i alla rummen har vi i stort sett aldrig. Inte när vi jobbar i alla fall. Det kunde hända när jag var föräldraledig och någon jul ibland.
Min man dammsugar när det blir för djävligt - dvs hallen och köket varje, eller varannan vecka, sovrummen och så kanske någon gång i månaden, ibland oftare, när han ändå är i farten. Vi ska inte tala om hur ofta vi våttorkar rummen...för veckorna och månaderna flyger sin egen kos...
Hoppas ni släpper lite krav och bråk efter detta inlägg! Jag tror att förhållandena skulle bli mycket bättre om vi kvinnor släppte lite på vårt städdille och i stället började uppskatta mänskliga relationer!!!
För ska man måsta ha helt fint för att kunna bjuda hem folk, så kan man aldrig hinna bjuda hem folk som heltidsarbetande småbarnsförälder, och det är viktigt att hålla kvar sina kamrater trots att man fått barn.
Är det riktiga vänner så skiter de i om ni städar varje vecka eller inte.
 

Jag skriver vykort - han städar!

Skrivet av  Nilla
Han städar - jag skriver alla vykort.
Jag har alltid avskytt städning, undanplockning och allt annat som har med hemmets iordningsställande att göra. Däremot är jag otroligt bra på att skicka vykort från semstrar, julkort och fördelsedagskort till vänner och släktingar. Eftersom han (tyvärr) är fysiskt starkare än jag och därför har lättare för dammsugning etc så har det blivit hans lott. Jag blir bara arg och aggressiv av sånt.
Sen har vi prioriterat så att vi har städerska 1 ggn/varannan vecka som sköter grovstädningen åt oss. Vi är ju heltidsarbetande båda.

Jag har svårt att förstå alla kvinnor här med städdille och "jag gör det bäst själv"-attityd. Låt mig citera Posten-reklamen: "Varför då..??"


 

Jämt

Skrivet av  malin
länns dte som och ändå är allt en enda röra. Dammsuger varje dag och plockar konstant.
Vi delar lika, den som är mest i hemmet gör också mest saker. Just nu är jag hemma och gör väl mer än maken men from feb skall han vara föräldrarledig i 8 månader så då antar jag att han gör mer.

Den som kommer hem först lagar maten, lägger varsitt barn etc. Det enda jag gör mer är nog att handla(för att jag gillar det).

Däremot är min toleransnivå betydligt lägre än makens.

Vi har aldrig(under 10 år) grälat om städning mm. Jag skulle aldrig stå ut om man inte delade lika, sedan har man kanske sysslor som den andre gör hellre ex jag handlar han städar bilen. VBi har så mycket fritidsintressen att vi måste dela annars skulle vi inte hinna.
 

Dammsugning och skurning

Skrivet av  Linda
skulle inte kännas så jobbigt om det inte vore för alla saker som har en förmåga att hamna på alla möjliga och omöjliga ställen. Blir galen när man ska springa runt i 2-3 timmar varje lördag fm för att få undan sakerna för att överhuvudtaget kunna tänka på att starta dammsugaren utan att det ska bli stopp i dammsugar slangen. Vi bor 2+2 i en liten 3:a utan något bra förrådsutrymme så ska man ha en sak måste man flytta runt på 3 andra saker och då blir det lätt rörigt.
Jag tycker att det räcker med att dammsuga ngn gång mitt i veckan om det inte är alltför dammigt/sandigt, toaletten oftare, och under helgen göra en grundligare städning.
 

Förtydligan

Skrivet av  Linda+4
inlägget är från mig "Linda+4" så att ingen förvirring uppstår!
 

Städning

Skrivet av  Andreas
Jag städar varje vecka... Nogrannare varannan vecka och lite lättare den andra. Jag är kille. :-) Det är sanning. Min sambo gillar inte att städa så jag gör det och hon lagar mat t.ex. som jag nästan aldrig gör. Inte för jag tycker det är jättekul att städa, men gillar att ha rent. Vi kanske är lite ovanliga... :-)
 

Förstår inte

Skrivet av  Veronica
att de flesta verkar vara stora entusiaster till städning. Jag o min man är inga pedanter. det vet oxå våra familjer o vänner. de är alltid välkomna men får ta det som det är. Vi damsuger max varannan månad, röjer vid behov (max en gång/mån). Detta passar oss perfekt. När vi sen nått våran gräns att nu måste vi röja så delar vi på det utan ngt tjafs. Det finns ju så mkt annat i livet som jag proiriterar framför städning, bla relationer till vänner o familj. städa gör vi när vi MÅSTE inte bara för att det råkar vara en viss veckodag....
 

Hemma hos oss...

Skrivet av  tessan
ser det ut som så här...jag jobbar 75% han jobbar 5-skift.Ett barn ,kommer en till i juni.
Jag tvättar,bäddar,stryker,plockar undan.Vi har diskmaskin oftast tar jag ut rent o in i skåpen.
Dammsugningen delar vi på oftast tar jag övervåningen,han källaren detta gör vi nästan varje dag. Matlagningen blir oftast gubben för jag gillar inte att laga mat ,gör det bara när jag måste!
svabba golvet varannan dag(köket) dom andra rummen en gång i veckan blir oftast jag! händer att han svabbar nedervåningen som han ser som sitt territorium!badrummem städar vi varannan vecka fast torkar av gör JAG varje dag(handfatet)toastolen)Han lagar bilarna när dom går sönder (jätteduktig på allt sånt)han klipper gräset ,borrar ,spikar upp saker(kan inte jag)
Jag gillar att ha det rent och uppstädat innan jag går och lägger mig så oftast springer jag omkring o plockar o plockar hela tiden är det inte leksaker som sonen dragit fram så är det annat!

 

Så här gör vi

Skrivet av  Johanna med Olivia 020325
Vi jobbar 60-65% vardera och är föräldraledig resterande tid med Olivia 9,5 mån.

Vi försöker städa varje vecka. Jag tar oftast badrum och dammar, Ubbe tar dammsugning och torkning av golv). Men det beror lite på hur det ser ut med tiden. Sen plockar vi lite varje dag och håller undan, golvet i köket och hallen dammsugs varannan dag ungefär. Vi har väl i stort sett jämställt hemma med städning, tvätt och skötsel av hus och bil. Däremot funderar vi på att köpa in städtjänsten när Olivia ska börja på dagis för att få mer tid med henne efter jobbet.
 

Städning hos en ny här

Skrivet av  livsnjutare
Jag brukar dammsuga för det tar mig 1/3 av den tid det tar för honom att dammsuga. Jag är också den som håller undan på köksbänkarna, och oftast den som städar badrummen. All dammtorkning är också min puck. Plockar också undan mer än han, men skräpar å andra sidan ned betydligt mer.

Till hans försvar ska jag tillägga att han sköter soporna, tvätten, diskmaskinen, praktiska småfix och byter alla bajsblöjor ;-)
 

Artiklar från Familjeliv