Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

När städar ni?

Skrivet av Kaosmamman
Undrar för här finns det inga rutiner för det. Inte heller för att handla och på något sätt så blir det varje vecka ett nödvändigt ont och något som "tär" på vår fria tid. Har läst fråga och svar här nedan om stress och tid och jag undrar precis som ville, någon svarade att de städar 1 lördag varje månad och försöker hålla undan däremellan. Det är klart att det tar olika tid beroende på vilka krav man har. Men tanken på att avsätta en tid ung som att man lagar mat eller går och tränar eller ser en tv-serie man följer är lite lockande. Verkar jag skittrist eller? Men kanske skulle det sluta "försvinna egentid" om det vore städtid från början...dessutom så är det ju lättare att dela på eländet om man nu vill vara rättvis... Hur gör ni och framförallt hur tänker ni?

Hopplös som man är har man dessutom en önskan om att det ska vara fint till helgen. En tanke som bygger på hemmafruprincipen, kan ju funka om någon är föräldraledig men det är ju en kort tid... och att helgen ska vara till för roligare saker än städning.
Svar på tråden: När städar ni?

rationellt

Skrivet av  Ysh
Varje kväll gör vi (jag och Mannen) en raid geom lägenheten och plockar med oss det vi ser för vidare befordran dit det hör hemma. Fjortisen har 100% hand om sina saker förstås. Det tar max 10 min.

Handla är ett gemensamt projekt där mannen och jag under tiden hinner tala om allt och inget, planera osv. Vi handlar oftast 2 ggr i veckan + att någon av oss tilläggshandlar på väg hem om något skulle fattas. Samtidigt som vi fixar mat och disk torkar vi ofta skåpluckor, vattnar blommor etc.

På lördgar gör vi ett städryck direkt efter frukst. Dammsuger jag så går Mannen efter med svabben eller tvärtom. Tar kanske en timme i anspråk.

Tvätt sköts en gång i veckan på kvällstid i husets gemensamma tvättstuga. Då gör vi allt klart och sorterar i högar på en gång. Bara att stoppa i skåpen igen när man kommer upp i lägenheten.

Vi ägnar ofta en stund på söndagen åt att göra storkok med kalops, rulla köttbullar etc för att kommande vecka kunna få bra mat på bordet snabbare. Det går fort om man hjälps åt.

På så sätt får vi det mesta av helgen samt kvällar ledigt till annat än hushållsarbete.
 

Säg

Skrivet av  a
att du skojar va...
Det lät bara _för_ präktigt det där.
=)
(skojar)
 

:)

Skrivet av  Ysh
Skojar inte... :)

vägen dit hän har varit lång och krokig... Jag och Mannen har kamperat ihop i 25 år och det har inte alltid varit så här. Under småbarnsåren var det traditionell fördelning med Pappa på jobbet och Mamma på jobbet + ta hand om det mesta hemma. Fast Mamman tröttnade på att göra allt och orkade inte bära alla ryggsäckarna till slut. Så då blev det till att omförhandla.

Vår metod har vuxit fram under årens lopp därför att vi i grunden är väldigt lata båda två. Vi vill få allt gjort utan att behöva stanna upp och fundera. För oss var bästa lösningen då att göra rutin av det. Händelser det sista året har också gjort att vi varit tvungna att planera minutiöst för att få livet att funka alls.




 

Hemma hos oss:

Skrivet av  Elanor
Städning: Hemma hos oss plockar vi undan allt som ligger framme och flyter varje kväll. Varje lördag förmiddag är det städning. Alla har sina särskilda städpass och jag vill att städningen ska vara klar till eftermiddagsfikat (då någon gärna har bakat). Precis som du vill jag gärna känna att det är helg och fint någon gång.

Tvätt: Vi tvättar all småtvätt vartefter den hopar sig i tvättstugan. Varannan vecka är det stortvätt i husets gemensamma tvättstuga. Sambon och jag turas om att ha huvudansvaret.

Inköp: Vi skriver inköpslista söndag kväll och så handlar sambon på hemväg från jobbet måndag kväll. Någon av oss kompletterar färskvaror till helgen. Alla skriver upp när något tar slut och så tar man lappen med sig och handlar det på hemvägen.

Middagslagning: Sambon och jag har "jour" varannan kväll. Då kommer man hem vid sextiden och börjar med maten. Den andre kan träna eller gå ärenden och komma hem först till middagen. Fast den här veckan är barnen lediga och har jour. Vi måste ju jobba klart inför påsken!

De här rutinerna har vuxit fram genom åren, men fungerar bra. Jag vet inte om de ger särskilt mycket mer fritid, men man vet åtminstone vad som väntar och det blir inget bråk!
 

Vi städar

Skrivet av  Protan
varje helg. Brukar turas om, varannan helg, typ.
 

Jag städar varje söndag fm

Skrivet av  EllaNora
så ärd et fint hela veckan lång! .-)
 

Vi har ett...

Skrivet av  Totte
fritt system, min flickvän går hemma för tillfället och tar därför hand om det mesta i lättstäd + mata diskmaskin.

Jag fixar maten när jag kommer hem och då jag har barnen varandra vecka blir en barnvecka såhär:
Fredag eftermiddag: jag hämtar ungerna på dagis efter jobbet, åker hem med dom och lagar mat.
Lördag morgon: Vi planerar veckans matlista (meny), skriver inköpslista. Om vi då ska låna böcker åker vi först till bibblan, sen handlar vi inkl. godis.

Vi är alltså färdig med en veckas handling (förutom vissa färskvaror), låneböcker och har veckans meny klar lördag till lunch. Resten av helgen är "ledig".

Städning lösas vid att barnen plockar efter sig innan middagen, dammsugning vid behov (dammråttorna växar sig stora och morrar) + såklart min flickväns insatser på dagarna när jag är på jobbet och barnen i dagis.

Våra icke-barn veckor är inte alls lika strukturerade...
 

När det behövs...

Skrivet av  Mimmi m Zacki
..har inga städdagar, har aldrig haft o kommer nog aldrig att ha....
Däremot småstädar vi varje dag, dammsuger 1 gång i veckan o våttorkar alla golven, går med sopborste o skyffel varje dag, toaletten städar vi då den börjar se hemsk ut dvs ca var 3dje dag(vi är 6 pers i familjen o ett badrum)...
Tvättar var 3dje alt var 4dje dag i tvättstugan eftersom vi spar mer på det, tvättar o viker o lassar in i skåp då man kommer tillbax m kläderna.
Matlagning brukar jag stå för, gubben disken efter, o handlar samsas vi om....

På helgerna brukar vi vara lediga men det kan förekomma städning o tvätt och då är det oftas en av oss som gör det själv medans den andre är ute med barnen på 5,3 o 2 år gamla...

Kan tillägga att jag är hemmamamma o min gubbe jobbar heltid, men förnärvarande långtidssjukskriven....
Jag brukar iofs sköta det mesta själv i hushållsarbetet, men däremot har en karl som oxå tar ansvar o vi har en dialog om städ etc....Brukar oftas göra allt på veckorna eftersom vi föredrar att göra andra aktiviteter på helgerna o normalt storhandlar då.
Värdesätter hellre tiden med familjen..och en fördel gubben betalar barnvakt 1 gång i veckan så jag kan städa o ha ensamtid då han arbetar, nu så turas vi om att städa själva medans den andre är ute med barnen o har utomhusaktiviteter....
 

Städar?? Och en fråga till er som lördagsstädar

Skrivet av  andra kaosmamman
Vi har lite smått kaosigt här hemma.
Här ligger alltid saker framme, allt har inte sin plats och det ramlar ner saker från ingenstans eller någonstans hela tiden som ingen vet var de ska vara och ingen vet varifrån de kom.
Plockar gör jag sällan, sambon mer, men han lägger inte saker där de SKA vara så han kunde lika gärna låta bli.
Små skruvar, papper som ska sparas ett tag, udda leksaker, läxböcker, en knappnål samlas på en bänk i köket. viktiga papper, räkningar, reklarmblad, kataloger och annat samlas i en hög i kökssoffan innan det sorteras ner i en mindre hög när jag slänger reklamen.
Dammsuger gör vi när det blir för skräpigt på golvet, varje dag eller en gång i veckan.
Tvätten lägger sig i en hög i badrummet eller i tvättkorgen i källartrappen, bärs ner i tvättstugan och tvättas eftersom. Mest av mig. Rena kläder viks och läggs i högar i tvättstugan till skåp och bänkar är överfulla och jag gör ett ryck och bär upp det. Stryker gör jag inte. Sambon stryker det han ska ha själv.
Ungarna städar sina rum under hot eller med hjälp. Ett par gånger om året kan de få underliga idéer och städa själva.
Handlar gör jag lite olika, när jag kommer åt. Ibland massor, ibland bara för middagen. vi handlar så gott som aldrig tillsammans, det känns lite slöseri med tid att två ska göra vad en (jag) klarar lika snabbt själv.
Alla ni som städar tillsammans; har ni inte barn som sticker ut eller till kompisar på helgerna? Här ser de på tv, äter frukost och sen har de redan bestämt att leka och är på väg ut när jag tycker vi kan städa undan lite.
 

Lördagsstädar

Skrivet av  Frippa
med invanda rutiner. Jag plockar, dammar, städar kök och badrum, våttorkar. Maken dammsuger (oops lite snedfördelat kanske). Barnen städar sina rum och ett gemensamt allrum.

Barnen vet sedan länge att det är städning på lördagar, inga kompisar, godis eller något innan det är färdigstädat. Oftast bestämmer de ingenting då.
Det var jättestruligt innan men vi gjorde faktiskt ett "kontrakt" som barnen fick skriva på. Städning lördagar, inte hålla koll på hur mycket syrran städat, städa sitt, inget godis/veckopeng om vi föräldrar måste tjata. Om detta inte fungerar så blir det städning varje kväll. Det har funkat riktigt bra.
 

Oj det där gillade jag...

Skrivet av  åj67 m Hanna-93, Malin-94 Ludvig 030203
Inte hålla koll på hur mycket syrran har städat. Ett sånt kontrakt tror jag att jag skall skriva med mina tjejer också. För är det något som kan irritera här hemma så är det att höra lilla fröken "petimeter" gå och gnälla på att lilla fröken "slarv-maja" inte har städat lika bra.
 

:-)

Skrivet av  Frippa
Spar rätt så mycket tjat och irritation. Stortjejen gnällde oftast över att lilltjejen började leka eller städade långsamt osv. Om de "bara" städar sin del så får syrran ta dagen på sig om hon vill.
 

här

Skrivet av  .:caya:.
städning: jag går runt o tar ett allmänt småplock under kvällarna - om jag orkar... annars får det vara, jag vet ju att hälften av grejerna kommer vara utrivet igen inom fem minuter efter att dottern vaknat. dammsugning och ev våttorkning görs gemensamt en gång i veckan

tvätt: fixar oftast mannen en gång i veckan, jag o dottern brukar följa med som sällskap

disken: jag tar diskmaskinen på morgonen, sen fylls den på under dan o körs på kvällen (det är en liten bänkdiskmaskin)
dom stora grejerna tas efter behov och oftast av maken

inköp: en - två storhandlingar/månad - ihop. sen handlar vi ibland på vägen hem, oftast blir den maken som gör det

middagslagningen: gör jag eftersom jag är hemma på eftermiddagarna med dottern, inte så att det är för att maten ska stå på bordet när han kommer hem men för att hon oftast vill ha sin kvällsmat då (vid halv sju) oftast fixar jag storkok till matlådor de kvällar han inte kommer hem

kanske ska säga att han jobbar mer än heltid med datasupport med hela landet som arbetsfält
jag är sjukskriven för stress vilket gör att min ork varierar men rutiner underlättar...
 

Varje dag

Skrivet av  Nilla
Det första jag gör när jag kommer hem på em. är att torrmoppa golven samt dammsuga i entren samt hallen runt hundkorgen (liten spaniel) Detta tar inte så mycket tid, max 10 min.
Leksakerna har då ej hunnit sprida sig, de plockas i hop framåt kvällen.
Dammning sker ett par ggr/v i samband med golvmoppandet. Har inte så mycket grejor framme, tex i fönster mm så det går av bara farten tar sammanlagt max 5 min.
Badrum o toa brukar jag torka av handfatet i en gång/dag i samband med användning.
Våttorkar golven med micromopp 1 g/v.
Tvättar oftast varje dag, men ägnar ingen tid till att stryka, mer än absoluta nödfall. Mannen stryker sina skjortor själv.
Handling...ett kapitel för sig....är ibland jätteduktig att planera o skriva lapp ( detta system är helt klart att föredra spar massor av tid och tittar i hopplöst skafferi) men dock ej alltid. Mannen och jag turas om med handling.
Jag har ofta ngt "tema" på maten, just nu är det Italiensk pasta samt Thai som står på menyn. Om det då är hemhandlat till div. rätter finns det alltid ngt hemma att tota ihop något gott av.
 

Vi städar...

Skrivet av  Kaka
när jag får nog *s* Han märker inte ens när det blir skitigt (jag KAN inte fatta), men när jag tycker att vi ska städa så säger han bara "ok, när då?".
 

Tack för alla svar!

Skrivet av  Kaosmamman
Jag har läst och begrundat och suger i mig alla tipsen!
 

Artiklar från Familjeliv