Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

enkät,vad tycker ni?

Skrivet av Vad tycks?
en stilla undran.Tre vuxna barn,18,19 o 22 år.Ingen av dom stryker sin tvätt,det gör pappan.(De är tjejer alla tre).
Svar på tråden: enkät,vad tycker ni?

Det är inte så

Skrivet av  Stettan
att de byter däck och tvättar bilen åt honom och knyter laxflugor åt honom när han ska iväg på fiskesemester eller så?
 

aldrig i livet!

Skrivet av  Vad tycks?
22-åringen gör så lite hon kan,likaså 18-åringen,städar bara när hon skall till kompisar.22-åringen lagar i princip aldrig mat,tjafsar med 19-åringen om ven som skall diska,plocka ur diskmaskinen osv.19-åringen bakar diskar lagar mat mm mm.alltid tjafs med 22-åringen o 18-åringen.19-åringen börjar tröttna.Pappan tycker inte det gör något om han bl.a plockar ur+i diskmaskinen,han har ju inget annat just dså att göra.19-åringen tycker att han lägger sig i deras uppgjorda schema,men utan resultat.
 

det är väl upp till pappan

Skrivet av  ulmerkott
Jag förstår inte riktigt problemet. Om han vill stryka så stryker han, om han inte vill så låter han bli. Enkelt och behändigt.
 

Pappahjälp

Skrivet av  Vad tycks?
Pappan kan inte riktigt acceptera att hans barn är vuxna,han tycker att han måste göra detta för att vara en bra pappa,att de skall gilla honom mm mm.
 

ja låt honom

Skrivet av  maria65a
Om det är hans sätt att få vara viktigt för "barnen" så låt honom, allt man gör frivilligt och som ingen kräver av en kan man väl få göra ifred även om det sticker i ögonen på andra. Låt honom stryka tills alla flyttat hemifrån, då försvinner väl problemet ;-)
 

det är väl mysigt

Skrivet av  Lena M-ö
jag brer mackor till mina stora barn för att jag tycker det är en snällt sätt att visa omtanke.
Om jag inte vill, så behöver jag inte, men så länge jag vill är det väl helt ok
 

Stryker tvätt???

Skrivet av  Elanor
Vad är det för tvätt man stryker nuförtiden? Trots att jag har tre tonåringar, har varken jag eller barnen ett enda plagg som måste strykas. Sambon stryker en festskjorta en gång i månaden, det är allt. Eller har jag missat något?
 

Här stryks det...

Skrivet av  Mrs Jane Doe
... för fullt!

Kläder - så gott som allt utom underkläder, lakan - har ingen mangel, handdukar - ser mycket snyggare ut + tar mindre plats i linneskåpen, etc, etc...

Nu gillar jag visserligen att stryka & tycker det är avkopplande att stå framför TV:n med en hög stryktvätt - annars hade det inte strukits så mycket här hemma...
 

Det är väl upp till pappan...

Skrivet av  Kaka
vill han inte stryka längre får han väl sluta med det. Men ja, de borde kanske ta lite ansvar och stryka tvätten själva. Fast i grund opch botten tycker jag att pappan gjort fel som fortsatt att stryka trots att de blivit vuxna. När jag bodde hemma fick jag fixa allt sånt själv när jag vara stor nog att klara det och ta ansvar för det. Strök nog tvätt från det att jag var 15-16 år.
 

Inget fel så länge man inte själv tycker det är ok

Skrivet av  liilei
Jag var lat när jag var så ung att jag bode hemma. Min mamma gjorde det mesta åt mej.

När jag flyttade till egen lägenhet så blev det ju lite svårt i början, men inte värre än vad man klarar av.

Hur jag själv kommer göra när barnen kommer upp i den åldern vet jag inte än. Jag tror inte att man skadar barnen genom att de slipper göra tråkiga saker hemma.

Men det bara om jag känner att jag orkar. Det samma gäller min man.


Det är ändå en helt annan sak sen när man har eget, hur man än gör hemma.
 

Spontant

Skrivet av  Kaosmamman
tycker jag att det kan de väl göra själva. Men om pappan vill stryka och tycker att det är helt ok och hinner med allt annat som han vill hinna med så finns det väl inget problem. De flyttar väl någon gång och då slutar han hoppas jag. Och då får de sin beskärda del av strykning om de inte väljer bort kläder av den typen. Själv har jag mest tröjor och sällan sånt som måste strykas. Nog med dukar här.
 

det är väl pappans

Skrivet av  turtle
bekymmer eller nöje eller vad han tycker det är.
Men skulle det vara jag och min familj så skulle så stora barn minsann MÅSTA stryka sina kläder själv! Oavsett om det var jag eller pappan som stryker i övrigt och oavsett om det är kul eller inte - bara för att de ska lära sig och när de är så pass stora så kan de gott göra det själva!
Skulle kräva precis samma sak av pojkar!
 

Tycker

Skrivet av  Päronet
väl inte att det är så farligt. I vår familj är det min man som stryker. Han stryker även det jag behöver. Han gjorde det samma när våra barn bodde hemma. Det var ingen som krävde det av honom men eftersom han gärna gjorde och gör det nu också, så ser jag inget fel i det. Jag tycker inte heller det har någon betydelse om det är killar eller tjejer. Alla vår tre barn kan stryka och gör det. Minimalt eftersom även de rationaliserar bort det så mycket som möjligt.
 

Så här tycker jag

Skrivet av  kakan
döttrarna är tillräckligt stora att stryka och tvätta sina egna kläder. (Det hade inte spelat någon roll om det hade varit en mamma eller pappa som gjorde det till dem). MEN, skulle det vara så att pappan tycker att strykning är suuuuuuuperkuuuuuul så kan han ju fortsätta med det - jag tycker bara synd om tjejerna den dagen som de flyttar hemifrån.