Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

jag blir så förb..

Skrivet av Anna


Åter igen så visar regerigen att kvinno-yrken inte är lika mycket värda som mansdominerade yrken!
Jag tänker på rot-avdraget i vårbudgeten. Varför kan man inte få skattelättnader på andra hushållsnäratjänster? Vi mer eller mindre tvingas att arbeta,båda föräldrarna, trots att man har barn och familj att ta hand om. Det är svårt att leva på en lön idag, pensionen beräknas på hela livs inkomsten mm.
Varför är det så fel att få hjälp med städning och andra hushållstjänster, så att man kan tillbrinag sin fritid med barnen?
Jag kan inte förstå varför detta anses fulare än om man inte hinner måla huset själv och lejer bort det!




Svar på tråden: jag blir så förb..

Det är en alldeles

Skrivet av  Päronet
för het potatis. Jag håller med dig men många som jobbar för jämställdhet tycker ju istället att hemarbetet skall delas mellan kvinna och man. Då kommer den gamla pigdebatten upp. Vi måste ju frigöra oss från gamla värderingar, vi lever ju inte i bondesamhället längre. Jag har aldrig förstått vad det som är så nedvärderade att städa åt andra. Det är väl ett service jobb bland många andra.
 

Ja...

Skrivet av  Helena
... det kan man ju tycka. Men varför betalar det då sig så uselt svart? Mindre än hälften av vad snickar-Lasse får. Fast snickar-Jerzy får förstås mindre än snickar-Lasse han också...
 

Det är ju

Skrivet av  Päronet
en helt annan debatt. Det är inte enkelt att svara på eftersom det även skiljer i lön för kvinnor och män inom samma arbeten. Det har ju låg status att städa, jag vet. Men det är inte bara omgivningen utan många av de som städar nedvärderar sig själva. (känner ganska väl till det eftersom min mamma varit städerska i många år.) Jag tror faktiskt att man kan höja statusen på jobbet. För mig är det lika mycket värt som vilket annat jobb som helst. Men så länge vi hela tiden ser det som en kvinnofälla så kommer nog inte statusen att höjas på jobbet heller. Det är en attitydfråga och attityder ändrar man inte i brådrasket.
 

Märkligt...

Skrivet av  Johanna
Vi delar lika mycket på arbetet hemma men skulle lik förbaskat gärna betala för att slippa städningen OCH uppskatta det lika mycket som att betala någon som kommer och fixar huset. Att det är en så känslig fråga - jag förstår inte det...
 

leva på en lön??

Skrivet av  Fenrisulven
det är tyvärr idag en total omöjlighet,om nu inte ena parten har en väldigt hög lön.du pratar om att se ner på kvinnoyrken?? det förstår ja inte riktigt,att vara städare är ett yrke,där man gör sin del i ett företag.men att städa hemma hos andra för att dom ska ha mer tid till jobb och sina barn,_det_ är nedvärderande...för samma person sliter för att du ska få nått som städaren inte kan...av ekonomiska skäl.
massor av människor har idag svårt att klara sig på 2 löner.
idag finns skrämmande exempel på folk som både har städare å barnflicka.
kan du inte ta hand om dina barn så skaffa inga...kan du inte själv städa ditt hem,så säger det en del om de utopialiv du lever.
 

vad du generaliserar då

Skrivet av  leva livet
Varför ska jag kunna få skatteavdrag för snickaren som spikar i mitt kök, men inte för städaren som städar det? Jag håller nog med Anna där.

Sen skriver du att det är en omöjlighet att vara hemma på en lön om man inte är jättehöginkomsttagare. Det beror ju naturligtvis lika mycket på vilka utgifter man har. Min sambo var hemma 1,5 år utan lön när yngsta barnet var liten. Själv tjänar jag 22 000 brutto i månaden och det är väl inte nån superduperlön. Vi bor billigt på landet, men måste å andra sidan köra 2 bilar för klara oss. Visst fick vi tänka på vad vi handlade, men det gick visst attvara hemma med en inkomst. Och det är inget utopialiv utan ett medvetet val just den perioden i våra liv.
 

Hmmm

Skrivet av  Annika60
Intressant teori!
Det är ju bara att fortsätta då...
Kan du inte gjuta grund och snickra ska du inte ha ett hus.
Kan du inte mjölka kor så ska du inte dricka mjölk. Kan du inte slakta och stycka en gris ska du inte äta fläskkarré.
Kan du inte klippa ett får, karda och spinna ull, väva tyg och sy ska du inte ha kläder....

Så fort man pratar städning är det som om allt logiskt tänkande upphör...

Hur ser du på rörmokaren, egenföretagaren som gör jobb hemma hos privatpersoner? Är han också nedvärderad för att han "sliter för att du ska få nått som rörmokaren inte kan...av ekonomiska skäl."

(Skulle jag rörpula hade jag inte kunnat jobba på en månad eftersom det skulle ta mig gediget lång tid att dels lära mig hur man gör, dels göra det...)

Städaren som städar kontoret gör det väl precis lika mycket för att de potentiellt högavlönade direktörer som jobbar där ska kunna leva gott på sin lön?
 

om man...

Skrivet av  Fenrisulven
inte har tid att ta hand om sin egen skit eller sina barn...borde man ta en titt på sitt liv
 

men varför

Skrivet av  mammis
gäller inte detsamma den som inte har tid att ta hand om sina egna rörledningar eller snickerijobb??
 

Goddag yxskaft...

Skrivet av  Annika60
Du uppfattade visst inte min poäng: Varför gäller detta *enbart* städning. Inte rörledningar, bygge, sömnad och matproduktion?
 

Eh!?

Skrivet av  Johanna
Jag har tid att ta hand om min egen skit och mitt eget barn men jag tycker att städningen är för jävla tråkig och betalar gärna för att låta någon annan göra det. Livet är fört kort för att ha tråkigt och jag lägger hellre tiden på att umgås med min familj!
 

Kunde inte sagt

Skrivet av  Päronet
det bättre själv. Tack för inlägget
 

Hmm...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... jag tror att det går alldeles utmärkt att leva på en lön, även om den lönen är 15000 i månaden. Men då måste man naturligtvis ha samma standard som på 50-talet (då alla är överens om att det gick utmärkt att leva på en lön).

Dvs bo en familj på 4-5 pers i en tvåa. Ät enbart hemlagat, lagat från grunden. Köp nya kläder enbart få gånger per år. Laga och lappa. Ingen TV, bil, dator, CD etc... (Radio går bra!)

Då lovar jag att det går utmärkt. Det blir en prioriteringsfråga!

Och varför städning och barnpassning åt andra skulle vara sämre än rörmokeri eller snickeri är för mig en gåta...
... kan det ha att göra med att typiska "kvinnogöra" är så lågstatus att det är skämmigt att leja ut det till andra..?
 

Precis

Skrivet av  Annika60
Jag instämmer även i åsikterna kring "leva på en lön". Förändringen, som gör det "omöjligt att leva på en lön" jämfört med det glada 50-talet är att folks krav på standard har ökat markant.
 

Självklart går det om man vill -

Skrivet av  knyttet
men problemet är att ingen vill leva på en lön under dessa förhållanden. Och i Stockholm (och säkert vissa andra ställen i landet) kan det vara svårt att få tag i tillräckligt billigt boende - skall man betala 7 000 kr i månaden för en tvåa så blir det jättesvårt att leva på en så låg lön (tjänar man 15 000 kr i månaden så har man cirka 10 500 kr kvar efter skatt, sedan tillkommer barnbidrag och bostadsbidrag). Tänk på att på femtitalet så jobbade man även på lördagar - så om man låter den som jobbar jobba även 6 timmar varje lördag så kan man nog säkert få ut en så pass bra inkomst att det går att leva på den!
 

Javisst

Skrivet av  Annika60
Vem sa att den gamla goda tiden var en dans på rosor...

Jobba sex dagar i veckan kan man göra i dag med om man vill genom att extraknäcka i t ex vården eller med butiksarbete. Där finns arbete även helger...

Skillnaden var väl att på 50-talet var det svårare att ha två föräldrar i arbete.... Barnomsorgen var inte utbyggd och barnflickor skulle ha betalt...

Just i Stockholm var bostadsbristen f ö minst lika besvärande på 60-talet som den är i dag. Jag minns en affisch för en kampanj för att övertyga landsortsbor om att inte åka till Stockholm för att söka jobb, eftersom bostadsbristen var en ren katastrof.

Det var en ung man sittandes på sin resväska och text i stil med "kom inte till Stockholm. Det finns inga bostäder att få".

Så då handlade det liksom inte om att skaffa sig en dyr tvåa utan kanske om att bli inneboende hela familjen...

Roligt? Nix.
Men hur kommer det sig då att så många helt oreflekterat påstår att det var så bra på 50-talet för att man kunde leva på en lön?
 

T o m...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... i Stockholm kan man komma undan billigare. Ca 3000 om man har tur.
Kolla här:
http://www.bostad.stockholm.se/html/wli_lghlista.htm
*s*

Nä, jag tror inte att många vill leva så nuförtiden. Men det _går_ lika bra nu som då. Det var mest det jag ville få fram...
 

ES - fast för att få de bostäder

Skrivet av  knyttet
du räknade upp måste man nog ha ett antal år i kön till bostadsförmedlingen (har en kompis som flyttade till Rågsved efter 7-8 år (eller 9 år?) i kön - hon fick inget bättre men hyran var i och för sig o.k. - men inte under 3 000 kr).

Visst kan man få en billig hyresrätt i Stockholm - men det kan ta ett antal år. Jag tycker att du i princip har rätt i att det går att leva på en lön - men man kan kanske inte från en dag till en annan skaffa ett så billigt boende.
 

Nja...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... kolla in länken jag skickade. Där finns flera lägenheter med ingen eller hyfsat kort kötid. Visst, enstaka för 3000, men kring 4000 var inte ovanligt.

Jag tror inte att det är världens bästa - men jag vill bara visa på att de finns och att de går. (Eftersom det finns de som påstår motsatsen.)
 

fast bara för att man har den

Skrivet av  knyttet
kötid som det står får man ju inte lägenheten (det ger en bara chans att bokas sig för den - men det är oftast många andra som bokar). Fast har man en jättetur kanske...

Enligt statestiken så är det mycket långa kötider och vad jag vet så är det generellt längre kötid om man måste ha billig hyra - kan man betala 10 000 kr för en trea får man säkert en lägenhet nästan direkt.
Se länk:
http://www.bostad.stockholm.se/html/wli_lghlista.htm
 

Ursäkta - fel länk

Skrivet av  knyttet
Här är den rätta (hoppas jag)

http://www.bostad.stockholm.se/html/wli_KotidPerSdf.htm
 

*s*

Skrivet av  ES - bf 31/8
Ja, men den tabellen visar ju genomsnittliga kötider, inte absoluta.

Och jag har aldrig sagt att det var lätt eller att man skulle få den första man pekar på. Jag ville bara få inflikat att det _går_, och att det finns om man vill prioritera åt det hållet.
Jag uppmanar ingen att göra det, bara sluta klaga på att det är omöjligt att leva på en lön ("som man ju så lätt kunde på det glada 50-talet").
Pratade förresten med min svärmor som bekräftade allt jag trott om hur det var på 50-talet (dvs vad man fick göra för att få det att gå ihop på en lön) och hon sa att det dessutom inte var ovanligt att flerbarnsfamiljer bodde i enrummare. Och det var inte alls de "fattigaste", utan inte heller ovanligt bland "medelklass".
 

Min man jobbar extra på lördagar

Skrivet av  kakan
och inte ger det så mycket mera "klirr" i kassan. Trots att han jobbar varje helg (hela eller end. lör).
Men fastän han jobbar helger, kvällar och dagar så skulle vi ALDRIG klara oss enbart på hans lön.
 

Kakan - fast poängen var att

Skrivet av  knyttet
man skulle leva på 50-tals nivå, dvs. bo i en tvårummare och inte ha CD, mobil och liknande saker.

Menar du allvar att ni inte hade klarat er på din mans lön om ni bott i en tvårummare och avstått från det mesta av moderniteterna? Dessutom lagade man mat helt och hållet själv på 50-talet (inga halvfabrikat) och bakade, sydde kläder m.m.

Vi levde under en tid tre personer på min mans lön han tjänade i och för sig inte så dåligt (ca 24 000 kr), men å andra sidan hade vi bil, mobil, CD, TV, video och lyckades spara ihop drygt 20 000 kr till en utlandsresa. (Vi hade inte heller tygblöjor och helt hemlagad husmanskost som det var på 50-talet).
 

vi skulle ändå inte klara dat

Skrivet av  kakan
En tvåa här kostar om man inte köper en insats
3500-6500/månad (beroende på område).
El, vatten osv får du betala ca 1000kr/månad.
Försäkringar (hem, barn) ca 500kr/mån
A-kassa, fackavgift mm ca 700kr
Resor arbete t/r ca 1000kr/mån (dyrare med bil)

SUMMA: 6700-8700

Inkomsten av maken var ca 10500kr om han ej hade någon frånvaro över huvudtaget. + 950 kr barnbidrag.
 

Men då...

Skrivet av  Annika60
... bör ni åtminstone ha rätt till ett rejält bostadsbidrag också?
 

jag uppfattade frågan

Skrivet av  kakan
om vi kan leva enbart på maken lön och det visade jag att vi inte skulle kunna. Om man måste söka bostadsbidrag så klarar man sig inte på enbart en lön... Det tycker jag iaf.
 

Hmm...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... men även utan bostadsbidrag borde det gå.
Ni har alltså 3-5000 att leva på efter de fasta omkostnaderna är betalda. Och med de förhållanden jag beskrev i början borde det räcka till mat, kläder etc.

Alltså inget jag säger att man måste göra, men det går att leva som på femtiotalet precis lika bra nu som då.
 

Men lite skillnad är det ju.....

Skrivet av  5-barns mamma
Det krävs ingen direkt utbildning för att skaffa och ta hand om barn, det kan vi av regel o ohejdad vana!
Likaså städa undan vår egen "skit".
Att snickra hus och gjuta grunder eller kröka rör, kräver en annan typ av kunskaper, som vi inte har automatiskt.
Jag måste skaffa kunskaper och lära mig för att bygga ett nytt tak på huset, eller dra nya avloppsledningar om jag ska installera en ny toalett. Det tar en masssa extra tid, och kan dessutom bli kostsamt om det blir fel. Men att dammsuga och torka golv, eller ta hand om ungar kan ALLA ( ja med vissa undantag)oavsett kön. Det handlar inte om kvinnor/mansgöra, utan om _varför_ man anlitar hjälp.
Barnpassning och städning....för att få egen tid över till annat vad det nu kan vara. Bekvämt och smidigt att slippa själv.
Snickeri, rörmokare m.m.......för att man inte kan själv av bristande kunskap. Praktiskt och förmodligen klokare, med tanke på försäkringar som ska gälla m.m.
Där(!) ligger skillnaden.

 

Nåja

Skrivet av  Anna
Städa är nåt man lär sig genom åren och snickra likaså. I börjar kan resultatet bli mindre bra så att säga.

Visst kan de flesta byta fönster på kåken eller bygga terasser eller nåt annat OM de vill och kollar efter först hur man gör. Visst tar det extra tid men jag förstår inte vad det har med det hela att göra? Städningen tar också tid och varför det inte skall få göra avdrag för just städningen fattar jag inte.

Finns massor av exempel där vi kan leja folk fast man i själva verket skulle klara det själv.

Rörmockeri och liknande kan nog vara bra att man har en fackman till som du säger.
 

Är du ironisk?

Skrivet av  Lingling utan Rikard
Jag har ägnat ca 30 år åt att lära mig städning och matlagning, barnavård lär jag mig med trial and error - och flitigt läsande av en och annan bok eller genom att fråga erfarna:) (Många _kan_ f ö inte städa, eller tvätta).
Jag vet inget jag har så grundlig utbildning i:)

På samma sätt har min far lärt sig hur man snickrar och fixar diverse rörproblem, eller drar ledning (det kan jag också en del om), eller laga bilen, eller jag fixa cykeln. Eller mamma lärt sig tapetsera. För att inte tala om alla som ger sig på att kakla etc.

Skillnaden är att hantverkaren gått en kurs på ett eller två år erller hur länge är det, och diverse påbyggnad och praktik även om h*n lärt sig grunderna av sina föräldrar.

Många anlitar hantverkare av samma skäl som de skulle vilja anlita städhjälp, de vill inte ägna semestern (ledig tid) åt att göra jobbet även om de kan, och de vet att jobbet blir (lite eller mycket) bättre gjort, och går fortare.
Eller jobbet är lite för stort, man klarar det inte utan hjälp.
 

Det går aldeles utmärkt

Skrivet av  Blah
även i Stockholm.

Jag försörjde mitt ex i knappt 2 år på en lön på först 13000 sen 15000. Vi bodde i en liten tvåa och fick under tiden vårt första barn. Detta var för c.a. 6 år sedan.

Exet var inte ifrån sverige och fick inget bidrag när han pluggade och jag ville inte gå till soc så länge vi klarade oss.

Det gick aldeles utmärkt att leva så, fast vi åt inte kött så väldigt ofta:-) Det som var jobbigt var att ha råd med flybiljetter till plastsonen som fortfarande bodde utrikes men på något sätt gick det. Vi betalade också underhåll för plastsonen.

Vi hade semestrar, men billiga sådana, med resor inom sverige och gratis boende (tält eller hälsade på vänner).
 

Går utmärkt

Skrivet av  Annjo
vi levde två vuxna och ett barn på ett studiemedel och en fp (tillsammans ca 9000kr efter skatt i månaden). Det är inte roligt och det blir inga semsterresor, men det går!!!!! Det gäller att prioritera. Kan tillägga att vi bodde i Stockholm.....
 

I en jämställd familj...

Skrivet av  LD
... så gör både mannen och kvinnan lika mycket i hemmet, både vad gäller hushållssysslor och renoveringsarbeten. Och då är det alltså inget diskriminerande i att bara renoveringar får avdrag, eller hur? De familjer som anlitar rörmokare och snickare hade nog inte tänkt göra det själva ändå, så det är ju inte så att en av parterna i familjen helt plötsligt kan ligga på sofflocket medan den andra forsätter tvätta och stryka.

Nej, ROT-avdraget är till för att man inte ska anlita svartjobbare, inget annat! När fler har svart städhjälp i hemmet så kommer det säkert något liknande där!
 

"alla" har svart städhjälp

Skrivet av  ingenjören å tjej
å dem åtalar man för att komma åt inte ger man dem ROT avdrag!! Någon som minns något stort åtal för uttnyttlande av svarta hantverkare liknande städhjälps åtalen i Gbg????
 

Jag skulle inte ha något emot att jobba som städar

Skrivet av  Liilei
hos någon privat person. Bara jag fick en vättig lön, typ det jag får i dag för att göra ett tråkigt industirjobb. Och att jag blev väl bemött av de jag jobbar hos. Att jag har samma rättigheter som andra arbetare har.

För den delen vet jag om många män som jobbar som städare. Även fast det i sej inte säger att det visar något hur det är i genomsnitt i landet. Men att säga att bara kvinner jobbar som städare är i alla fall fel.

Jag jobbade som tidningsbud förut, ett mycket mansdominerat jobb med otroligt lågt status. Vi slet värkligen mycket och fick ändå ofta utskällningar för sådant som vi inte kan rå för.

OM man tittar närmare så finns det någ många yrken i dag som har det sämre än vad som skulle behövas. Så jag har svårt att förstå varför just sädningen är så omdiskuterad.
 

Staten tjänar på ROT, men inte på städning

Skrivet av  Johe
... att man från statens sida ser en viss inkomstökning av ROT-avdraget iform av höjda taxeringsvärden + moms på byggvaror och därigenom kan man finansiera åtgärden.

Något sådant kan man inte räkna hem på avdrag för pigtjänster. Det är vad jag tror ligger bakom det hela. Pappa/mamma staten ger och tar tillbaka, staten ger inte utan att ta tillbaka med råge.
 

Fast den städning som idag

Skrivet av  knyttet
sker "svart" skulle ju delvis bli vit, det skulle ge fler jobb (avgifts- och skatteintäkter) och dessutom skulle kanske fler småbarnsföräldrar gå upp till heltid (ökade skattintäkter)... Så nog skulle staten tjäna på att ge avdrag för "pigtjänster".
 

Instämmer imt

Skrivet av  liilei
.
 

och då blir fler barn på

Skrivet av  Li
dagis vilket skulle öka kostnaderna för staten + att byggmarknaden generarar och omsätter betydligt mer pengar.

hur man än vrider och vänder på det kan man se det ur olika synvinklar.det är säkert uträknat vad som genererar mest till statskassan
 

Fast -

Skrivet av  knyttet
dels så pratade jag om ökad arbetstid p.g.a. man slipper städa - hur blev barnen inblandade? Jag antar att om man har deltid för att man vill vara med sina barn så städar man inte under den tiden (åtminstone inte hela tiden). Det finns ju dom som är lediga en dag i veckan fast barnen är i skolan. Och dessutom finns det personer som inte har barn som skulle börja arbeta mer om de hade rätt till städhjälp.

Fast du har rätt i att byggmarknaden genererar mer pengar - men staten tjänar ändå på s.k. pigavdrag.
 

joo du skrev

Skrivet av  Li
ju "dessutom skulle kanske fler småbarnsföräldrar gå upp till heltid" och det tror jag leder till att föräldrarna lämnar barnen ännu mer på dagis/fritis + att blir det rotavdrag för städ så finns det massor med andra områden som också vill vara med på rot-avdraget. Vilket då inte är möjligt för för då kommer staten inte få in tillräckligt med skattepengar och då tvingas de ta in det på andra saker och.......hmm...hur man än vänder och vrider så blir det fel.
 

ja...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... men om man arbetar mer så kommer det in mer pengar i skatt.

Subventioner av förskola är en vinstaffär för staten. Det är därför de finns...
 

jo men det

Skrivet av  Li
blir nog marginellt. måste till fler som jobbar än barn som lämnas. men återigen börjar man också subventionera städ så bankar fler områden på dörren och vi kan inte subventionera allt i samhället. vi måste ha in lite cash också. som sagt det är säkert uträknat vad som genererar mest tillbaka.
 

allt kan ju inte subventioneras...

Skrivet av  tvåbarnsmor
jag tycker det är bra att städningen inte subventioneras. staten måste prioritera vad som ska subventioneras och just nu prioriterar de rörmokare, byggare, elektriker mm, det anser jag är klyftigt! hur många "svenssons" skulle anlita städhjälp hemma även om det var billigt? många sparar nog de hundralapparna till mat, kläder o nöje till familjen o svabbar av hemmet själva. till skillnad mot att dra elledningar, fixa rör o dyl, där vi alla (nästan) måste anlita en som är utbildad... jag anser att det är BRA att de tjänsterna subventioneras, de kan ju inte subventionera alla yrken så de måste ju prioritera de som yrken/tjänster som flest människor nyttjar............
 

Värde och värde

Skrivet av  Frotté
ser man till lönerna så framgår ju tydligt att kvinnoyrken ÄR mindre värda. Det har stat och kommun och landsting alltid tyckt eftersom de är de som sätter över 50 procent av kvinnors löner.

Själv tycker jag att man ska bekosta sin egen fritid; inte att staten ska görat.
 

Byggbranschen, stark lobbygrupp

Skrivet av  Frotté
Det är därför regeringen öser pengar över dem.
 

Artiklar från Familjeliv