Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Bra från AB föräldrar

Skrivet av PBSthlm
http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/story/0,2789,469090,00.html

Pappor har ett erbjudande att ta hand om sina barn medan mammor måste?
Svar på tråden: Bra från AB föräldrar

Det har väl alltid varit den

Skrivet av  PtL
gängse normen? Jag håller med om resonemanget, men ändå inte.

Hon glömmer att "måstet" för kvinnan faktiskt är relativt. Förväntningarna att hon måste är så stora att det inte ens blir ett tvång. Hon blir ett med uppgiften. Varje gång jag möter personer med mina barn, möter jag beundran: "Tänk så duktig han är som kan". Det är för att jag är man. Kvinnor får inte dessa blickar.

När du sedan försöker lyfta bort modern från att vara sista utposten, så får man ingen som helst förståelse, om nu inte modern är psykisk sjuk, eller missbrukare. De flesta kvinnor finner sitt värde att vara sista utposten. De accepterar deltidsjobb, lågavlönade, utbytbara jobb till så mycket större grad för att de "vill" vara den sista utposten. Jag sätter citations-tecken kring "vill" därför att inte bara maken utan hela samhället runtomkring henne förväntar sig att hon är det. Hon vill inte att inte vara sista utposten. Därför vill hon. Hur ändrar man det?
 

Jag är förmodligen ovanlig ...

Skrivet av  johe
... men jag kommer att vara föräldraledig de 4 första veckorna med det kommande barnet.

Som man har man ju vissa fysiska begränsningar när det gäller att ta hand om spädbarn, bla så är min mjölkproduktion obefintlig.

Hur-som-helst har vi pusslat ihop det hela så att jag (dvs mannen) är hemma de 3 första månaderna, varav de 4 första veckorna med föräldrapenning, den övriga tiden med pappadagar i samband med födsel, föräldrapenning och semester.

Efter jul blir det aktuellt med nästa period med föräldrapenning för mig.
 

Nu kommer nog nån slå mig i huvudet...

Skrivet av  Anna
men jag måste ändå säga att personligen tycker jag det är fel att inte låta barnet ammas, åtminstone de första månaderna. Jag är för jämlikhet och lever jämlikt med min man men, som du sa, mäns mjölkproduktion är obefintlig. Har svårt att komma på något så viktigt så att det är värt att man på förhand struntar i amningen. Nu kan det ju vara så att mamman skall opereras eller dyligt i detta fallet, vad vet jag. Men annars tycker jag faktiskt att amningen borde prioriteras.
 

Men då

Skrivet av  Frida
så utgår man att alla kvinnor KAN amma, vilket inte stämmer. Vad gäller för oss kvinnor som inte kan amma, vi har inget val att inte låta barnen ammas?
 

Amning? (svar till Anna)

Skrivet av  johe
Aminingen tänkte min fru sköta under förutsättningen att hon kan det.

Jag vet inte var du fått det ifrån att bebisen inte skulle ammas?

Amningen är ju av flera aspekter en viktig del i ett barns utveckling. Flera av de medfödda reflexerna är ju enbart till för att amningen skall kunna ske från början (sök-, sug-, och sväljreflexerna).

Självfallet skall mitt barn ammas.

Och ditt huvud har jag inga som helst planer att slå på eller i.
 

johe: Då måste...

Skrivet av  Anna
jag ha missförstått dig. Trodde du skulle vara hemma och mamman jobba och då blir det ju lite svårt med amningen.
 

Frida: Nej, jag utgår inte...

Skrivet av  Anna
från att alla mammor kan amma men jag utgår från att de flesta måste prova innan de vet om de fungerar eller inte.
 

Hej!!

Skrivet av  josefine
Jag vill berätta för dig att det finns flera saker som är så viktiga att det är värt att man på förhand väljer bort amningen! Inte bara att mamman ska opereras!
Allt är inte svart eller vitt, även om det är det vi "får lära oss" via alla kanaler som finns från samhällets sida.
Mvh
 

Josefin: Kan inte du...

Skrivet av  Anna
ge några exempel. Jag blir nyfiken.
 

Amning

Skrivet av  Johanna
En kvinna har rätt att amma på arbetet så det är egentligen inte något problem under förutsättning att barnet kan komma dit. Sen går det ju att pumpa och att ge mjölkersättning också, icke att förglömma. Oftast hinner man ju amma på morgonen innan man åker till jobbet samt på eftermiddagar och kvällar. Det där handlar mycket om inställning tycker jag.
 

Jag började jobba efter 3 veckor..

Skrivet av  Ylvas mamma
... hemma, och var ibland iväg i 3 timmar på jobbet då min man passade barnet. Efter 2 månader var han hemma heltid och jag jobbade för fullt, hemifrån. Jag helammade.

Att det blev så här var kanske inte direkt önskvärt fast vi gjorde ett medvetet val utifrån mitt jobb och vad som behövde göras. Att man är helt insnöad och inte kan göra något annat som nybliven mamma stämmer inte alls.

För min del innebar det i och för sig att jag bara var "kossa" medan min man gosade, bytte, bar skrikande barn etc... Men visst kan pappan passa spädbarn!!!
 

Artiklar från Familjeliv