Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

För en sekund

Skrivet av Mia
tänker jag så här
"va skönt dom har som bara har söner, dom slipper baka med dom!"
Men vafan jag behöver inte heller lära min dotter att baka!
Svar på tråden: För en sekund

Nej, de har ju inte den där köksgenen

Skrivet av  Theos mamma
Det var faktiskt min första tanke när de på ultraljudet i vecka 28 sade att det var en pojke - "yes, nu slipper jag lära honom baka, laga mat och städa och allt annat som min framtida svärdotter ska göra åt honom". Superlyxigt!
 

Hoppas

Skrivet av  Mia
du skojar?

För jag lär inte min dotter att laga mat och städa.
Hoppas din son och min dotter inte bor ihop då eller kanske bra om de skulle förresten!!!
ha, ha
 

Ja, jag var ironisk

Skrivet av  Theos mamma
Jag fick inte lära mig att baka och laga mat hemma och min hemkunskapsfröken har därför idolstatus i mitt liv. Jag tycker att alla barn, oavsett kön, bör få vissa baskunskaper i matlagning och städning med sig hemifrån.
 

Jaa

Skrivet av  ...
det tycker jag med, kanske inte nödvändigt med bakning...
 

Bakning är en mycket

Skrivet av  PtL
trevlig sysselsättning som förälder att umgås med sina barn. Om inte för annat så är det en utmärkt anledning.
 

ja just baskunskaper

Skrivet av  snart mamma
tycker jag också är viktigt att man får hemmifrån.

Jag fick lära mej allt när jag flyttade hemifrån, och det vill jag inte att mina barn ska behöva göra, oberoende av kön.

Jag var ändå intresserad och mycket självständig. Tyvärr har jag sätt ganska mycket hos mina gämnåriga som inte är det, hur stora problem de får. När de inte klarar sej sälva. Och inte klarar av att ta reda på hur man ska klara sej själv.

Tex köper jätte dyr färdig mat och sen gråtter att de inte har några pengar kvar i slutet på månaden.

Ps jag är 24år och flyttade hemifrån som 17åring
 

jag brukar säga...

Skrivet av  5-barns mamma
....till mina tonårssöner, Vilken tur den tjej kommer att ha som gifter sig med dig, som kan så mycket om barn och hushållsbestyr! De hjälper alltid till med saker som förmodligen döttrar förväntades göra förr.
Torkar lillebrorsan i ändan, dammsuger, fixar lättare käk till alla syskon, m.m.
Bakar gör de hellre än jag.......kanske just därför? :-)
Fast klart de var ju ensamma med mig i flera år, så de fick ju lära sig både det ena och det andra.
 

Tror du?

Skrivet av  Helena
Min tioårige son är på mig VARJE vecka om att vi ska baka, inte bara till oss själva utan även till skolans klasskassa:-) Jag har inte gjort någon skillnad på mina killar och tjejer med avseende på aktiviteter utan mest utgått från vad jag själv tycker är kul och så har de hängt på... Tids nog kan de odla egna intressen som inte kräver min assistans. Så gör som du känner själv, killar eller tjejer.
 

Ska man inte

Skrivet av  Ulrika
försöka lära sina barn att hjälpligt klara sig själva oavsett kön? Bakning kan man ju klara sig utan att kunna, men vad har könstillhörighet med saken att göra?
 

INGET

Skrivet av  Mia
Det är ju det vi försöker komma fram till, men vissa tankar bara ploppar upp , men som tur bankar man ner dem igen.
 

usch, mina pojkar ska baka jämt

Skrivet av  mamma till boys
Jättetrist, tycker jag. Och inte tycker jag man behöver lära sig det som liten heller. Det kan man lära sig när man blir stor och flyttar hemifrån.
Nu är det inte så jobbigt för mig, för 12åringen har blivit väldigt duktig på bak och klarar sig utan mig. Han behöver inte ens recept längre utan bakar på fri hand. Urk, och jag som inte ens vill ha fikabröd hemma...
 

*s*

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
min son kommer framrusande med förklädet så fort jag ska laga mat, och han kommer med bunkar och vill baka. Min dotter är likadan fast inte lika intensivt (kan bero på att hon är 5 och han 2)
 

Alternativ

Skrivet av  G
Med tre gossar har vi redan funderat på vem som ska baka bröd, vem som ska bära hem mjölken och vem som ska torka upp smulorna...

På ett sätt skönt med samma kön, för om vi råkar särbehandla så gör vi det inte efter könet iallafall :-)

 

ja det måste kännas skönt

Skrivet av  snart mamma
att veta att man inte kommer bli anklagad för det.

Jag har själv inga barn än(lite mer än en månad kvar innan första barnet kommer)Men vi planerar flera, två eller fyra, men man måste först se hur det går med ett.

Men jag är jätte rädd just för om man får olika kön att man då ska bli anklagad för att vara orättvis på grund av kön.

För så mycket har jag haft med barn och göra genom åren att man blir alltid anklagad för orättvisa hur mycket man än gör för att det ska bli så rättvist som möjlig.
 

Artiklar från Familjeliv