Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

PtL...

Skrivet av Es - bf 31/8
... flyttar upp.

>>>Handen på hjärtat, nog hade det varit bättre om fler föräldrar hade bättre koll på varandra innan de skaffade barn, så skulle man säkert kunna undvika de här diskussionerna överhuvudtaget.

Ja, där kan vi nog vara rörande eniga.

>>>Och visst finns det alltid undantag från generaliseringarna, men hur du än vänder och vrider på saken så hamnar man förr eller senare i kvinnors prinsessdröm. Drömmen om det perfekta äktenskap, det perfekta huset, de perfekta barnen osv vidare. Jag är förvånad över hur utbredd den drömmen är bland kvinnor (har väl börjat spridas till männen också numera ska sägas). Och du kan väl knappast missa att förstå hur den drömmen förvandlas till martyr-rollen, inte minst då det visar sig att mannens bild av perfektion är en helt annan.

Jösses! generaliseringar!
Det var det värsta jag sett på länge... "hur man än vänder och vrider på det" skulle alla kvinnor leva i en prinsessdröm???
Var har du fått din kvinnosyn ifrån? Jag blir faktiskt uppriktigt skrämd...
Du är så oerhört vaksam på allt som ens är i närheten av generaliseringar kring män i de ens blekaste negativa ordalag, men att tillskriva i princip alla kvinnor en orimlig verklighetsuppfattning, och en martyr-roll gör du utan att blinka...

Vad har du för belägg för denna martyr-roll?
Och kan du ge exempel på vad kvinnor vill ha "perfek" men som tydligen enligt dig är orimliga krav..?

Jag blir om och om igen fascinerad över att trots att vi verkar leva under liknande förhållanden (akademiker/halvstort,stort företag etc) så skiljer sig vår verklighet så oerhört.
Hos dig skrattar man åt feminism, i min verklighet är det ett naturligt inslag som inte får folk att höja på ögonbrynen. Du anser att i princip alla kvinnor lever som martyrer och har orimliga krav på sina män, i min verkliget finns det hela skalan, allt från kvinnor med för höga krav till män som skiter i allt ansvar - men där majoriteten är hyfsat överens och det inte alls alltid är kvinnas som har de högsta kraven.

>>>Vagel och bjälke ES, det är vad jag tycker det är. Dessutom tycker jag att du kan gott och väl läsa ryfjf innan du kritiserar mig för att vara onyanserad. Mygg och kameler, för att återknyta till bibel-likneler :-)

Tja... för att ryftjf anser att det inte borde finnas män som behöver daltas med bara för att ta en normalt vuxet ansvar? Är det så himla gräslig åsikt..? Och h*n verkar ju faktiskt inte generalisera om alla män, utan bara de som skyller på kvinnan för att de inte "kan" ta ansvar...

Eller varför verkar många anse att man måste rulla ut röda mattan och smeka män medhårs varenda bit på vägen?
Själv tycker jag att som man borde man känna sig oerhört förnedrad av åsikten att män inte skulle kunna diskutera hur och när en uppgift borde utföras utan att bli förolämpade...
Ömsesidig respekt innebär för mig att _båda_ får göra sin röst hörd utan att kvinnan för den sakens skull genast bli anklagad för att vara martyr...
... ömsesidig respekt innebär att _båda_ får göra på sitt sätt, men också att om något faktiskt blir fel så har den _båda_ parterna rätt att korrigera...

Svar på tråden: PtL...

Jag har ingen aning om

Skrivet av  PtL
hur du lyckade tolka ur:

\'Jo, det som skulle hända om vi gjorde som vi anser män gör, det är att en tredje, oskyldig person skulle bli lidande. Om barnet har ett behov som behöver fyllas kan inte jag strunta i det av principsak för att "det inte är min tur". \'

Men om det verkligen är så att det var det som h*n menade med denna kärnfulla mening, så faller jag helt till föga *l*
 

Ok...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... jag missade just den generaliseringen.

men i de fall en individ rent hypotetiskt struntar i ett barns behov, är det då inte riktigt att en annan individ går in och hjälper barnet?

Och jag är fortfarande nyfiken på dina kommentarer kring att du tillskriver i princip alla kvinnor prinsessdrömmar och martyrskap...
 

Då får du ta och läsa

Skrivet av  PtL
om mitt inlägg istället, för jag har inte tillskrivit alla kvinnor prinsessdrömmar eller martyrskap. Jag har bara sagt att jag är förvånad över hur vanligt det är.
 

Hmm...

Skrivet av  ES - bf 31/8
"Och visst finns det alltid undantag från generaliseringarna, men hur du än vänder och vrider på saken så hamnar man förr eller senare i kvinnors prinsessdröm."
Låter väldigt mycket som om du pratar om en övervägande majoritet i mina öron...

Och någon "förvåning" har åtminstone inte jag kunnat se.

Och du pratade om mygg och kameler... Du anser din vara en mygga...
Men vad jag kan se har vi i dina och ryftj\'s inlägg två stora feta elefanter till generaliseringar som galopperar sida vid sida...

Du förminskar din egen, du kanske inte ens ser den?
Som sagt, jag upplever din kvinnosyn som skrämmande.

Men som sagt, vad är det för perfektion du talar om som så oerhört många kvinnor vill uppnå?
Pratar vi kammade mattfransar eller dammsuget kök en gång per vecka?
 

Du har en skrämmande

Skrivet av  PtL
PtL-syn, ES :-) Vill du diskutera sakfrågan eller är du bara ute efter att kritisera mig som person? En sådan diskussion är jag inte intresserad av.
 

Jag...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... vill gärna diskutera sakfrågan, så jag ser fram emot svar på alla de frågor jag ställt.

Ledsen om jag sårade dig, men trodde att du var mer "hårdhudad" än så med tanke på att du inte direkt brukar hejda dig i dina beskrivningar av feminister/feminism (även om du är långt ifrån värst...) och därmed uppvisar bl a en skrämmande ES-syn.

Men, men, jag lovar att vara snäll i fortsättningen, så kan du gå åter till att besvara mina frågor. *s*
 

Jag ÄR hårdhudad

Skrivet av  PtL
men blir det personligt har jag numera lärt mig att inte dra det för långt, och det blir så trist för andra att läsa om det (tror jag).

Angående min kvinnosyn så har du fel - jag skiljer inte på män och kvinnor på det sättet. Men kanske ska jag sockra mindre med cynismer.
 

Trevligt...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... om jag har fel.
Men du får gärna berätta vad du grundar dina cynismer på?
För jag anser fortfarande att du gjorde dig skyldig till en grov generalisering, så det vore intressant att veta vad den grundar sig i, och också hur du definerar det "perfekta" som du anser majoriteten av kvinnor söker.
 

Så att alla män är

Skrivet av  PtL
hjärtlösa kräk som hellre låter sitt barn skrika natten igenom än att ta hand om det. Det är ju så det är mätt och uträknat i sovrummen av jämställdhetsdepartementet, så så är det!

Nä du ES, om du vill att jag ska ta dig på allvar med dina frågor får du nog höja nivån högre än så.
 

Hallå där!

Skrivet av  ES - bf 31/8
Jag skrev ju att ni båda gjorde lika grova generaliseringar...
... så varför kan du inte ta ansvar för din?
 

Men du har bara tilltalat mig

Skrivet av  PtL
och dessutom vet jag inte riktigt vad du vill jag ska säga. Det är du som tolkat mig som att jag generaliserar...

Men det lustiga är att medan du argumenterar mot mig på detta snack så argumentar du för min sak på feministsnacket. Du får väl bestämma dig tycker jag :-)
 

Innan jag får svar från dig

Skrivet av  PtL
så skulle jag vilja att du tittade på tråden
Josefine! (2004-05-12 07:45:27) Mamman

Jag har mycket svårt att tro att något liknande skulle kunna hända vad gäller män. Jag skulle dessutom gå så långt som att säga att trycket på mammor att amma kommer enbart från andra kvinnor. Detta är bara ett exempel på vad jag menar. Den perfekta modern ammar.
 

Nu...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... förstår jag inte? Vad är det argumentar för på feminism som jag skulle argumentera emot här?

Jag hävdar att man inte ska generalisera om vare sig män eller kvinnor eller driva in i roller. Vad skulle skillnaden vara..?

Och jag har inte ifrågasatt rtfls generalisering mer än att jag sedan såg den. Ni har ifrågasatt den och inte fått svar. Då lär väl knappast jag få det heller?
Men om ni skulle få ett svar som vidhåller att alla män minsann inte kan "se" sina barn, då skulla jag protestera. Hittills räcker det väl med att jag håller med om att det ser ut som en grov generalisering.

Och ja, jag kallar det generalisering när du säger att majoriteten av alla kvinnor lever med prinsessdrömmar och en önskan om perfektion.
Om det inte är en generalisering så borde det finnas fakta bakom. Du har inte visat belägg för vare sig det ena eller andra.

Och amning - vad har det med förmågan att se sina barn eller att städa att göra?
Och visst pratas det här på fN mycket om hur otroooligt viktigt det är att helamma i minst ett år... Men det är när det pratas om delad FP, och med tanke på hur få det är som verkligen ammar så länge, eller ens har tanken åt det hållet så är det mer en argumentation i luften än ett utslag för hur kvinnor runt om Sverige tänker.

Så jag vill fortfarande veta om vi pratar kammade matfransar? Dammsugning av köket en gång per vecka? Byta bajsblöja direkt?

Några sidor bak finns sammanställningen av en enkät om städning jag gjorde. Är det orimlig perfektion som utmålas där eller en för alla normal nivå? (Det var bara kvinnor som svarade, så du kan där få en ovetenskaplig uppfattning om vilken perfektionsnivå som önskas.)
 

Då ska jag citera

Skrivet av  PtL
vad du skrev häromdagen om H&M-reklamen

"För mig känns det snarare att de som är rädda är de som är rädda för att _inte_ vara kvinnliga nog. De som måste ta på sig en massa attribut för att känna att de är kvinnor. De som inte kan känna själva i grunden att de _är_ kvinnor oavsett vad."

Jag kunde inte uttryckt det bättre själv, bara det att det gäller inte bara H&M-reklamen utan det gäller en hel del andra detaljer också, som t.ex. amning och att vara den som går upp när barnet skriker på natten. Mer generell än så har jag inte varit.

Resten av vad du påstår att jag skrivit är rappakalja; jag vet inte varför jag ska försvara sådant som jag inte sagt.
 

Hmm...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... nu uttalade jag mig ju inte om just HM-reklamen eller heller en majoritet av alla kvinnor. Utan bara de som anser att man måste klä sig "feminint" för att känna sig som kvinna...

Och jag vet inte vad anser att jag tillskriver dig för rappakalja ("Rappakalja" - ska jag bli sårad nu..?). Det enda jag tillskriver dig är att du säger att de flesta kvinnor lever med prinsessdrömmar och önskan om perfektionism.
Citerar igen:
"Och visst finns det alltid undantag från generaliseringarna, men hur du än vänder och vrider på saken så hamnar man förr eller senare i kvinnors prinsessdröm. Drömmen om det perfekta äktenskap, det perfekta huset, de perfekta barnen osv vidare. Jag är förvånad över hur utbredd den drömmen är bland kvinnor... "

Resten är önskan om förtydliganden...
Men jag börjar inse att du inte har lust att förtydliga dig eller att förklara vad du grundar ditt uttalande ovanför på. So be it!
 

Med kvinnor

Skrivet av  PtL
har jag aldrig menat alla kvinnor eller ens majoriteten av kvinnor, jag menar just kvinnor eller specifikt vissa kvinnor, nämligen de som när "prinsessdrömmar".

Med prinsessdrömmar menar jag de som strävar efter perfektion när det gäller livet: Ha den perfekta kroppen, vara den perfekta mamman, vara den perfekta älskarinnan, ha den perfekte mannen osv. Nu är ju perfektion ett relativt begrepp. Förmodligen ingår även kamning av mattfransar som en del i konceptet (jag har aldrig hört talas om det - får väl läsa om det är mannen eller kvinnan som gör det i din städenkät längre bak).

Med rappakalja menar jag sådant som du missförstått och gjort dina egna tolkningar av. Det var inte meningen att såra, men jag trodde att du var mer hårdhudad än så.

Eh, ja, jag använde beteckningen "om HM-reklam", för att du skulle förstå vilket inlägg jag syftade på.
 

*s*

Skrivet av  ES - bf 31/8
Vad bra, då har vi etablerat att majoriteten av alla kvinnor inte kräver perfektion.
Och inte heller vill vara prinsessor.

Men bortsett från det skulle jag gärna se en kommentar om städenkäten.
Det sägs ju ofta att kvinnors nivå är högre än mäns, så även enstaka mäns kommentarer vore intressanta!
(Den finns nu på sidan två och heter "Enkät-sammanställning".)
 

Vad ville du ha svar på?

Skrivet av  Pappa till Linnéa
Enkäten är ju gammal numera. Sammanställd och klar. Vad gäller frekvensen vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Vad gäller klagan, kan det ju bero på olika ambitionsnivåer, men det kan ju finnas helt andra mekanismer bakom. Jag har ingen aning.
 

Det...

Skrivet av  ES - bf 31/8
... jag var nyfiken på om du, och andra män, anser att den mest allmänna meningen om en hyfsad städfrekvens är densamma som du/ni själv/a anser.
För meningarna var ju hyfsat eniga, med enbart få undantag.

Eftersom några av de som svarade var sådana som även fått höra att "de nog borde dra ned på ambitionsnivån i stället för att klaga" - så är det ju exta intressant att se om denna ambitionsnivå är såpass "fel".
 

Jag ligger nog under medel

Skrivet av  Pappa till Linnéa
men jag tillbringar hellre tid att leka med mina barn...
 

Artiklar från Familjeliv