Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Sen in i debatten (som vanligt..)

Skrivet av MaryT
Jag har läst amningsdebatten som har blossat upp här och tycker den är ganska intressant.
Själv har jag ammat mina barn två veckor respektive en månad. Tillägg/ersättning har jag gett så gott som från början. Jag hade helt enkelt inte tillräckligt med mjölk för att göra mina små bäbisar nöjda. Eller så hade jag det men gjorde fel.
Oavsett vilket så kan jag inte se något "egoistiskt" i mitt val att ge ersättning. Många här får det att låta som att det är en milsvid skillnad på bröstmjölk och ersättning, men så ÄR det ju faktiskt inte. Bröstmjölk är kanonbra, ersättning är också kanonbra men kanske inte RIKTIGT lika bra som bröstmjölk. Dock inte DÅLIGT på något sätt, inte farligt, inte onyttigt o s v.
Hur agerar ni amningsförespråkare längre fram i barnets liv? Köper ni alltid, alltid bara det bästa av det bästa när det gäller mat, eller upphör det behovet vid en viss ålder när barnet börjar äta vanlig mat? Man kan ju bli hur extrem som helst isåfall. T ex äter vi ibland korv. Det är ju inte lika nyttigt som magert nötkött, men helt ok och inte farligt eller så. Däremot är det billigare och lite mer lättvindigt än att tillaga nötköttet. Är jag egoistisk när jag tänker så?
Och ibland dricker barnen oboy till frukost. Det är ju inte det ALLRA bästa man kan dricka - vanlig mjölk är ju bättre. Men Oboy är gott, och barnen får i sig det dom behöver. Är det egoistiskt?

Sen har vi även märkt av en annan positiv bieffekt av ersättning/flaskmatning, och det är att pappan tidigt får ta naturlig del av barnets vårdnad. Jättebra på alla sätt, har vi tyckt! Och ja, jag erkänner - jag har tyckt att det har varit ganska skönt att inte vara helt bunden vid barnet det första året. Faktiskt har jag ibland tänkt tanken att det har varit skönt att t ex kunna komma iväg en sväng och fika med kompisar o s v, utan att ha ett barn att ta hänsyn till. Barnet har varit med pappa och haft det jättebra. Jag har kommit hem glad och tillfreds och med ny energi för min lilla bäbis. Är jag egoistisk?

Svar på tråden: Sen in i debatten (som vanligt..)

Vad bra!

Skrivet av  Tjoddalisa
Vad bra dina barn och din familj verkar ha haft det! Det är inte egoistiskt tänkt av dig. Det finns många olika skäl till att inte amma, det är upp till var och en och inte något man ska behöva försvara tycker jag. Intressant point du har om alla duktiga mammor alltid är lika energiska när det gäller vad de stoppar i sina barn, jag förutsätter att det bara är kravmärkt, inga konserveringsmedel eller färgämnen, lite socker
etc ;-)
 

Om det inte funkade..

Skrivet av  J med N & M
för dej att amma så är det ju inte egoistiskt.. det fanns väl liksom inte så mkt annat att välja på.. däremot om du valde att flaskmata istället för att amma för att du tyckte det var enklare eller för att du ville börja jobba tidigare, då är ju det ett egoistiskt val men inte för den sakens skull ett dåligt eller felaktigt val..

Och bara för att man väljer att amma o som jag är övertygad om att det är bättre för barnet än att flaskmatas så innebär ju inte det att de bara ska få äta det absolut nyttigaste genom hela livet.. men det är ju liksom inget fel i att ge barnen en bra start.. de är små, o deras magar är känsliga o den mjölk som finns i brösten är anpassade just för dem..

Dessutom så är jag emot att man ska göra världen så himla stressad så att man liksom måste avveckla allt det som är naturligt för att kunna spara tid..
 

Stressad?

Skrivet av  Annjo
vad är det som får dig att tro att mammor som inte vill amma är stressade? Jag har ju då valt att inte amma för jag VILL inte (skulle det bli fler barn skulle jag välja flaskmatning igen), men inte är jag mer stressad för det!

Har förövrigt hört flera ammande mammor säga att de inte skulle vilja flaskmata sina barn eftersom det tar så lång tid, tid som bebisen får närhet och värme från den som matar! (så stressade mammor finns det nog av alla sorter)
 

J med...

Skrivet av  Eva E
Måste fråga dig angående den här passusen:

”men det är ju liksom inget fel i att ge barnen en bra start.. de är små, o deras magar är känsliga o den mjölk som finns i brösten är anpassade just för dem..”

Menar du alltså att du inte tror att människan skulle kunna producera en bröstmjölksersättning som t o m var nyttigare för barnen än bröstmjölken?

”Bräckt naturen” s a s har man ju annars gjort inom en rad områden när det gäller livsmedel:

Vi har t ex genom gödsling och andra jordförbättrade åtgärder och medveten förädling av sädesslagen som har höjt näringsinnehållet i sädesslagen jämfört med vildhavre/vildråg etc.

Man har jobbat mycket med att ge kossorna bättre foder för att höja näringsinnehållet på mjölkprodukter.

Man berikar olika produkter med mineraler och vitaminer för att höja näringsinnehållet.

Men du tror att man aldrig skulle kunna göra detsamma avseende bröstmjölk? Av vilken anledning skulle det vara omöjligt?

 

Tja...

Skrivet av  Kattis
..kanske av samma anledning som man aldrig har lyckat att tillverka konstgjort blod :-)

Och fortfarande är det väl också så att en riktig hand eller ett riktigt ben fungerar bättre i kroppen än en protes, hur skickligt utförd den än är...

Visst, kanske man någon gång i framtiden kommer att kunna göra en bröstmjölksersättning som är bättre än bröstmjölken självt, vad vet jag... Men där är vi i alla fall inte ännu, så det känns lite tidigt att spekulera i de banorna, tycker jag.

Varför inte bara nöja oss med att vi i Sverige har god hygien, rent dricksvatten samt föräldrar som har så pass god ekonomi att de inte behöver snåla på ersättningepulvret som i u-länderna, ocn att ersättning i Sverige därför är just - en näringsrik och fullgod ersättning för bröstmjölk, som dock fortfarande har en bit kvar till originalet...

 

Livsmedel

Skrivet av  Eva E
Men detta gäller ju livsmedel och inte konstgjorda extremiteter - och vi har ju bevisligen lyckats förbättra vissa livsmedel jämfört med originalet, eller hur?

Sen undrar jag om du menar du att originalet alltid håller exakt samma kvalitet?

När det gäller kossor så varierar mjölkkvaliteten mellan kossorna, beroende på hur näringsriktigt kossorna äter men också beroende på en naturlig variation mellan individerna. Vissa kossor mjölkar jättebra och deras mjölk har en hög kvalitet, andra kossor mjölkar mindre bra och har en sämre mjölkkvalitet - trots samma foder. Finns det en sådan variation mellan kvinnor också, beroende på vår livsstil och på den naturliga variationen?

När det gäller livsstil kan man t ex fundera över rökande mödrar. Nikotin går ju över i bröstmjölk – i deras fall håller säkerligen ersättningen en högre kvalitet (=mindre giftig) än bröstmjölken.

När det gäller naturlig variation så är t ex spermakvaliteten väldigt olika mellan män, och det vet ju männen inget om innan det blivit en infertilitetsutredning. Kanske har vissa kvinnor låg kvalitet på bröstmjölken utan att veta något om det?

Vet vi egentligen om ersättning håller en lägre kvalitet än originalet _rent generellt_?
 

Man vet faktiskt...

Skrivet av  Kattis
..rätt mycket om bröstmjölkens kvalitet, genom studier av kvinnor i olika länder och tider. Bl a så utförde nazisterna en del experiment på bröstmjölken hos kvinnor som satt fångna i deras vidriga koncentrationsläger under andra världskriget. Och trots gräsliga omständigheter och usel kost, så var variationerna i näringsinnehåll jämfört med fria, friska, tyska kvinnor förvånansvärt små.

Jag har själv varit på studieresa i bl a Botswana och där träffat amningsforskare som tittat på bröstmjölkens innehåll hos kvinnor i varierande hälsotillstånd och varierande socioekonomisk standard i det landet. Och det visade sig att det ska till rätt grav undernäring hos mamman för att näringsinnehållet i bröstmjölken ska påverkas i nämnvärd utsträckning. Amningen är alltså ett väldigt högt prioriterat biologiskt system, och mycket tyder på att mjölken tar vad den behöver. Det blir kvinnans egen hälsa, inte bröstmjölken, som i första hand blir lidande om hon är undernärd.

När det gäller nikotin så går det givetvis över i bröstmjölken och är förstås inte alls nyttig för barnet att få i sig. Dock anses det ju att om mamman ändå röker så är bröstmjölkens skyddande effekter för hälsan extra viktiga för hennes barn, så pass viktiga att man därför rekommenderar att inte sluta amma för att man inte kan sluta röka. Det är alltså synd att prioritera bort amningen till förmån för rökningen...

Men naturligtvis är det optimala att inte röka alls eller åtminstone att röka så lite som möjligt.

Sedan finns det förstås omständigheter där det är direkt olämpligt att amma, t ex om kvinnan missbrukar alkohol eller andra droger. Är man en riktig storrökare så skulle jag nog också tycka att det vore bättre att avstå från amning om man inte klarade att dra ner på rökningen...
 

Eva E..

Skrivet av  J med N & M
Självklart så är det ju säkert bättre med ersättning än vanlig bröstmjölk om mamman röker eller knarkar eller äter starka medeciner eller liknande.. men det är ju en helt annan diskussion.. att röka när man ammar är ju bara så extremt puckat..
 

bröstmjölk en förlängning

Skrivet av  5-barns mamma
I nio månader ligger barnet och växer av den näring den får via mamman, och den näringen går inte ersätta hur som helst.
När sen barnet föds, så fortsätter mamman att producera den näring, som är mest lämplig för hennes barn. Den _är_ oöverträffad än så länge!

En fråga:
Är du beredd att förespråka livgivnade närings ersättning i livmodern också? Att det skulle vara minst lika bra, som näringen som överförs till barnet via navelsträngen?
Hur långt är du beredd att gå i din övertygelse att människan bara är en ersättningsbar varelse i en teknisk värld?
Kan man enligt dig ersätta allt hos människan, med konstgjorda material och ämnen? Med precis lika gott resultat som det ursprungliga?

Kanske kan man rent av ersätta pappan också? För vad ska man med honom till, när man kan få spermier i en bank? Inte behöver man ha samlag för att föröka sig? Det går ju minst lika bra utan.
Man kan ju faktiskt få bättre resultat om man får möjlighet att välj ut ett "praktexemplar" som är medlem i Menza?
Det naturliga är ju mest bara till besvär, när man kan få saker och ting gjort på konstgjord väg.
Eller finns det kanske helt enkelt annat än bara praktiska fördelar att vinna med naturliga tillvägagångssätt??

Det naturliga har nog trots allt en ganska viktig funktion att fylla, fast somliga vill få det till något som man med lätthet kan byta ut, med likvärdigt resultat.
 

men varför

Skrivet av  carro
fjanta till det och komma med barnsliga överdrifter?
Om du inte har sakliga argument så låt det vara...
 

Du......

Skrivet av  5-barns mamma
.....om du tycker det är fjantigt, kan du ju låta bli att läsa. Jag fjantar mig precis hur mycket jag vill, än så länge är inte fjantarna portförbjudna på Aff. Fast jag var fullkomligt allvarlig i min jämförelse. För kan man ersätta modersmjölk, kan man väl ersätta livmodern också? För som det låter på Eva E så är ersättningar snarare bättre än det naturliga.
Och redan idag finns det en och annan kvinna som tycker att man kan byta ut pappan mot en spermabank, så var i ligger det fjantiga?

Polis, polis, potatisgris.........
 

hoopsan då

Skrivet av  carro
ett så känsligt ämne, ja då är det nog bättre att inte läsa dina inlägg, för ett sånt omoget avslut som du har så känns dina inlägg inte särskilt seriösa
 

:-)

Skrivet av  5-barns mamma
Det är nog ett av de töntigaste kommentarerna jag vet; "hoppsan då det var visst ett känsligt ämne" eller liknande.
Nej då, inte ett dugg känsligt, men förväntade du dig att jag skulle säga; "oj förlåt Carro att jag var fjantig, ska genast sluta med det och bli mer allvarsam, så jag inte stör din seriösa sida"?


 

Synd att 5barnsmamman

Skrivet av  B
måste lägga sig i en i övrigt intressant diskussion mellan Kattis och Eva E.

Jag hoppas att Kattis och Eva E kan ignorera 5barnsmamman och forsätta sin diskussion.
 

B..

Skrivet av  J med N & M
Och jag önskar att såna som du kunde låta bli att lägga sej i.. fan vad onödigt inlägg!
 

Detsamma, J med N & M, detsamma (imt)

Skrivet av  B
x
 

B..

Skrivet av  J med N & M
Eh?? fattar inte varför man ska vara så jävla taskig? o varför det ska vara ok att vara det mot vissa??
 

B

Skrivet av  5-barns mamma
Den där debatten var jag nog faktiskt lite delaktig i från början, eftersom jag var med och hade synpunkter innan Mary T startade en ny tråd.
Men jag är hemskt ledsen att jag inte bad om lov, innan jag fortsatte att "lägga mig i". Visste inte att det råder yttrandeförbud för de med avvikande åsikter.
Fast det har börjat dyka upp fler och fler motståndare till åsikts-yttrandefriheten här på Aff har jag noterat.

Ett litet tips bara till dig "kära" B; skaffa dig lite egna tankar istället för att bara sitta och gnälla på dem som redan har det! Det håller faktist humöret på topp, så slipper du vara en sådan "surputte".

Lev väl :-D
 

Fast rent egoistiskt hade jag gärna ammat!

Skrivet av  knyttet
För flaskmatning är mycket, mycket jobbigare. Och amning i kombination med flaskmatning är ännu mer jobbigt! Jag förstår inte alla som tror att man flaskmatar av bekvämlighet - på vilket sätt är det bekvämt (o.k. möjligen att man kan få hjälp av pappan att mata, men det kan ju de flesta som ammar också om de pumpar ur och låter pappan ge någon gång).
 

Det

Skrivet av  MaryT
är väl en smaksak egentligen.
Själv tyckte jag inte alls om att amma annat än hemma. Jag ville ha lugn och ro och få vara ifred med bäbisen när jag ammade, men alltid var det nån nyfiken som skulle sitta bredvid och titta på, och när man sa ifrån så betraktades man som en osocial enstöring eller nåt *s*...
Så för min del var flaskmatningen betydligt enklare!
 

Jag håller verkligen inte med...

Skrivet av  kanjangen
... för oss var det kanon att kombinera flaska och bröst. Pappan och sonen fick egen tid redan från början, jag kunde plugga, gå ut på egen hand, få barnfri tid etc. Mannen var hemma en dag i veckan och hade sonen själv.

Jag hade en bröstpump från Apoteket med mig ifall tuttarna blev för fulla.

Inga problem alls och jag rekomenderar verkligen att kombinera flaska och bröst. Alla vinner på det.
 

Men hallå!

Skrivet av  knyttet
Du verkade ju inte förstå - självklart är det toppen att kombinera det bästa av två världar. För dig var det som sagt inga problem alls! MEN om man inte har mjölk så det räcker och MÅSTE ge flaska efter varje amningsmål så är det inte OPTIMALT jag lovar! Varje mål tar mer än dubbelt så lång tid som om man bara hade ammat.
 

Håller inte med...

Skrivet av  listo (med Hanna, 11 veckor)
Jag håller inte med om att flaskmatning skulle vara mycket jobbigare!
 

Jättebra!

Skrivet av  listo (med Hanna, 11 veckor)
Jag håller helt med dig!

Det jag tycker är värst när det gäller amning/inte amning, är att man som mamma blir otroligt skuldbelagd om man av någon anledning inte ammar sitt barn. Jag hade funderat MYCKET på detta innan jag fick vår dotter, och trodde i min enfald att jag kunde hålla mig ganska opåverkad av omgivningens åsikter, men tji fick jag...

Jag delammade i 3 veckor, och kompletterade med ersättning eftersom jag inte hade tillräckligt med mjölk. Hanna hade konstant magknip av bröstmjölken, oavsett vad jag åt eller inte åt. När hon sedan fick ersättning så var det som att ge henne medicin.
Efter ungefär 3 veckor var jag till slut tvungen att ta beslutet att helt ge upp amningen och bara ge henne ersättning, och det var SKITJOBBIGT! Trots att jag visste att ersättningen var bättre för henne så kände jag mig mer eller mindre misslyckad för att jag inte kunde amma henne. Ska det vara så? Nej, naturligtvis inte!!!

Såklart är det superbra att amma, men till vilket pris? Ska amningen verkligen behöva vara en fråga som sänker SÅ många mammors självkänsla??? Jag tycker att det är helt vansinnigt!

Alla måste få göra sina egna val! Så länge man står för sina val så MÅSTE man få välja efter eget hjärta. Och ersättning är inget dåligt alternativ till bröstmjölk, så enkelt är det...
 

Artiklar från Familjeliv