Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är jag ensam om att ha det såhär....

Skrivet av Lata tjejen
Är sambo med en underbar man men han har ett onormalt kontollbehov av hemmet.Städar och fejar många timmar per dag, det behöver bara ligga lite kläder framme för att han ska börja prata om hur rörigt vi har det.Jag känner att jag bör hjälpa till men har totalt tröttnat för han står över mig och ger mig goda råd, om hur man torkar av diskbänken, hänger strumpor bäst och laga mat det går bara inte han går som en osalig ande och lider för att jag "drar fram".
Jag är ruskigt morgontrött och jag hinner knappt vakna innan han kommer för att bädda, säger jag att jag vill ligga kvar börjar han argumentera som en galning och bäddar så jag får lägga mig och sova vidare uppepå med filt."Det känns fräschare"....
Skulle kunna ge hur många exempel som helst.
Nu har rest på grabbresa en vecka till fjällen och det var med ångest ska jag säga för hur skulle jag klara att sköta hemmet....långa listor är gjorda för HUR jag ska städa och hur ofta.Hör till saken att jag inte är hemma särskilt mycket, har häst jobbar heltid osv.....
När jag läser att era män inte tar reda på sin egen tallrik försöker jag fantisera att han skulle läna en tallrik på ett matbord, blir nästan full i skratt, det får jag aldrig uppleva.
När vi bråkar om denna städmani säger han att han ska bättra sig, men han KAN inte ligger det ett reklamblad på köksbordet tex.kan han inte låta bli att lägga det i pappersinsamlingen, 3 grejer i tvättkorgen och de blir sorterade...står mjölken i feldatumordning tar han ut dem och ställer om osv. i all oändlighet. Han är nu erbjuden ett halvtidsjobb men tänker tacka nej, för att han hinner inte...du och X (min son) är mitt jobb...

Vad gör man??
Svar på tråden: Är jag ensam om att ha det såhär....

Ska vi byta man? *s*

Skrivet av  Curlingfrun nedan
Nej, skämt åtsido kanske det inte är så kul om man lever med någon som har en så pedantisk städmani! Hoppas ni kommer till en lösning, lagom är ju alltid bäst!

Kram Curlingfrun
 

Du skojar va??

Skrivet av  a
Nämen kan du inte hyra ut honom?
Jag skulle ha stor användning för honom. Vi har tre våningar oreda som skulle behöva rensas upp.
 

Du måste skämta

Skrivet av  Annika60
Det låter ju som en rätt skojig parodi...
Om du inte skämtar så se till att din man söker hjälp för manin; det där är inte normalt.

Fast är det kö till behandlingen kan du skicka hit honom under tiden; här skulle han få sitt lystmäte av oreda att rensa upp i *S*

Ligger det ETT reklamblad på bordet är det städat... Ostädat är det när reklamen tar över såväl hyllan under vitrinen som halva köksbordet ;-)
 

Du är inte lat!!!

Skrivet av  SAGA
Får känslan av att du inte får ta plats i ditt eget hem! Jag tror det är precis sådär männen känner det fast lite mer light variation,för vi tjejer kan va rätt duktiga på att basunera ut att vårt sätt är det rätta sättet... eller?
Jag förstår med ditt inlägg att situationen är grymt jobbig,tror du att det finns hjälp att få för han kontroll behov, kan det räcka med familjerådgivning tror du, så du får förklara hur jobbigt det är att tex få en lista att gå efter!?
 

undrar...

Skrivet av  5-barns mamma
....om det ändå inte är en liten man bakom signaturen?En som vill få upp ögonen på alla kvinnor, som bättre stämmer överens med personbeskrivningen.:-)

Har ärligt talat väldigt svårt att "se" en man bakom detta. Men ÄR det sant, så är det i allra högsta grad ett tvångsmässigt beteende, som förmodligen borde komma under behandling. Hos en kvinna är det ju mer vanligt med en överdriven städlust, men som i det beskrivna fallet, ett osunt beteende!
Är faktiskt lite imponerad av att han överhuvudtaget hunnit få tid över tid giftermål och barn? :-O

Vad göra? Ta en lång semester med din son!

 

Nej jag skämtar inte...

Skrivet av  Lata tjejen
och nån man är jag inte heller.Det är faktiskt grymt jobbigt och om det skulle finnas en anledning till att det tog slut mellan oss är det pga detta.
Jag känner mig alltid otillräcklig och slarvig fast jag egentligen är ganska ordningsam.
Sonen är bara min så den har han inte behövt ta sig tid att göra.*S*
Tack för era svar,har fattat att han är riktigt ovanlig.
 

Ja du...

Skrivet av  5-barns mamma
...ibland blir man förvånad. Hoppas bara att du på något sätt kan nå fram till en lösning på problemet. För det _är_ ett problem.
Tror knappast att Du ska känna dig otillräcklig och slarvig.....det är nog snarare så att din man känner sig otillräcklig innerst inne.
Kanske ligger det djupa problem bakom, som han behöver hjälp med. Man kan söka bekräftelse på många konstiga sätt.
Men tvångsbeteende kan också vara en del av neurologiska funktionshinder. Är han detaljerad? fixerad vid något enstaka specialintresse? Svårigheter med sociala kontakter?
Men hur eller hur, så är det inte du som ska känna dig som en konstig och oansvarig slarvmaja!

 

Men hallå?!

Skrivet av  Moi
Är vi på Jämlikt hemma? "Är det sant (att det är en man) är det i högsta grad ett tvånsmässigt beteende" skriver du. "Hos en kvinna är det mer vanligt med en överdriven städlust." Men snälla?
 

läs igen då!

Skrivet av  5-barns mamma
jag skrev att det är vanligare att kvinnor "drabbas" av överdriven städlust, och att det också är ett osunt beteende!! Läs innantill innan du hallåar.
 

Är det verkligen det?

Skrivet av  Moi
DEt jag hallåade var ju just det, att du menar att det är vanligare att kvinnor drabbas av överdriven städlust. Är det så? Vad har du för belägg för det? Jag känner inte några kvinnor som har städmani, däremot ganska många som upptäcker att det fallit på deras lott, städar de inte blir det inte gjort. Det är ju en liten annan sak, eller hur?
 

med överdriven städlust

Skrivet av  5-barns mamma
menade jag i det här fallet, att de ofta står över mannen och tillrättavisar, och talar om "hur det ska göras".
Det är jag tämligen övertygad om att kvinnor oftare "lider" av än män!
 

Han borde få hjälp med sitt tvångsbeteende IMT

Skrivet av  Heléna m två söner, -02 & -03
.
 

Han behöver hjälp

Skrivet av  Elanor
Men du, din man är inte frisk. Han kan inte må bra av att hålla på som han gör. En frisk man med ett barn ska kunna klara av att jobba heltid. Kan han inte ta ett jobb för att han måste vara hemma och städa, är det något jättefel. Han måste ta kontakt med närmaste psykiatriska mottagning innan hans och ditt liv blir ett helvete.
 

Du måste

Skrivet av  a
prata med honom - på allvar. Eller så måste någon annan göra det.
Det där är INTE normalt.
Förklara för honom (om han lyssnar, eller skriv ett brev) hur du känner och hur mycket det här faktiskt påverkar din relation till honom.
Tala om att han faktiskt riskerar att bli ensam i sitt perfekta hem om han inte lugnar ner sig.
Jag är förresten nyfiken på hur han - eller rättare sagt de andra - klarar en vecka i fjällen. De måste ju bli tokigare än du på honom. Jag menar, han är din sambo och du älskar honom (fortfarande får man förmoda...) men de andra är ju "bara" hans kompisar.
 

mmmm

Skrivet av  lata tjejen
det är ett väldans tjafsande på denna resa varje år...kommer alltid hem och säger att det blir ingen mer gång..men sen vill de leva friluftsliv iallafall och åka tillsammans.
 

På frågan om du är ensam

Skrivet av  jag
Ja det ser ju ut så. Men vist är det lite liknade det jag måste leva med. Men inte riktig samma ändå.

Min man är mycket mer noga med städning än jag. Men vi har kommit överänns om lite gränser. Tex barnens rum får se ut som det lever barn där om man säger så. Vårat sovrum får det ligga kläder på stolar och lite på golvet. Men rästen av lägenheten ska vara i årdning, det vill säga hallen, köket, vardagsrumet och vårat lilla datarum. För det mästa går det, men vist har han hotat många gånger med att släga saker på grund av att de inte är på rätt platts.

Städa gör han mer än mej, bara för att han värdesätter det mer så då tycker jag faktiskt att det är rättvist att han också gör mer. Men jag lagar lite mer mat och går oftare till affären, dels för att jag gillar det mer än städning och dels för att kompensera att jag har gjort så lite hemma.

Men vist ibland lider jag av dålig sammvete att jag är så "lat". Men ibland är jag bara trött på honom och hotar med att vi ska bo i olika lägenheter bara för att slippa allt tjat om städning. Men sen finns det ju dagar också som jag tycker att det är rätt så skönt att komma hem till ett nystädat hem.
 

hejsan!!

Skrivet av  lata tjejen
jag det var ju ungefär som vi då,skönt tycker jag, men jag ska försöka prata med honom om lite sänkta krav på sig själv.
Tack alla för era svar!!
 

Min man var så här när vi träffades...

Skrivet av  mamma J...
...men nu har blivit "normal" även om han fortfarande är den som städar mest hemma hos oss och oftare blir irriterad på strumplådor som står på halvglänt än jag... När vi träffades var han min raka motsvarighet-pedant uti fingerspetsarna-strök till och med sina sockor-alltid dagen efter tvätt-inget kom upp ur tvättstugan som inte var struket genast...
Jag skyller mycket på att han bott ensam länge och "tillåtits" odla sitt ordningssinne som han har efter sin mor... Själv var jag bohemisk! Stackarn kan inte ha haft det lätt och måste ha varit rejält förälskad som inte gav upp! Första gången jag duschade hemma hos honom stod han på alla fyra i duschen och visade mig hur jag skulle raka undan vattnet för att det skulle bli "rätt" - konstigt att jag stannade hos honom också!
Idag har vi varit tillsammans i femton år och jag kan säga att jag har bättre ordning och han har släppt sin!
Så vårt hem ser nog ut som de flestas-katastof och bombnerslag...ska nu ägna några lediga semesterdagar åt att städa-det är maken värd!
Kram på er i natten!
 

Yeees!!!

Skrivet av  Lata tjejen
Den där med vattnet var bra!! Den har jag sluppit, men torka med ajax och sen spola och sedan torka torrt för att det inte ska bli flammigt det slipper jag ju inte...*S*
 

Vill du ha fler exempel...

Skrivet av  Mamma J
Så fick jag inte ta den kastrull som passade när jag skulle laga mat hemma hos honom första gången-det var nämligen "vattenkastrullen"...den kokar man inte annat än vatten i...dessutom skulle jag inte välja "glasögonhandduken" på toa om jag skulle torka händerna...Sedan öppnade man tepåsen på det här sättet...och bäddade så här...

Han kan själv le lite grann idag åt hur han betedde sig...men önskar sig nog tillbaka till den ordning han hade i sitt liv då...

Jag är sååå glad att jag inte gav upp då under den första "jobbiga" tiden, för vi har det jättebra idag och jag är jättetacksam över min man
Tack och lov kunde jag då i början le inombords när han "höll på" och tänka "visa färdigt nudå så jag får laga mat ifred sedan" och inse att han överdrev lite väl mycket.
Hade jag inte haft så gott självförtroende hade det nog inte funkat.
Har du några planer på hur du ska stå ut?
 

Alla fanatikere...

Skrivet av  Totte
är besvärliga, vara sig det är städning, religion, träning, kontroll eller vad som helst.

Mer vettigt har jag inte att komma med men han behöver verkligen fundera lite över hans uppfattning av dig, han verkar uppfatta dig som ett litet barn han ska ta hand om och visa hur man gör, inte en vuxen med OK värderingar.
 

Som jag skrev ovan

Skrivet av  Kaosmamman
så har jag en kompis som är lite lik din sambo, men han har tid med annat och jobbar bla heltid. Han håller god ordning alltid men han städar och fejar inte flera timmar per dag, inte vad jag hört i alla fall. Jobbigt att bli utschasad ur sängen när man vill sova. Nej det låter som om han kan behöva lite hjälp, jag håller med de övriga i det.
 

Artiklar från Familjeliv