Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur ser det ut hemma hos er?

Skrivet av Kristin
Blir lite nyfiken när jag läser här inne. Har ni det snyggt och städat hemma, eller har ni det ofta lite stökigt? Jag har tidigare varit poerfektionist när det gäller hemmet, inte en pryl har varit på fel plats när jag bodde själv. Numer är det alltid lite halvstökigt här hemma, kläder ligger och skräpar lite varstans, disken kan stå några dagar, och i vardagsrummet ligger det tidningar lite överallt. Grejen är att min sambo aldrig brytt sig för fem öre, det såg ut som ett bombnedslag när han bodde ensam. Jag tror att vi båda har anpassat oss, han har höjt sin nivå betydligt, och jag har sänkt min något. Hur är det för er?
Svar på tråden: Hur ser det ut hemma hos er?

Lite både och...

Skrivet av  SAGA
...jag är lite kräkmagad, så jag brukar titta på mitt hem med "nya" ögon -du vet jag känner efter om jag skulle reagera på tandkräm i handfatet hos någon annan osv

Vi gillar att det är fräscht under allt, men så tycker jag att man måste få leva och håller man tex på med ett projekt som tar plats någontans en längre tid, så får man låta bli att bry sig!
 

Jättestökigt, tyvärr

Skrivet av  ulmerkott
Ingen av oss gillar städning särskilt mycket, men ännu värre är att vi alla är ganska stökiga av oss på det viset att vi lämnar saker framme hela tiden.
På vardagarna hinner vi inte städa och på helgerna kan man ju ha roligare...

Jag skulle gärna ha fint hemma, men inte till priset av att behöva städa...
 

Vi har det mycket prydligt och fint

Skrivet av  Annika
Iallafall ett par gånger om året ;) När det är dop eller jämn födelsedag eller möjligen midsommarfest. Annars ser här ut som kom och hjälp mig att dö ;)
Ibland är jag rädd att någon jag inte känner så bra ska komma in till mig och se hur stökigt vi har det.
Alla i familjen är lika hemska.
 

8 av10

Skrivet av  Elanor
Min sjuttonåriga, ordentliga dotter, brukar säga att vi har det nästan finast av alla hennes kompisar. På en skala mellan noll och tio hävdar hon att vi ligger på åtta... Själv skulle jag gärna ägna mer tid åt städning, för jag tycker om att ha det fint, men den tiden finns inte.
 

Vi har skärpt oss båda två

Skrivet av  Mi
Har man katter som vi har så måste man hålla rent regelbundet så dammsugning blir det några ggr i veckan (jag eller min man gör det).
När det gäller ordning så var jag en slarvmaja som singel. Nu när vi är två vuxna som lever ihop så blir det ju dubbelt stökigt om vi skulle vara lika slarviga båda två så i stället har vi väl skärpt oss bägge två. Vi har mycket prylar tex tidningar men de ligger i ordning där de ligger, tex, i tidningshållare eller korgar eller prydliga högar.
Vi har väl ett *tillstånd* i hemmet som inte är superprydligt men helt ok och varje dag försöker vi hitta tillbaka till just det tillståndet genom att tex. diska upp på kvällen eller bädda varje morgon etc.
 

Jättestökigt för det mesta!

Skrivet av  a
Vi är mästare på högar. Fast mest sambon för han "vet inte" var allt ska ligga. (Bra metod för att slippa städa undan grejer ordentligt.)
Han gör små prydliga högar av allt han hittar som ligger på fel ställe. Sen är han stolt över sin städning. Allt ligger fortfarande på fel ställe men i alla fall på samma ställe, om ni förstår...
Alla bänkytor blir snabbt belamrade. Barnen bara släpper grejor där de står och går. Jag gillar inte att gå och plocka så det blir inte så mycket gjort av den varan. Jag är mer typen som skjuter grejorna framför dammsugaren när jag städar.
Sambon har sagt nån gång att vi har så stökigt att han inte vill ta hem bekanta. Hans mamma och ena syster är VÄLDIGT pedanta. Och av typen "jag gör det själv så går det fortare, gå ut och lek du lille Pelle". Tror ni sambon städade hemma nån gång när han växte upp??
Fast konstigt nog så KAN han städa. Han KAN sy i knappar, stryka skjortor, putsa fönster, laga mat (kock i 16 år), skrubba toaletter, hänga tvätt och bädda sängar. Jag fattar inte hur han lärt sig.
Jag kan bli smått tokig när svärmor hälsar på för hon ska alltid torka och feja och plocka undan.
I mitt diskställ får det ALLTID plats en grej till. Bara man staplar på ett bra sätt. Ett diskställ är väl till för att ställa disk i, eller?
Middagsdisken står ofta till nästa dag. Vi har en sån konstig diskmaskin. Man fyller diskhon med varmt vatten, diskmedel och smutsig disk. Sen väntar man till nästa dag och då ligger allt fortfarande kvar. Konstigt.
Jag erkänner dock att vårt badrum har varit äckligt på sista tiden. Vi jobbar båda så mycket, och ibland känns den lilla saken oöverstiglig. Tandkräm i tvättstället är inte snyggt. Det som fastnar i toan försöker jag dock hålla efter.
Sen har vi massor av diverse grejor som ligger framme och skräpar. Ungarnas teckningar, tidningar, böcker, pennor, pärmar, grejor som egentligen borde sorterats in i nåt förråd för länge sen. Om vi hade nåt.
 

Vi har båda...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...sänkt vår nivå sen vi fick barn, här är stökigt men inte skitigt om man säger så ;-)

Köket vill jag alltid ha tiptop, men tv-rummet jämte sovrummen kan se ut som om en leksakslåda exploderat och spritt ut sig
 

Alla dessa leksaker!

Skrivet av  Mimmi med Lisa -02 + Elin 040316
Vi bor i ett radhus i två plan. Lisa är fortfarande så liten att hon vill vara där jag är hela tiden, vilket innebär att hennes leksaker hela tiden migrerar till nedervåningen. Hon har sin egen hörna nere, men leksakerna sprids ju överallt. Sen är både jag och maken ganska bra på att sprida saker omkring oss. Nu när jag är hemma stör det mig mer än när jag jobbade, vilket nog lett till att det faktiskt oftare är städat hemma. Som det ser ut just nu är nog en ganska normal nivå:
En penna ligger på vardagsrumsbordet, en tidning och lite annat småplock på sidobordet, strykbrädan står framme i vardagsrummet, en stor hög med stryktvätt ligger och väntar, en del som är struket väntar på att bli uppburet. Babygymet står mitt på golvet, tillsammans med en korg med golfpeggar i olika färger. Hallen är full av skor och i köket står frukostdisken kvar på diskbänken och bordet. Lisas leksaker är faktiskt ganska ihopplockade eftersom hon mest var ute och lekte igår.

Alltså, inte perfekt, men det går att leva i det!
 

Jättestökigt!

Skrivet av  Helena
Under vardagarna förfaller vårt hem helt kan jag säga. Barnens prylar överallt, kläder som borde vara i tvättkorgen, skor i hela hallen, inte sällan disk på diskbänken, smulor på golvet, obäddade sängar... Inte allt på en gång men alltid något av detta. Brukar röja ordentligt en gång i veckan, sopa upp lite oftare än så. Vi är inte heller särskilt intresserade av inredning så tyvärr har vi väl inte det trivsammaste av hem... eller jo, trivsamt är det nog faktiskt, men inte särskilt representativt!:-)
 

Jättestökigt

Skrivet av  Vickan
Men hyfsat rent. Skulle i o f vilja att badrummet blev städat oftare.
Men jag föredrar att hitta på roliga saker med barn och man istället.
 

Ja du...

Skrivet av  Tjoddalisa
Vi har skapligt städat och fint hemma. Jag har ett behov av att plocka undan saker och sambon måste dammsuga när det är smulor på golvet ;-) M e n vi har båda sänkt våra krav betydligt på senare tid och prioriterar att vara tillsammans och koppla av i familjen istället för att städa.
 

Stökigt är bara förnamnet...

Skrivet av  Kattis
...både jag och min man avskyr städning som pesten och har inget större behov av att ha det rent och fint omkring oss. Så hemma hos oss ser det ut därefter...

Vi bäddar aldrig sängarna utan fixar bara till dem lite på kvällen när vi ska lägga oss.

Jag minns inte när vi putsade fönstren senast, det är säkert ett år sedan.

Handfatet är alltid fullt med disk, bord och diskbänk är smuliga, skorna står i en enda röra på hallgolvet, i barnens rum får man vada fram bland drivor av böcker, fotbollsgrejor, inlines, kläder osv och för det mesta fäller vår älskade vovve så det ligger hundtofsar här och var i hörnen.

Men vi bryr oss inte. Vi prioriterar helt enkelt andra saker än städning och heminredning. Som tur är så har maken och jag lika hög toleransnivå för damm och sånt, annars skulle vi ha stora problem :-)

Vi brukar få ett ryck på helgerna ibland och svepa över golvet med moppen och dammsugaren, och toaletten försöker vi väl hålla någotsånär sanitär, men annars är städning något som hamnar väldigt långt på vår "att göra-lista".

Vi resonerar som så, att de som är våra verkliga vänner bryr sig inte om hur det ser ut hemma hos oss, och de som bryr sig är inte våra verkliga vänner...
 

Ganska kaosigt=)

Skrivet av  Kaosmamman
Som mitt nick antyder så har vi det ganska rörigt. Jag är inne i en utrensnings och slängningsfas så här röjs och stuvas undan på ledig stund. Ju mindre prylar vi har/har framme desto mer lättstädat måste det bli. Har man bara fem saker kan det inte bli kaos;) eller?

Har aldrig varit perfektionist, men jag uppskattar rena ytor och att det finns plats att sätta saker. Oftast är här stökigt, men som sagt vi jobbar på det, fast på ett annat plan. Dagsstökighet kommer vi alltid att ha och det är ok.
 

Artiklar från Familjeliv