Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Apropå curlingfruar och arbetsfördelning

Skrivet av Pallas
Ofta läser man här inne om kvinnor som tar så gott som allt ansvar för hem och barn. De städar, tvättar, lagar käk, har huvudansvaret för barnen dygnet om osv osv osv. Förklaringen till detta är ofta, både från mannens och förvånansvärt ofta kvinnans sida, att mannen jobbar och måste få vila när han väl kommer hem. Detta innebär tydligen också ofta att han åker iväg på egna intressen medan det aldrig finns tid för mamman att göra detta.

Alla dessa inlägg har fått mig att fundera en massa på hur vi värderar arbete. Mina tankar går såhär:

Vad är det för jobb dessa män har och hur mycket jobbar de? Jobbar de mycket kanske de spenderar mellan 50 och 80 timmar/vecka på jobb? När de då kommer hem så ska de bli uppassade med allt för de måste vila.

Om vi då tar kvinnan, mammaledig eller hemmamamma, hur många timmar jobbar hon? tja, det blir väl i runda slängar 24 timmar per dygn 7 dar i veckan, om vi räknar med att hon har ansvaret för barn som eventuellt vaknar... ynka 168 timmar i veckan.

Men det kanske inte räknas eftersom det är en barnlek att vara hemma med barn och man aldrig behöver vila då *obs ironi*

Såg dessutom att curlingfrun här nedan (förlåt att jag pratar om dig, men din situation fick mig verkligen att börja tänka!) jobbade halvtid! Om det nu är viktigt att vara fri från hemarbete i proportion till hur mycket man jobbar, så blir ju den fördelning som råddde där, där mannen inte ens iddes ta bort tallriken från bordet, ÄNNU mer orättvis (om man nu kan se det så).

Vad tänker ni om mina funderingar om tid? Är det naturligt att en förälder ska ha huvudansvaret för barn och hushåll trots att båda jobbar?



Svar på tråden: Apropå curlingfruar och arbetsfördelning

Jag har ansvaret

Skrivet av  a
men vi delar på arbetet, kan man säga.
Sambon har inte lika mycket koll här hemma som jag. Det är jag själv som tagit på mig det ansvaret och ibland gnäller jag utan bara helvete, men lugnar mig efter ett tag.
Sambon har alltid jobbat mycket och då har det blivit så här. Jag har varit mycket arbetslös och jobbat deltid och då ser jag ingen anledning till varför jag skulle jobba hemma 4 timmar och rulla tummarna 4 för att vänta på att han ska komma hem efter 10-12 timmars arbete och göra sina 4.
Sen en tid tillbaka är vi båda egna företagare och nu hinner vi knappt med nåt hemarbete. Vi gör det vi hinner. I kväll lägger han 2 av barnen (han somnade för 1 timme sen...) och jag sitter här. T.o.m. jobben delar vi på. Eller i alla fall mitt eftersom han hjälper mig väldigt många timmar där.
 

jag kan inte svara för andra men för mej

Skrivet av  l
Vi delar på det jobbiga men inte gör vi samma saker. (T.ex jag hatar att diska och därför damsuger jag och då blir ju disken över så den slipper jag)Men å andra sidan delade vi lika på föräldraledigheten och jobbar lika mycket på samma företag och samma arbetsuppgifter och har exakt samma lön.
 

Jag har aldrig kännt igen mig ...

Skrivet av  johe
... i dessa beskrivningar där kvinnan gör allt hemma och karlssloken har diverse hobbiesar för att förlusta sig för att han jobbar 8 timmar om dan.


 

Verkligen inte

Skrivet av  G
De som har den bedrövliga situationen att både arbeta och ta hand om barn och hushåll (och som ropar på hjälp här) brukar få rätt kraftiga kommentarer om familjeterapi eller att lämna miffot som inte kan sköta sig.

Det är dock lättare sagt än gjort, en separation betyder så mycket mer än att bara "gå" och helst av allt vill man ha en annan lösning. Jämnare fördelning av föräldradagarna är en lösning som föreslås och den tror jag är bra. Både för barn och relation.

Men nej, det är inte naturligt att en förälder ska ha huvudansvaret men det finns tyvärr alldeles för många som har det skitjobbigt med en omogen partner som inte förstår det där med arbete och ansvar.
 

bra svar

Skrivet av  cybra (bf 27/5) +10
det här tycker jag var ett vettigt svar! TACK!

min kille ska ta ut hälften av föräldraledigheten, hoppas att detta gör susen!
 

Jag tillhör dom...

Skrivet av  SAGA
...som rekommenderar familjerådgivning och kan kanske ngn gång ha sagt lämna eländer till "karl"!
Jag tror det beror på att jag blir så grymt chockad över hur _så_ många kvinnor väljer att leva sina liv 2004, om nu den man lever med nedvärderar den andres egen tid så oerhört, så tror jag att det krävs kraftanträngningar för att få honom att inse hur djävulskt illa det är ställt och kvinnan måste se över sitt sätt att hantera allt, tex ifall hon tycker att "hennes sätt är det enda sättet", och "det går fortare när jag gör det själv" - inställningen!

Jag kan ärligt talat inte förstå hur hittar ömhet, förståelse, glädje mm med en som inte är manlig nog att vilja sin respektives bästa...
 

Nej, verkligen inte!

Skrivet av  Helena
Jag kan inte se någonting som motiverar ett så snedfördelat ansvar. Det kan förstås hända att någon av parterna tycker det är det mest avkopplande som finns att diska, stryka, polera prydnadssaker, vara i tvättstugan i egna tankar, och i ett sådant fall fick väl de avkopplande hemsysslorna gå in på rekreationskontot, precis som snickrande män (oftast) visserligen gör ett stort jobb på huset MEN även tycker det är jätteskoj att genomföra sådana projekt.

Att den ena ska slita mer än den andre för att denne värderar sitt arbete högre och därmed måste vara ship shape för det - det har jag ingen som helst förståelse för och jag är faktiskt rätt förvånad över att det verkar finns så många kvinnor (för det är ju nästan bara kvinnor som hamnar i det!) som någonstans tycker det är rättfärdigt.
 

Nej

Skrivet av  Kaosmamman
jag tycker att man delar lika på allt. Oavsett om någon är föräldraledig eller om vi båda jobbar utanför hemmet så jobbar vi. Sen hjälps vi åt med allt som måste göras. Vi gör inte samma saker, vi har lite olika saker som vi hellre gör så han lagar mer mat och jag tvättar mer tex. Kanske att om en är hemma så kan man ha mer _ansvar_, som att man har mer koll på vad som behöver handlas hem eller att det behöver tvättas eller städas, för att man är hemma mer, men jobbet ska det delas på oavsett.
 

Ja.

Skrivet av  Aldrig ledig!
Hos oss gör jag "allt". Det är ibland slitigt, men ändå något jag valt själv. Min man jobbar MYCKET och dom gångerna när jag inte orkar ta hand om köket eller vad det nu kan vara, så lämnar jag glatt över det till min man som då fixar det (på sitt sätt, som blivit bättre med åren.. *ler*).
Men riktigt rättvist är det kanske inte att ha det fördelat så här, men jag trivs oftast med det ivarjefall.