Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

En barn till eller inte...?

Skrivet av Gumsan
Jag lever ihop med en man som jag har två underbara söner med.
Det är en åldersskillnad mellan oss där han är 39 och jag 28. Jag känner verkligen att jag vill ha ett barn till. Jag har alltid vela ha 3 barn medans han tycker att det räcker med 2. Han tycker att han är för gammal nu och jag tycker att jag gott och väl inte är för gammal för ett till barn. Varför är det alltid så att den som inte vill alltid får rätt. Jag kommer att känna en stor tomhet efter ett barn till resten av mitt liv. Hur ska vi göra?
Svar på tråden: En barn till eller inte...?

Prata jättemycket

Skrivet av  Cecilia med Juni
Om ni verkligen pratar igenom det här jättemycket och du kan sätta ord på dina känslor och din längtan så är det ju inte omöjligt att han kan tänka om, ifall han får tid att smälta det i lugn och ro.

Ett tips är att skriva ett brev, där man verkligen får chansen att formulera sina tankar och känslor utan att bli avbruten och utan att vara konfronterande. Då kan han läsa ifred utan att han går i försvarsposition och så kan han fundera på det mera. Ofta har inte den andra förstått riktigt hur man känner eller hur viktigt ellet jobbigt man upplever en sak förrän de ser det svart på vitt eller man berättar det inför någon tredje part.

Man kan ju aldrig tvinga eller övertala någon att skaffa ett barn mot son vilja, eller rättare sagt man bör ju inte försöka göra det. Det är en lite för allvarlig sak för det. Däremot så kan man ju ändra uppfattning, ett beslut kan ju få mogna långsamt om man sår ett frö till det. Han kanske kan tänka i nya banor om han förstår hur pass mycket det betyder för dig. Så himla gammal är han ju verkligen inte heller.

Kanske en hemsk sak att säga, men tur i oturen är ju att det är du som är den som är yngre. Så du har ju inte bråttom. Han kan ju ändra sig om ett par åt också. Och om det skulle ta slut emellan er i framtiden så har du fortfarande tid på dig att få fler barn. Hade det varit du som närmade dig 40 hade det varit mer stressande att välja väg nu. Om du skulle känna att chansen till fler barn är viktigare än att stanna i din relation. Och att skiljas när man har barn tillsammans är ju inte roligt. Men att stanna och känna att man blir bitter för att man avstår från något som känns viktigt i ens liv är ju inte heller positivt. Kanske är det bra att prata med någon utomstående, tex familjeterapi om frågan känns väldigt svår eller infekterad. Då kanske man behöver en "tolk" för att förstå varandra.
 

Det där skulle jag ha kunnat skriva...

Skrivet av  Josefine
Jag är 29 och han är 47, vi har två barn och jag vill ha maaaaaaassor med fler barn och han är mer än nöjd, känner sig för gammal, orkar inte med alla vakna nätter och sånt.
Har inga goda råd alls att ge. Men du är i allafall inte ensam i din situation!
Hoppas ni kan komma överrens om något.
 

Det är nog som

Skrivet av  Kaosmamman
med foton, man ångrar inte dem man gjorde/tog utan de man inte gjorde...

Himla svårt faktiskt. Det är väl inte så mycket att göra, att tjata hjälper knappast, låt det bero och ta upp frågan om ett år igen om du fortfarande känner likadant kanske. Jättesvårt att råda när man inte alls är i den situationen. Lycka till!
 

Varför frågar du inne på jämlikt?

Skrivet av  Mamma J
Är det för att risken blir att du tar alla vaknätterna själv för att han ju inte ville och att det liksom kommer att bli ditt eget fel om du ville ha ett barn till? (Litet skämt!)
Är själv i samma situation som du, men känner att vi BÅDA måste vara totalt överens om att skaffa oss ett till barn...ifall jag skulle dö p.g.a. graviditeten (sådant händer ju!) eller om vi får ett gravt handikappat barn som slår sönder hela den lilla "familjeidyll" vi har nu. Vill inte skrämma dig, men du måste veta vad han kan drabbas av (oerhörd ångest) ifall du "övertalar" honom och något går snett...
 

Artiklar från Familjeliv