Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad trött jag blir!

Skrivet av Birgitta, since 1997
Vi går baklänges, löneskillnaderna mellan könen ÖKAR i stället för minskar... *suck*

http://www.expressen.se/index.jsp?a=148798
Svar på tråden: Vad trött jag blir!

Motigt som bara den!

Skrivet av  SAGA
Men det är något hos oss kvinnot som å andra sidan gör att vi väljer vårdande låginkomstyrken.

Jag har själv haft "manliga" yrken och där också fått kämpa för en schysst jämlik lön, så jag tror att problemet har många sidor, både den att vi får stånga lite extra för en bättre lön, plus att kvinnors lön av vissa kan uppfattas som extrainkomst eller något liknande galet!
 

olika erfarenheter

Skrivet av  5-barns mamma
Skrämmande att löneskillnaderna ökar!! och rent för jävligt, om man får uttrycka sig på "ren svenska".

Men jag har lite annan erfarenhet; hade bättre betalt än min manlige medarbetare, som ändå jobbat flera år längre än mig. Jag var den första kvinnan som jobbat "på golvet" i det företaget. Men den manlige chefen ansåg trots, eller tack var min könstillhörighet att jag förtjänade högre lön p.g.a. högre kompetens (låter skrytigt för somliga, men så var det).
Jag har nästan bara haft "manliga" arbeten, men aldrig upplevt någon direkt orättvisa. Tvärtom faktiskt.

Vågar knappt säga det, för det brukar alltid ta skruv, men vi kvinnor måste faktiskt våga visa oss och stå för vår person, och inte bara förlita oss på att den manliga delen av befolkningen, ska "backa" och dela med sig av kakan. Varför skulle det göra det?
Vill man ha något, får man hålla sig framme och ta för sig, det är den bittra verkligheten.
 

Och de som inte orkar/kan ta för sig...

Skrivet av  Helena
.. får därmed skylla sig själva? Ska jag tolka ditt resonemang som att du vill förlägga även oförklarliga löneskillnader till *individen* och inte till en ojämlik struktur?
 

Nej så ska du inte tolka det

Skrivet av  5-barns mamma
För många gånger är löneskillnaderna helt oförklarliga och helt "skeva". Det handlar då inte om individen.
Det finns män som blir orättvivst lönesatta för att de inte kan "snacka för sig" också, vad ska de skylla orättvisan på? Att de är män?

Vad jag menar är att man måste ta sitt eget ansvar också, och inte bara hävda, "Jag är kvinna och ska ha lika lön". Jag vill inte bli lönesatt för att jag är kvinna, utan för att jag har rätt kompetens. Det ska vara på lika villkor. Annars anser jag att det är orättvist i andra riktningen.
Det är inte könet utan kompetensen som ska avgöra vilken lön du får, och som för männen, får faktiskt kvinnor också försöka se till att få igenom sina krav.
Inte bara räkna med hjälp "ovanifrån", även om det kanske behövs lite hjälp på traven.
Att männen i alla tider har kunnat "ta för sig" är ju inte deras fel, utan snarare en oförmåga hos kvinnan, som man inte alltid kan belasta mannen för.
Förstår inte att kvinnor ska göra sig till martyrer och nästan förtrycka sig själva, genom att lägga ansvaret på den manliga hierarkin.

Men som jag skrev, det brukar ta skruv........
 

Det kanske brukar ta skruv

Skrivet av  Mustardseed
skruv för att man inte kan sitta stillatigande och låta vad som helst stå oemotsagt.

Och vadå oförmåga hos kvinnorna som leder till dessa löneskillnader. Hör du inte själv hur det låter? Du tror alltså på fullt allvar att
1. Kvinnor som vill ha lika lön kräver detta oavsett sin egen kompetens, bara för att det ska vara lika?
2. Kvinnor har generellt lägre lön än män pga sin oförmåga att löneförhandla?

Jisses.
 

men varför ska kvinnor

Skrivet av  Carro
behöva anstränga sig mer än männen ? För så är det för de allra flesta, för en man räcker det med att han är man så anses han duglig en kvinna måste bevisa sin duglighet.

Bara för att du inte blivid drabbad innebär inte det att andra inte blir det OAVSETT hur mycket de försöker ta för sig!

Jag anser inte att män ska behöva backa, men varför ska glida på en räkmacka bara för att de råkar vara födda med snopp?
 

Kvinnor måste våga

Skrivet av  Mustardseed
ta för sig. Ja det är bra, vi skyller på kvinnorna själva att de har lägre lön.

Jo så tänkte jag också när jag var 18 år och övermodig. Sen kom jag ut i verkligheten (ja mansdominerade jobb, är civilingenjör) och kan konstatera att det var otroligt naivt att tro att bara för att det gick bra för MIG så var det alla andra tjejer som bara inte "tog för sig". Nä riktigt så enkelt är det inte. Tjejer och killar bedöms utifrån olika mallar...
 

Varför gör de det då?

Skrivet av  5-barns mamma
Jo kanske för att kvinnor och män har olika tillvägagångssätt?
Män kanske har längre erfarenhet av att "ta för sig" på arbetsmarknaden, men det hindrar ju inte att kvinnor också börjar ta för sig.

Att det finns kvinnor som inte vågar ta för sig i lönestriden, ska man ju inte lasta männen för. Det tyder ju i så fall bara på att vi _är _ så svaga som en del män vill ha oss till. Och så är det ju inte?!
 

Uppenbarligen läste

Skrivet av  Mustardseed
du inte vad jag skrev eller? Jag skrev att tjejer och killar BEDÖMS utifrån olika mallar. Med andra ord: om en tjej beter sig på ett sätt och en kille beter sig på samma sätt så får de olika resultat av sitt beteende. Jag är så in i bängen trött på det där snacket om att tjejer inte kan löneförhandla. Det är skitsnack. Jag vet så många fall där kvinnan förhandlar stenhårt och sen bara glider en man med samma eller mindre kompetens in och får högre lön utan att lyfta ett finger.
 

Men....

Skrivet av  5-barns mamma
....jag talar inte om enstaka fall, utan om en mentalitet som har följt kvinnor under lång tid. Det är det vi måste förändra.

Kvinnor har genom alla tider varit i "underläge" och "uppoffrande", därför är det som det är med löneskillnaderna. Det är dags att göra något åt det, och förändra. Det gör man inte med att kallt räkna med att männen ska komma till undsättning, utan det får nog kvinnorna själva se till att ordna.
Det finns massor med effektiva medel att ta till, istället för att bara klaga på _att det är orättvist_och sen falla tillbaka i lönefällan.

Hur skulle samhället fungera om alla kvinnor t.ex. gick ut i strejk? Inte alls!
Men vi tänker alldeles för "blödigt" och att "folk behöver ju oss, så inte kan väl vi strejka"? Nä kanske inte, men då lär det dröja innan vi har lika lön för lika arbete.

Män går ut i strejk och tar till åtgärder som blir kännbara för samhället, och det får effekt på bl.a. arbetsvillkor och löner. Kvinnor kan också ta till drastiska åtgärder, men bilden av den "uppoffrande kvinnan" lyser igenom, så det blir ingen tyngd i argumenten.
Det gäller i hög grad även under löneförhandlingar. Kvinnor behöver andra starka kvinnor som kan föra deras talan, men de är lätträknade tyvärr. För kvinnor ska ju helst inte "väsnas", för då anses de besvärliga eller hysteriska.

Usch nu har jag retat upp mig, så det är bäst jag tar en paus.
 

5 år sent

Skrivet av  G
För fem år sedan ungefär var det dessa toner som diskuterades i näringslivstidningarna - att kvinnor inte kan förhandla och att det är därför lönerna är lägre. Jag trodde på den modellen då också, men inte nu.

För inte så länge sedan presenterade DN en forskningsrapport (jag minns tyärr inte vilket datum, sök gärna på DN.se om du hinner) om att kvinnor är bra löneförhandlare (både förberedda och pålästa) och att de tjänar hiskeligt mer på att löneförhandla själv och inte låta facket göra det åt dem.

Så förklaringen om dålig förhandling kan jag inte godta alls längre efter att ha läst både om forskning kring det samt lite arbetshistoria och blandad genderlitteratur.

För fem år sedan kunde man heller inte svara på frågan varför en kvinna med löneförhandling på trettio minuter blev sämre lönad än en man som var klar på två minuter.
 

Ok

Skrivet av  5-barns mamma
Då har jag kanske fel....men det var en förklaring som jag trodde kunde vara en av orsakerna. Men som jag sa så hade _jag_ andra erfarenheter, och inte bara från en arbetsplats.
 

Artiklar från Familjeliv