Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Det har inte gått bra på

Skrivet av Undrande mamma
barnens dagis och jag har sagt upp det. Har tagit ut all föräldrapenning jag hade kvar, vilken var på 20 dagar och alla 90 garantidagar. Har väntat på dagisplats i 9 månader och nu äntligen fått en. Min man och jag fortsätter att dela på allt, trots att jag inte har arbetat på 5 år. Jag har betalt halva hyran, telefon, tv etc med mina egna besparingar. Jag har betalt hela summan för mina egna räkningar(typ prenumeration på tidning etc). Mina besparingar ska ta slut snart. Jag kommer att bli arbetssökande eller ta studielån och studera. Min man har inte tagit ut sin 2 månaders föräldrapenning för barnen än. Min man jobbar och får en lön på 18500 brutto. Har fått 500 kr i present av min man till mina födelsedagar. Allt annat som jag själv behöver typ kläder betalar jag själv för. Maten delar vi på. Tycker ni att han skulle ställa upp och betala alla räkningar, när jag inte fått någon lön/föräldrapenning eller skulle jag använda mina besparingar och betala hälften? Vill också påpeka att om jag skulle separerat från honom, så skulle jag ändå klarat mig på mina besparingar i nio månader och då skulle även få fullt bostadsbidrag, då jag ingen lön har samt underhållsbidrag. Barnbidraget har vi inte använt annat än just till barnens kläder, leksaker, blöjor, mediciner och barnens sparande.
Svar på tråden: Det har inte gått bra på

Jösses...

Skrivet av  Lena
Det låter ju helt orimligt! Det är ju helt självklart att man delar efter _förmåga_. Den som tjänar mest betalar en större andel av utgifterna. Din man resonerar helt bakvänt... Ni är gifta? Annars hamnar ju du i en hemskt sits om ni skulle gå isär!
 

Vi är

Skrivet av  Undrande mamma
sambos, fast jag kallar honom för min man, för att han är en man också, fast inte den jag har önskat mig förstås.
 

Vilken hemsk

Skrivet av  Undrande mamma
sits skulle det vara om vi går isär? Kanske jag inte har tänkt på något som du har tänkt på? Ibland blir man låst.
 

Kolla reglerna

Skrivet av  G
men risken är att om du har handlat mat och persilja för dina pengar och han har köpt TV och andra kapitalvaror, så får du behålla den uppätna persiljan och han TV:n. Jag tror dock att reglerna ändrats på den punkten, för det är en grotesk situation.

Din pension är dessutom obefintlig, med delade utgifter kanske du kan spara en hundring i månaden iallafall - inte mycket men viktiga pengar.

Jag blir alldeles knottrig av att höra er uppdelning.
Såhär gör vi: Nästan alla pengar vi får (barnbidrag, löner, föräldrapeng) går in på ett gemensamt konto som vi betalar våra räkningar ifrån. En liten pott till fickpengar sparar vi själva, men om det tar slut för någon är man givetvis generös och flyttar till den som behöver. Inget tjafs, ingen som lider av pengabrist. Ingen som förlorar inkomstmässigt på att vi har barn och att någon måste ta hand om dem.

Lycka till!
 

G, din sista mening

Skrivet av  Undrande mamma
betyder mycket för mig: "Ingen som förlorar inkomstmässigt på att vi har barn" Som jag sa tidigare så kan jag bli låst. Jag har ingen annan att diskutera detta med. Det är väldigt bra att få veta Era åsikter. TV:n har jag dock köpt och datorn har sambon köpt.
 

Fast Internet

Skrivet av  Undrande mamma
betalar jag för, för han använder sällan bredbandet.
 

Du G

Skrivet av  Kaosmamman
är det så? För tex när det gäller bostad så om man skaffar den för att bo där tillsammans så är den gemensam eller hur? Men om den ena skaffar den och den andra flyttar in så är den vid en separation "den enas". Funkar det då annorlunda med en tv, så att om jag shoppar den när vi bor ihop så är den min vid en separation? Vet flera som gjort så när de separerat, tom en tjej som blev skyldig sitt ex en massa pengar när hon stått för mat och han för möbler och prylar. Han behöll möbler och grejer och hon betalde av. Jag fattade aldrig vad hon betalade för bara men det var så långt borta att jag lät bli att lägga mig i.
 

Sambo-regler...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
Jag kan ha totalt fel, men jag har för mig att vid ett samboförhållande som tar slut så delar man lika på det som har köpts till det gemensamma boet. Dvs har han köpt en soffa och hon köpt persilja, så spelar det ingen roll, eftersom det köpts till boet. Men om däremot den ena redan tidigare hade huset/lägenheten och står som ägare så kommer den andra inte få ett öre av det oavsett om man hjälpt till att betala lån och underhåll. Så i ett sådant fall måste man skriva över fastigheten så att den står i bådas namn. Eller så gifter man sig och har INTE äktenskapsförord.
Jag kan ha fel, så om det känns aktuellt bör man kontakta en jurist!
 

Nej, samboreglerna sämre än så...

Skrivet av  Lena
Nejnej, man delar inte lika nånstans som sambo om man går isär! Det enda är att den gemensamma _bostaden_ kan gå till den som har mest behov, t.ex. vårdnaden om barnen. MEN, persiljan är hennes, bilen/tv:n etc är hans om han betalat det! Dessutom tar man med sig det man hade med i boet; alltså om det är hans säng tar han den etc. Och besparingarna hennes, är borta... Det finns alltså risk att bli lämnad med ingenting kvar!
 

Är du säker?

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
En kompis sambo drunknade och då fick hon ärva hälften av det som de köpt till det gemensamma hemmet. Men det kanske var hans släktingar som bara var generösa?
 

Arv är annorlunda!

Skrivet av  Lena
Usch så hemskt! Men, arv är helt annorlunda vid samboskap än att flytta isär. Man ärver sin sambo, men man har inte rätt till mycket om man väljer att gå skilda vägar.
 

Till Lena..

Skrivet av  Susanne
Du har lite fel där för allt som man har köpt till det gemensamma hemmet skall delas.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=186769&previousRenderType=2
 

OK!

Skrivet av  Lena
Jahaja, bättre än jag trodde :). Men ändå, om han köper en bil är den ju hans. Fast jag är helt säker på att jag läst just den formuleringen; att kvinnan kan stå med sin uppätna mat och han står där med tv:n när de går skilda vägar. Det kanske har ändrats nyligen?

Men ändå:
"Det är också viktigt att tänka på att lagen bara gäller permanentbostaden och möbler och husgeråd som finns i den. Allt annat tillhör den person som står som ägare. Bilar, båtar, fritidshus, aktier, pengar på banken och andra tillgångar tillhör var och en och ska alltså inte delas."
 

Viktigt att veta

Skrivet av  Annjo
är också att den som köpt en sak som omfattas av sambolagen (tex nya vardagsrumsmöbler) har rätt att få just de möblerna, men måste då ersätta den andra sambom med halva värdet. Låter bra, men värdet på beg. möbler är i princip NOLL. Har tex mannen köpt hela bohaget kan han alltså välja att behålla det och köpa ut kvinnan för en struntsumma som inte räcker långt om man måste köpa möbler till ett nytt boende.
 

Man ärver INTE varandra som sambo

Skrivet av  Annjo
är man "bara" sambo så ärver man ingenting av varandra! Har man barn ärver de, annars är det föräldrar till den avlidne som ärver (eller syskon om föräldrarna är avlidna).
 

Bil ,sommarstuga, båt osv

Skrivet av  Susanne
får den som står som ägare av det.
Jag får bilen med andra ord då jag står på den, men min sambo är med och betalar. Orättvist. Men allt möbelemang som finns i lägenheten skall delas. Vi har pratat om att gifta oss pga ett särkullbarn och ett gemensamt. Blir enklast så om någon av oss går bort, men mitt barn i ett annat förhållande kommer att ärva sin del med en ggn om jag går bort. Att allt skall vara så krångligt ;)
 

Man ärver inte, men kan skriva testamente.

Skrivet av  Lena_O
Men det går inte att testamentera bort den lagstadgade arvslotten.

Det man får efter en sambo vid ett eventuellt dödsfall, är det man har rätt vid som sambo. Som alltså är samma som vid bodelning.

Men ärver gör man inte, som Annjo också påpekar. Bara vid testamente.

Har man barn, så kan man inte testamentera bort deras arvslott. Och utan testamente, så ärver barnen pappans del av huset. Vad jag förstår, så tillsätts en överförmyndare för barnen, så att mamman inte säljer bort deras del av t ex huset.

Vill man ha 100% skydd, så är ett äktenskap det bästa alternativet fortfarande.
 

Det är väl mest...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
... det orättvisa att han då kommer stå med sparade pengar, medan du inte har ett korvöre kvar... För egna bankkonton räknas säkerligen som enskild egendom vid en separation.
 

Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/1Nissa, Rebecka dec02+

Skrivet av  Undrande mamma
Där fick jag mig en riktig tankeställare! Jag har använt mina sparade pengar till att vara hemma med barnen för att de ska få ett nytt bättre dagis. Vad har min käre sambo använt sina sparade pengar till? Jovisst har ha sparade pengar, även om han skickar en del till utlandet. Han har ju själv skrutit om, att om jag hade körkort, då skulle han kunna köpa en bil Dessutom hade banktjänsteman på sparbanken uppgivit, så att andra kunde höra runt omkring, hur mycket pengar han hade på sitt konto. (Så där ska de ju trots allt inte bära åt sig på banken, uppge högt vad man har på sitt konto, då bryter de mot sekretessen väl?)Mycket sparade pengar rörde det sig om. Jag känner mig fångad i en råttfälla!
 

Varför reagerar alla så starkt?

Skrivet av  Mamma J
Om maken har 18 500 i lön-hur ska han då kunna förörja fru och barn och boende och dagis och TV och....
Det finns faktiskt en begränsning i vad man klarar av...Det är klart att man delar på alla utgifter!
Har jag inget att dela med mig av-ska jag då bara leva på min man fast att jag har massor av pengar på banken?
Är det rättvist då?
När vi köpte hus hade min man massor av pengar på banken, men jag hade inga...skulle vi då avstå från hus för att JAG inte kunde hjälpa till och DELA på insatsen? Man får väl inte heller dra till sin spets detta med att man tar av sina besparingar...man tar väl av dem för att livet behöver pengarna-hela familjen behöver dem.
 

Man betalar efter förmåga!

Skrivet av  Nissan
Tanken är att man ska betala efter förmåga! Det är klart att om man har massvis med pengar sparade får man väl nagga på dem. Men i det här fallet säger undrande mamma att mannen kännar _mycket_ (hon säger inte hur mycket men hon trycker flera gånger på att det är rejält mycket), och hennes sparpengar är nästan slut. Han får alltså massor med pengar över varje månad som han använder till sig. Hon har gjort slut på sina privata pengar. Han bestämmer helt själv att han ska köpa bil (se hennes inlägg högre upp), utan att rådfråga henne. Han anser alltså att det är han som bestämmer helt över familjens inkomster just nu när hon rä föräldraledig. Jag tycker det verkar helt sjukt!
 

Jag fattade som att

Skrivet av  S.G
hon fick en dagisplats, men att det inte funkade. Så hon tog bort barnet därifrån innan hon hade en ny. Hon har inga fp dgr kvar. Hade det varit jag som gjort så så tro f_n att min sambo hade blivit sur. Han vill ju att jag oxå skall dra mitt strå till vassen. Men då hon inte har dagis så kan hon ju inte jobba och har man då pengar på banken, då får man ju använda dom.
 

S.G.

Skrivet av  Nissan
Så du tycker det är helt rimligt att sambon planerar att köpa en bil och har massa pengar sparade och hon gör helt slut på sina? Ska hon _straffas_ för att hon anser att barnet inte kan gå kvar på det dagiset? Om dagis inte funkar, ska man verkligen ha kvar barnet för att sambon kan bli sur för att man inte drar sitt strå till stacken?
 

Nej men...

Skrivet av  S.G
Hon började med att skriva att hon tagit ur barnet från dagis fast att hon inte hade varken ny plats eller fp kvar. Dessutom verkar det ju som om hon haft ganska mycket sparade pengar då hon använt utav dom i 5 år. Hon skall väl använda sina pengar likväl som han använder sina. 18000 i brutto är inte mycket och då hon skriver att han har barn utomlands så skickar han ju underhåll till dom. Hon skriver ju att citerar "Tycker ni att han skulle ställa upp och betala alla räkningar, när jag inte fått någon lön/föräldrapenning eller skulle jag använda mina besparingar och betala hälften?" Självklart att hon skall vara med och betala hon har ju pengar. Alla verkar utgå från att hon inte har pengar. Dom verkar ju ta slut nu men vad tror hon att hon skulle få pengar ifrån när hon inte har fp kvar eller en dagisplats? Man får ingen A-kassa och jag betvivlar starkt att soc skulle ha accepterat att hon gett upp sin plats.
 

Tillägg..

Skrivet av  S.G
Vi vet ju inte orsaken till att hon plockat ur barnet från dagis. Hade det varit ngt allvarligt så hade det blivit en utredning och hon hade fått en plats ngn annanstans, pronto. Dom kanske har kommit överens om att ha separat ekonomi och nu när pengaran börjar sina så vill hon att han skall betala mer. Det finns faktiskt familjer som väljer även om dom har barn tillsammans att inte ha gemensam ekonomi. Vi vet ju inte hur mycket pengar hon haft sparat själv. Det kan ju handla om 100.000 tals kronor. Han kanske inte alls var med på att ta ur barnet från dagis och tycker att om hon väljer det så är det hennes beslut. Jag tycker hela inlägget är luddigt skrivet av henne. Hon skriver att han även har skulder och csn och skall köpa sig en bil. Hur mycket får man egentligen för drygt 13.000 i månaden? Jag bara undrar...
 

Inte mycket?

Skrivet av  fattiglappen
"18000 i brutto är inte mycket" skriver du. Vi lever tre personer på mindre än så varje månad, och ska snart bli fyra. Det stör inte oss...
 

Men herregud

Skrivet av  Skrållan
VIsst har ni skaffat barnen tillsammans, gemensamt bestämt att du skall vara hemma och ta ut fp? Då delar man också på BÅDE inkomster och utgifter.
JAg anser att när man skaffar familj så gör man det gemensamt och hjälps åt med allt, barn,arbete,utgifter OCH inkomster.
Skulle ALDRIG ha accepterat eran lösning.
 

Låter helt vansinnigt...

Skrivet av  kanjangen
... att du skall leva på dina besparingar.

Sedan vi fick barn räknar vi ihop bådas inkomster, betala av alla räkningar och hyra, för en en summa på vårt gemensamma konto och ser sedan till att båda har lika mycket i egna pengar. Vi har delat lika på ledigheten och det är självklart att den som är hemma skall ha lika mycket pengar som den som jobbar.

Vad vi gör med våra egna pengar är upp till oss - om vi vill gå ut och äta med kompisar, köpa böcker, kläder etc.

Ni har ju skaffat barn ihop, alltså måste ni ju dela på anvaret - såväl ekonomiskt som emotionellt.

Jag tycker det är självklart att man delar på inkomsterna om man har barn och lever ihop.
 

Sambon har i alla fall

Skrivet av  Undrande mamma
råd att skicka pengar till sitt hemland till sina två barn där och släktingar. De besparingar jag har är från arbete jag har haft för 5 år sedan, när jag hade rätt så hyfsad lön. Kanske sambon anser att mina besparingar räknas som lön, som jag har sparat och får använda mig av den nu.
 

Mina sparpengar...

Skrivet av  kanjangen
... är mina och mannen är hans. De hade vi med oss på varsit håll och håller fortfarande isär. Jag försöker spara lite av mina "fickpengar" varje månad.

Nu är vi inte gifta, utan sambos - så vi faller inte under samma regler som gifta par.

Jag tycker du ska ta ett allvarligt snack med din man om er ekonomiska sitauation.
 

Nejnej

Skrivet av  Lena
Fy vad han resonerar läskigt! VARFÖR ska du använda dina besparingar som lön..? Det låter helt sjukt! OK, det bli fel om en har massa pengar på banken men vägrar använda dem alls, men det här låter som om han tjänar bra och du gör av med alla dina sparpengar. Tänk på att du förlorar i pension också när du är hemma! USch, jag skulle bli orolig om jag var du...
 

Lena, jo han

Skrivet av  Undrande mamma
tjänar bra. Förutom grundlönen så tillkommer ob-tillägg, vilket resulterar i ca 2000 kr mer per månad.
 

Konstigt sätt att resonera

Skrivet av  mike
Det här är ett vanligt sätt för män att utöva makt.
Om ni är en familj borde ni ha gemensamma resurser och gemensamma utgifter. Alla inkomster borde hamna i en och samma korg och betala alla de kostnader ni har. Du hamnar alltid i underläge på det här sättet.
Varför ska ni ha varsin pengapåse?
Hur gör ni när ni går på bio? Betalar ni er egna biljett och er egen popcorn. Om din popcorn tar slut under filmen är du då tvungen att köpa av honom. Jag tycker ert upplägg är helt orimligt. Ni har ju valt att leva tillsammans, då måste ni göra det på lika villkor om inte du ska gå under.
Kräv gemensam ekonomi!
 

?

Skrivet av  cc
men han tjänar ju 18000 brutto? hur ska de kunna leva på det? är detta ett sätt för män att utöva makt? om det varit hon som tjänat pengar och han hade haft en massa på banken, hade du då tyckt att hon varit maktmissbrukare för att hon tyckt att han skulle hjälpa till med sina sparpengar. har han dålig lön och hon fett på banken är det väl inte mer än rätt att hon bidrar lite. annars går ju alla på knäna medans hennes besparingar samlar damm inför en ev. seperation. knasigt...
 

Anledningen till...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
... att du går hemma och inte förvärvsarbetar är ju att du tar hand om ERA gemensamma barn. Borde inte det räknas? Om du inte varit hemma, hade ju situationen varit den omvända, dvs han hade fått ta sparkapital för att klara sig och du hade levt gott på din lön. Hur hade han ställt sig till det?

Nä, jag tycker att om man har separat ekonomi inom ett äktenskap, så betalar man efter förmåga. Dvs om han tjänar 3 ggr mer än du, så betalar han 3 ggr mer än du av gemensamma utgifter. Att du betalar dina egna tidnignar och annat är väl en sak, men jag skulle nog även räkna in kläder som gemensamma utgifter så länge det rör sig om vanliga vardagskläder.

Det är enligt mig helt vansinnigt att i ett förhållande att en måste ta av sina sparpengar, medan den andra kan lägga undan pengar. Nä, ta tag i detta snarast!
 

Om jag skulle

Skrivet av  Undrande mamma
gå till socialen, skulle de vilja veta om jag har något på mina konton och socialen skulle naturligtvis vilja att jag använder upp alla mina besparingar innan jag får något bidrag ifrån dem, om jag nu skulle ha separerat. Om jag bor kvar så skulle de anse att sambon tjänar tillräckligt med pengar för att kunna betala alla räkningar själv, vilket han troligtvis inte skulle göra och då återstår separation och inte blir det bättre heller ekonomiskt. För att jag ska kunna få en lägenhet måste jag ha en inkomst och nu har jag inga inkomster, bara lite besparingar och besparingar raccepteras väl inte för att få en egen lägenhet? Jag skulle kunna betala hyra för en månad och därefter få a-kassa i några månader(den tar också slut) eller kanske studielån. Accepterar bostadsföretagen a-kasseersättning/studielån/besparingar?
 

Överväger du att separera?

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
Det låter nästan så...
Om du inte älskar din sambo längre så finns väl ingen anledning att vara kvar i relationen längre? Om du vill göra ett försök till, så ska du nog göra klart för honom att du inte går med på de förhållanden som har rått hittills.

Bor ni tillsammans är ni (så vitt jag vet) gemensamt försörjningspliktiga gentemot varandra och barnen. Dvs man kan inte få socialhjälp om det finns sparade medel hos endera parten.

Vad tror du skulle hända om du helt enkelt sa att dina pengar var slut? Räkningarna måste ju betalas och så även maten? Det kanske skulle vara ett bra test av hans önskan att ha ett givande förhållande med sina barn och dess mor... Om du inte betalar räkningarna (för du har ju inga pengar) varför skulle då inte han betala och varför skulle det leda till separation?
 

Låter lite konstigt...

Skrivet av  Annan undrande mamma
det där med att du tycker han ska ge av sin lön till dig, men du skriver om "dina besparingar".
Jag tycker att delar man hem och barn så delar man självklart på utgifterna också. Vad har han tänkt spara sina F-dagar till? Pensionen?
Men just det där att du vill ha dina besparingar kvar. Man kan ju jämföra dem med hans lön.
Jag har full förståelse för vad du skriver och jag tycker självklart att man delar, men det ser lite konstigt ut i resonemanget.
 

men?

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
Det var väl inte frågan om att han skulle ge pengar till henne, utan snarare det sjuka i att han kan spara pengar medan hon måste ta av sitt sparade kapital. Hade de bara varit sammanboende utan barn hade väl saken varit en annan, men anledningen till att hon inte har råd att betala 50% av räkningarna är ju att hon går hemma med deras GEMENSAMMA barn. Under sådana förhållanden tycker i all fall jag att det är självklart att hela familjens inkomst ska gå till familjens utgifter. Blir det något över sedan så delar man rättvist på det. Vad som sedan är en rättvis fördelning är en annan sak... Men det är inte rättvist att en ska leva gott och kunna lägga undan pengar när den andra inte gör det pga en uppoffring för den egna familjen.
 

Till Annan undrande mamma: Som jag skrev tidigare

Skrivet av  Mars
att det verkar som sambon anser att mina besparingar är lön som jag har sparat och inte använt upp den till egna privata saker, som körkort (som jag ville faktiskt ta på en trafikskola), men har använt mina pengar till att stanna hemma med barnen, för barnens skull. Har också ställt frågan tidigare om ni tycker att han skulle betala alla räkningarna istället för som nu att vi betalar allt hälften. Samtidigt som han sparar betalar han även med sin lön, men jag kan ju inte spara, utan fortsätter att betala hälften för alla räkningar tills besparingarna ska ta slut. Jag vill inte ha hans lön, men undrar om han inte borde betala fullpris för alla gemensamma räkningar p g a situationen.
 

Undrande

Skrivet av  Undrande mamma
Mamma skulle nicket vara förstås.
 

Jag

Skrivet av  Annan undrande mamma
ger mig.
Fast egentligen fattar jag ingenting. Hur man öht går med på detta arrangemang och hur man resonerar och har resonerat innan man flyttade ihop/fick barn. Pratar ni med varandra ö h t?
Vad jag EGENTLIGEN tycker är att den som beter sig så här inte är värd att satsa på. Hans inställning är helt sned ända från början. Du måste prata med honom och tala om vad du känner och tycker och fråga hur han vill ha det. Om han tycker det är helt ok att fortsätta på samma linje eller om han är villig att kompromissa.
Jag förstår att du känner dig fångad i en rävsax, men om jag var du skulle jag nog ändå överväga att separera. I längden håller inte det här. Du känner nog om det är ett helt omöjligt företag eller om han verkar kunna diskutera ändringar. Men skjut inte upp det och tro att det kommer att ändras av sig självt.
Vad har han för glädje av sina sparpengar? Om han inte är nöjd med att använda dem själv förstås. Till SINA nöjen. Och vad har du och barnet/en för glädje av det? Ingen.
Jag tycker att har man familj ska man också bete sig som en familj. Och i en familj delar man både tråkigheter och glädjeämnen. I en familj delar man inte tillgångarna orättvist och låter den ene "skylla sig själv" om den inte har möjlighet att dra in pengar. I en familj drar alla sitt strå till stacken, och stacken är gemensam! Man kan ha olika sätt att dela upp tillgångarna och alla blir kloka på sin fason, men grunden är att man delar någotsånär rättvist.
Det kanske blev lite svamligt, jag skriver in vad jag kommer på allteftersom...
 

Artiklar från Familjeliv