Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Kära undrande mamma

Skrivet av G
Jag hoppas verkligen att du har kraft och ork att ta upp diskussionen med mannen därhemma.

Som läget är idag förlorar du stort på att du tar hand om era barn; pension och pengar och den frihet som en hållbar ekonomi innebär.
Ni måste dela efter förmåga, det är både dig och era gemensamma barn det handlar om!

...och se gärna till att ha gemensamt konto för kapitalvaror och mat, så kan ingen hävda att persiljan/TV:n är någons mer än den andres _ifall_ ni skulle separera.

Lycka till - stödkramar!
Svar på tråden: Kära undrande mamma

Vill också tillägga att

Skrivet av  Undrande mamma
sambon har studieskulder och ett banklån. Vilken tur att jag inte är gift, för då skulle jag få betala hälften av hans skulder och lån om vi skulle separera? Dessutom är det väl så, att det är jag som måste flytta ut med barnen och inte han, för att bostadsrätten är hans, eftersom endast han är skriven på den. Kanske skulle han ha fått betala hela hyran själv i alla fall?
 

Studielån

Skrivet av  G
är personliga så de delar man inte.
Banklån - ja de delar man om man är gift.

Men har man gemensam ekonomi så påverkar de givetvis totalen, fast då kanske man kan påverka till att betala av dem fort istället för att skicka iväg pengar?

Jag skulle i din situation se över inkomster, pensioner, fasta utgifter, försäkringar och fickpengar för båda parterna för att kunna fördela in- och ut på ett lämpligt sätt som ger hela familjen samma levnadsstandard och möjlighet till frihet. Bostaden ska in i den beräkningen.

Vad gäller boendet ...det är som du säger troligen att du får flytta vid eventuell separation, men vad säger att barnen flyttar med dig? Har du ingen inkomst, ingen bostad och ingen sparad summa pengar har han bättre förutsättningar att få vårdnaden om barnen om man bara ser till det materiella (vilket jag inte tror man gör iofs).

Jaja, du gör vad du känner är rätt!
 

fel information!

Skrivet av  tea
Banklån delas inte oavsett om man är gift eller inte. Det är banken som till 100% bestämmer om lån skall delas på eller inte vid en skilsmässa. Det finns många som efter skilsmässan sitter med fortsatt gemensamma lån eftersom banken vägrar gå med på en delning.
 

Tack

Skrivet av  G
Vad bra att du vet, men oj vad konstigt att banken ska bestämma? Kan det verkligen vara så?
 

Inte hyran, men däremot...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
... amorteringar och reparationer.
Om han äger lägenheten sedan tidigare och ni är sambos, så är den hans egendom vid en ev. separation. Så då ska ju du inte hjälpa till att betala kostnader för ägandet av lägenheten tycker jag. Dvs du ska inte betala amorteringar, ränta, renovering eller annat som höjer lägenhetens värde. Hyra och normala driftkostnader kan ju vara rimligt att ta del av, men då baserat på hur mycket pengar man totalt har att röra sig med.
 

Nu har sambon

Skrivet av  Undrande mamma
bestämt sig för att han vill köra bil till jobbet. Han ska köpa sig en bil nästa vecka.
 

Öh, dags för samtal?

Skrivet av  G
Om inte miljöpåverkan är intressant så kanske ekonomin är det.
Kanske ska du föreslå att han är hemma med barnen och du jobbar?
Om han har så mycket pengar att leva för att han har råd med bil vill säga, så är det ju dags fär ett litet byte av tillvaro så att du får råd att leva.

Man slutar aldrig förvånas... Jag hoppas att ni älskar varandra intensivt så att du får lite valuta för uppoffringarna. Sköt om sig!
 

Undrande mamman jag undrar

Skrivet av  Jämnlik familj
Såg i inlägget under att du sagt upp dagis platsen eller uppfattade jag det fel? Var ni båda med på det eller motsatte din "man" det och tyckte att du kunde börja jobba? För jag kan ju bara säga att om jag hade sagt upp en dagisplats innan jag haft en ny, så hade min "man" oxå blivit helt tokig. Har jag tagit det beslutet så klart att jag får ta av mina besparingar om jag inga fp har kvar. Jag vet inte om jag missuppfattat ditt inlägg helt?
 

Tackar er allihopa för

Skrivet av  Undrande mamma
alla kloka svar. Jag har mycket att begrunda nu.