Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad är en hemmafru?

Skrivet av A
Är det när mannen försörjer helt och hållet?
Svar på tråden: Vad är en hemmafru?

Eller frun...

Skrivet av  B
En kvinna kan ju vara gift med en fru, och vara hemmafru.

Kan du utveckla din fråga, och vad du vill diskutera?
 

Jag undrar, vem bör försörja

Skrivet av  A
familjen om man är hemmafru/-man? Bör en hemmafru/-man använda upp sina besparingarn först och främst innan den som tjänar pengar, kan försörja hela familjen? Alltså, kan man kallas för hemmafru om man är i den Undrande Mammans situation?
 

Lite funderingar....

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
Jag tycker nog att om man gemensamt tagit beslutet att en ska vara hemma för familjens skull, då är det självklart att den som jobbar ska försörja HELA familjen, alternativt att man tar av gemensamma sparpengar för att få ekonomin att gå ihop.

Är det däremot en av parterna som själv vill stanna hemma för sin egen skull (för att vara konstnär, pilla sig i naveln eller vad det nu kan vara) så får man allt se till att bidra med sin del till hushållet ändå. Sedan kanske man har en förstående partner som tycker att det räcker att den som är hemma sköter hushåller som motvikt för det ekonomiska bortfallet, men det är ju något man får komma fram till själva.

Hemmafru/hemmaman är man enligt mig om man är hemma i syfte att under en längre tid ta hand om familj och hushåll,dvs att det är ens jobb att sköta hemmet. Man är alltså inte hemmafru om man är mammaledig eller arbetslös.

Det var i alla fall mina funderingar kring ämnet!
 

Egna pengar?

Skrivet av  B
Vem har "egna" pengar i ett äktenskap?

Inte i vår familj i alla fall, här är alla pengar gemensamma, sparat eller inte.
 

För

Skrivet av  Kajssan
mig är det så. Går man hemma o tar hand om hus, hem och barn så är man hemmafru. Fast det behöver ju inte betyda att mannen drar hem alla pengar.
 

Artiklar från Familjeliv