Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Gäster på landet

Skrivet av Mia
när vi får gäster så brukar jag typ duka , min sambo står för matlagningen och vi hjälps åt att ta undan.
Vad gäller gästerna av våra vänner så är det bara kvinnan som hjälper till.
Irriterar mig så...
Svar på tråden: Gäster på landet

Delegera mera

Skrivet av  Amatea
Kan du inte bara delegera ut lite uppgifter? Säg: Du och Bosse kan väl duka ut och diska så börjar jag och Lena med kaffet* typ... Kan inte tänka mig att er manlige gäst kan med att säga nej i det läget... din sambo får väl hjälpa till och pusha lite också på killen...
Hoppas det blir bättre!
 

Jag har samma problem...

Skrivet av  Emma m. Jakob 020711
med min man när vi är borta. Fast nu börjar han fatta grejen och fråga om han kan göra något. Hans kommentar när jag påpekar att han verkar lite lat och oengagerad är att han självklart vill hjälpa till, men då får också någon säga vad som ska göras, han ska inte behöva be om sysselsättning. pust! Ibland fattar jag inte hur man kan uppfatta koderna i en situation så olika. Han tycker det är självklart att folk ska säga till, själv tycker man det är självklart att fråga.
 

alltså

Skrivet av  Mia
det stör inte mig att jag får jobba, det som stör mig är deras arbetsfördelning mellan dem.
Att det är så jäkla olika och det märker man på bara ett enda gästbesök!
 

I vår släkt

Skrivet av  Elanor
När mina syskon med familjer kommer på besök, är det regel att männen vilar före maten och gärna efter maten också. Deras fruar tar hand om barnen och försöker fixa i köket. Till saken hör att både min syster och en av mina svägerskor har hälsoproblem. Min sambo och jag har försökt det mesta för att avlasta dem. Min brorsa kan man säga till: Nu diskar du! och det gör han. Men han tycker inte att han ska behöva "leka tankeläsare" som han uttrycker det (precis som om det krävs någon telepatisk förmåga för att förstå att man brukar duka före maten och diska efter maten). Min svåger gör helt enkelt ingenting. Inga argument biter. Han bara går iväg och lämnar oss och sin hustru i köket...

För mig är det som en antropologisk expedition. En resa in i ett land som jag inte trodde fanns.
 

Hos oss...

Skrivet av  Trillian m Casper o Saga bf 13/9
...brukar det bli så att jag och maken grejar med mat och servering. Det är i regel mest damerna som hjälper till, men vissa av herrarna har vett att rycka in då det behövs. Jag upplever ofta att jag får för mycket hjälp och får fösa ner gästerna i soffan ;-)
 

En gäst är en gäst

Skrivet av  Ika
När vi har gäster är de portförbjudna i köket. Kvinnor som män. Är jag gäst hos någon får de säga till om de vill ha hjälp och då hjälper både jag och maken till.
 

Olika kulturer

Skrivet av  G
Hos mina vänner är det rätt intressant att se hur en "gäst" agerar. Jag och mina vänner som från början känner tjejen i paret , vi hamnar alltid i köket. Hans gamla vänner sitter i soffan och väntar på att bli serverade.

Alltså totalt oberoende av kön, helt beroende av kultur (icke klass).
 

Artiklar från Familjeliv