Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Förslag

Skrivet av Kapris
Jag har varit några dagar och hälsat på en kompis som har sambo och liten bebis. Frågan om delad föräldraledighet kom upp och i deras familj är det hon som tar "allt", han ska förlänga semestern nästa år med några veckor. Hon påstod att de inte har råd att han är hemma, men efter ett tag framgick det att de inte ens har räknat ut om det skulle gå...

Jag blev så trött och ledsen.. det är ett standardsvar att säga att man inte har råd att pappan tar en del av föräldraledigheten... det beror ofta på vad man är beredd att avstå ifrån..kanske kunde mina vänner ha väntat med att riva ut köket och bygga ett nytt???

Nu till mitt förslag. Jag vill höra vad ni tycker om det! När man ska ansöka om föräldrapenning är det barnet man utgår ifrån: barnets mamma tjänar XX kr och barnets pappa tjänar XX kr (bådas inkomster måste alltså fyllas i även om det är den ene som ska ta ut sina dagar). Sedan finns det en ruta där man skriver typ: "om mamman tar halva tiden och pappan halva tiden förlorar ni XX kr, om mamman/pappan tar 2/3 av tiden förlorar ni XX kr, om mamman/pappan tar allt utom de två öronmärkta månaderna förlorar ni XX kr". Det kanske måste stå vårdnadshavare 1 och 2 för att det ska bli korrekt förresten.

Men man gör alltså en beräkning åt familjen, så att de kan se svart på vitt vilken skillnad det faktiskt blir. När ens S-dagar är uträknade borde det inte bli så mycket mer jobb för F-kassan att fylla i dessa uppgifter. Sedan ska det följa med en liten trevlig broschyr där det står något i stil med "Hur mycket är dina barn värda?" Sedan kan det stå en text om att vissa perioder i livet kanske det är värt att omprioritera det materiella. "Måste man byta till större bil direkt när man får ett barn? Kan det vänta?" Och något om värdet som man får av att vara hemma med sina barn. Eller något om att barnet har rätt till båda sina föräldrar. Nej, nu börjar jag svamla lite.. men förstår ni poängen? Lite moralpredikan kanske behövs..

Jag har inte läst på denna sida såå länge, så förslaget kanske redan har varit uppe, men iallafall.. vad tycker du??
Svar på tråden: Förslag

Detta inlägg finns även..

Skrivet av  Kapris
..på "feministisk föräldraskap".
 

Är det en

Skrivet av  Anette
"trevlig" broschyr det...?
"Sedan ska det följa med en liten trevlig broschyr där det står något i stil med Hur mycket är dina barn värda?"
"Lite moralpredikan kanske behövs.."
VEM tycker moralpredikan är trevligt?
Jag fattar inte varför det i jösse namn inte kan vara upp till var och en att bestämma hur, när, hur länge, hur ofta, hur mycket, hur lite, vem osv som ska vara hemma med barn.
Allas situation ser olika ut och det är inte rätt att någon ska komma och tala om för mig vad som är bäst för mig och min familj. Det vet vi bäst själva.
Kan man inte lösa det själva inom familjen tycker jag i ärlighetens namn att man har större problem och borde skjuta på barn över huvud taget.
Om inte båda är överens hur man ska fördela vare sig pengar, föräldraledighet, sysslor i hemmet osv tror jag inte det blir bättre av att någon annan hoppar in och bestämmer hur man ska göra. Då har man istället grundläggande problem man ska diskutera först.

 

fast det var ju inte frågan om att bestämma

Skrivet av  maria65a
Det var ju en _upplysning_ som alla kan ta till sig efter behov, många har faktiskt inte funderat på hur det slår ekonomiskt.
Och lite moralpredikan är väl aldrig fel ;-)
 

Själva blanketten

Skrivet av  Nilla
som du beskriver den, med siffror, tycker jag skulle vara bra. Men skippa den s.k moralpredikan. Den behövs inte, jag måste hålla med Anette där. Jag tycker att varje familj måste få bestämma detta helt själva, det ska inte behövas någon lag som säger att man MÅSTE dela 50/50.
 

Nej det borde inte behövas

Skrivet av  Pallas
Alla borde självmant fatta att 50/50 _generellt sett_ är det bästa för barn, förhållande, jämställdhet och samhälle, men hey! se dig omkring, är det så?

Och hur tycker du att vi ska få ett mer jämställt klimat på arbetsmarknaden?
 

Kanon!

Skrivet av  Pallas
Förslaget borde vara enkelt att slå upp på en website med automatisk uträkning! Tyvärr tror jag som du att många som tar till det där ekonomiargumentet faktiskt varken har räknat på det eller är beredda att göra några uppoffringar i levnadsstandard. Moralpredikningen är jag lite tveksam till, men det måste ju gå att utforma snyggt, tex med lite fakta; som att fler som inte delat fl likvärdigt skiljer sig och liknande statistik? Tål att tänka på iaf.

Kul med ett så konkret och kreativt förslag!

Vi skulle drabbas mycket illa ekonomiskt av 50/50 men jag är ändå FÖR av ideologiska skäl.

Dessutom börjar jag bli förbannat trött rent ut sagt, på alla nejsägare som jag aldrig sett komma med ett konstruktivt förslag på hur man ska få en jämställdare arbetsmarknad! Fast det kanske inte gör dem nåt att kvinnor har lägre lön än män inom samma yrke, eller att kvinnor har lägre pension?
 

Jag får 65% av min lön när jag har full FP...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + bf 8/10
... men vi har råd att jag är hemma. Inte för att jag har så mycket val eftersom jag vill kunna ge amningen en ärlig chans, men ändå. Och jag tänker nog inte vara hemma mer än 7-10 mån denna gång heller...

I de allra flesta familjer så HAR man faktiskt råd att dela någorlunda lika på föräldraledigheten, men om mamman VILL vara hemma så är det ju en bekväm ursäkt att ta till.

Jag tycker att man skulle ha en FP som baseras på bådas inkomst så att det inte spelar någon ekonomisk roll vem som är hemma. DÅ försvinner argumentet att man inte har råd att låta pappan vara hemma!
 

Artiklar från Familjeliv