Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vi är nog knäppast....

Skrivet av mulliga kvinnogrisen
eller knäppa och knäppa..

Vi har köpt ett fantastiskt hus, med trädgård, stall och odlingsbar mark 4 mil från stan.Min man ska sluta jobba!!! Han ska sköta hus och trädgård, möta vid skolbussen och bara skämma bort oss!! Jösses, våra vänner och föräldrar har haft jätteproblem med vår arbetsfördelning förut, vad tror ni de säger om detta?

Men det förhåller sig så att jag älskar att yrkesarbeta ( blir extremt rastlös hemma dag 3) har jättebra lön, är oduglig på hushållsarbete, älskar mitt barn men har inget tålamod om han är jobbig.
Min älskade man vantrivs på jobbaet, tjänar piss och är fantastisk på att hålla rent, laga mat, baka, och pyssla så det blir hemtrevligt.
När jag räknade lite kom jag på att det inte är försvarbart att betala fritids och bensinpengar, massa hämtmat, och hans känsla av det inte blir "klart".
för ett par tusen i vinst i veckan.Dessutom blev sonen själaglad som också är en hemmafis ( kan man ärva från bonuspappor??)
Jag redogjorde för mitt förslag och han blev själaglad så nu har jag hemmaman....
Svar på tråden: Vi är nog knäppast....

Åh, det låter härligt!

Skrivet av  Marie
Underbart att ni har möjlighet att ta tillfället i akt, och att både du och din man får göra det ni trivs allra bäst med! Bry er inte om ev "förstå-sig-påare" med ev negativa åsikter i bekantskapskretsen, det viktiga är ju att NI trivs!!

Lycka till!!
 

Att tänka på...

Skrivet av  Frigg
Värt att tänka på för den som är hemma utan inkomst är att familjen lägger undan i någon form av pensionssparande. Att leva utan egen inkomst under längre perioder kan komma att bli förödande som pensionär...

Kan också vara bra att lägga undan till en ekonomisk buffert om något skulle hända med den yrkesarbetande - sjukpenning och a-kassa är inte något man blir direkt rik av och familjens ekonomi blir rätt sårbar om bara den ena yrkesarbetar.

Kanske ska man också tänka på vad som skulle kunna hända om ni delar på er. Har han möjighet att snabbt återvända till yrkeslivet?

De ekonomiska fällor som finns för hemmakvinnor finns även för hemmamän...

Lycka till med ert sätt att leva! =)
 

Tycker det känns som om...

Skrivet av  SAGA
...ni är levnadskonstnärer, och vill njuuuta till fullo av era liv, har egentligen inte så mycket med jämlikhet att göra -helt enkelt bara ett njutningsfyllt val från er båda! :-)
 

Kvinnogris

Skrivet av  G
blir du nog bara om du i och med era positioner skaffar dig makt över din make, men jag tar nog nicket hellre som ironi! :-)

Låter som en bra uppdelning för er om ni trivs båda med det - men för din makes skull så är det nog bra om du betalar in en bra pensinsförsäkring till honom och att alla kapitalvaror köps på gemensamt konto så att ingen (du) kan hävda att det är enbart dina saker vid en ev separation.

Det vill säga att samma råd som jag tjatar om för kvinnor som vill vara hemmafruar gäller även för er!

Lycka till med gården!
 

Å hoppsan - läste Friggs svar nu...

Skrivet av  G
lite kopia känns det som...
 

Vadå kvinnogris?

Skrivet av  Totte
Ni har räknat på det och er lösning tillgodoser alla er behov och höjer livskvaliteten för er alla. Ett vettigt och förnuftigt beslut.

Jag tycker att ni har hittat en jättebra lösning och önskar er all lycka till.

"Grisen" kommer fram när ena parten (oftast mannen) anser att det ju är självklart att andra parten ska vara hemma för att fixa markservicen, inte när det finns konsensus.
 

Artiklar från Familjeliv