Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Låta honom göra på sitt sätt- in absurdum?

Skrivet av Pi
Nu börjar jag bli lite trött på att hela tiden höra och läsa alla råd om att mannen ska få göra på sitt sätt när det gäller barn, hem och hushåll! Har det inte gått till absurditeter snart? Jag har manliga vänner som...
bäddar på *sitt sätt*= lakan som sticker ut under överkastet som i sig ligger och släpar i golvet på ena sidan och har 2 cm kant på den andra

...diskar *på sitt sätt* och inte diskar undersidorna på tallrikarna varpå det ofta finns matrester och annat där

...blandar ersättning och vatten *på känn* och menar att barnet inte tar skada om det råkar bli alldeles för mycket pulver varje gång

Vad är det för fel på att hjälpas åt genom att visa en man ELLER kvinna för den delen att visst kan man göra på sitt sätt MEN att ibland går det faktiskt BÄTTRE att göra på ett annat? Jag erkänner, jag kan inte mycket om bilar och skulle jag ner under huven skulle jag göra massor av saker konstigt och ineffektivt. Jag skulle bli jättearg om min man insåg detta men inte sa nåt eller visade hur han gör, vilket gick snabbare/enklare etc. Bara för att jag *ska få göra på mitt sätt* BARN låter man hållas så att de kan göra på sitt sätt men vuxna människor? Nä, det finns många karlar i min vänskapskrets som inte orkar bry sig och slipper undan med det för de *gör ju det iaf på sitt sätt* = halvfärdigt, orent, ineffektivt och t.om farligt och vårdslöst emellanåt.

Disktrasan kan hänga på kranen eller på kanten av hon, det är inte det jag menar men när någon gör saker som kan göras så mkt bättre- SÄG TILL och sluta dalta med *göra på sitt sätt* in absurdum!
Svar på tråden: Låta honom göra på sitt sätt- in absurdum?

Ett sätt att nedvärdera det kvinnliga

Skrivet av  Elanor
Jag blir ofta så förvånad över den här diskussionen att kvinnor borde låta män göra på sitt sätt. Det är precis som om man förutsätter att de annars skulle bli kinkiga och vägra att ta sitt ansvar för hemarbetet.

Det finns en oerhörd kunskap förborgad i de flesta av de sysslor vi gör hemma. Det finns många skäl till att man gör på det ena eller andra sättet. Än så länge är det väl så att de flesta kvinnor genom ohejdad vana vet mer om hemarbete än män. Att då, som man, inte vilja ta till sig kunskap, utan säga: "Jag gör det på mitt eget sätt" är att nedvärdera den kunskap som kvinnan har. Som om den kunskapen inte skulle vara något värd.

Det skulle aldrig falla mig in att säga till min man: "Du, jag fickparkerar på mitt eget sätt!" eller "Du, jag gjuter de här staketstolparna på mitt sätt." Det FINNS faktiskt bättre och sämre sätt att göra saker på som proffs under långa tider vidareutvecklat.

Men traditionellt kvinnliga sysslor har inte haft några proffs som höjt dessa sysslors status. Därför verkar det som om hushållsarbete är något som är mer baserat på TYCKANDE än på kunskap.
 

Mumma för ögonen

Skrivet av  G
Du skriver bra Elanor - klart det är så - att något så simpelt som att sköta hem och barn inte behövs läras genom lyssnande och övning enligt de som definierar vad som är svårt/viktigt och inte.

Makt makt makt....
 

Finns det en städgen?

Skrivet av  Nonna
Du skriver att kvinnor "genom ohejdad vana vet mer om hemarbete än män". Vilken ohejdad vana då? Varför har inte pojkarna uppfostrats till att också städa av ohjedad vana?

Jag kanske gör dig besviken nu, men jag anser inte att normalt städarbete hemma är något som kräver några större kunskaper. Det kan utföras på många olika sätt utan att vara fel. Man kan fickparkera på många olika sätt utan att det är fel också. Man kan anlägga staketstolpar på många olika sätt utan att det är fel. Det finns bättre sätt och det finns sämre sätt och har man bara kollat upp lite i förväg så löser man probelmet.

Jag skulle vilja säga att det är väldigt få sysslor hemma där det finns en oerhörd kunskap förborgad. Vävning, ullspinning, konservering av grönsaker osv är ju inget man gör så där väldigt ofta i ett normalt hem idag.
 

Håller med

Skrivet av  mamma till 3
Jag tycker många överdriver fruktansvärt mycket den kunskap som behövs för hushållsarbete. Har man nån slags vanligt förstånd så kan man städa, tvätta kläder och laga mat m m.
Jag tar för givet att min man ska göra lika mycket jobb hemma som jag, men det skulle aldrig falla mig in
att ha åsikter om hur många centimeter av lakanet som får sticka ut när man bäddar. Och skulle han ha synpunkter på hur jag diskar, så fick han gärna sköta all disk själv.
 

Vilket härligt inlägg!

Skrivet av  Tokfia
Tackar, bugar och håller med... :)
 

Störtskönt inlägg!!

Skrivet av  lilla A
Mera
mera
mera
!!!
 

Problemet...

Skrivet av  Myling
Jag håller med dig helt och fullt. Problemet som jag ser det är att många män uppfostrats till att de måste vara bättre än sina kvinnor. Många tycker tex inte om att tjejen har högre lön.

Så när de ska göra något hemma, tex med bebisen, och tjejen föreslår ett bättre sätt, då blir dessa mäns stolthet naggad i kanten. De vill inte acceptera tjejens råd för att inte erkänna att hon är bättre. Då är det kanske lättare att sura och lägga av helt.
 

Bra skrivet!

Skrivet av  A
Jag håller med dig helt och fullt. Skönt att någon satte ord på vad jag inte lyckades formulera.
Ibland undrar man faktiskt om de inte gör det "på sitt sätt" för att kvinnor ska tröttna och göra det på själva i stället.
Själv retar jag mig på sambons sätt att hänga kläder på tork, men det är inte så pass mycket "hans sätt" att jag tycker jag kan klaga på det.
Ofta är det ju så också tycker jag att när män gjort saker och ting "på sitt sätt" så får någon annan antingen förr eller senare gå efter och rätta till eller så går det ut över någon annan i familjen.
Vi kan ta vår tvätt som exempel. Sambon hänger kläderna lite skrynkligt och viker ihop dem lite löst och skrynkligt. Följden blir att jag antingen får hänga om, vika om eller ställa mig och stryka.
En del tvättar "på sitt eget sätt" (rött och vitt tillsammans är ett sätt...). Följden där blir att kläder helt i onödan faktiskt blir förstörda och det tycker i alla fall jag är synd, dels för att man kanske gillar ett klädesplagg, dels för att man kanske inte har pengar att köpa nya kläder för.
Det kanske var dåliga exempel, men jag hoppas ni förstår hur jag menar.
 

lite väl generellt

Skrivet av  My med Flisan 8 månader
Märker att i diskussionen så drar ni alla män över samma kam och det låter lite väl gnälligt när man läser detta utifrån. Alla är vi ju olika eller vill ni att vi ska skapa våra mäni samma form som våran. Ska inte era barn få lära sig att det finns flera sätt att göra saker på. Era män kanske tycker att ni gör på "fel" sätt, vi är olika och det är bara att aceptera. Skulle jag gå och störa mig på att min sambo och jag gjorde saker på olika sätt skulle det sluta med att vi inte var tillsamans längre eller konstant bråkade. Det finns bättre saker att lägga sin energi på faktiskt t.ex. sin barn.
 

Lagom är bäst!

Skrivet av  Nissa
Jag har sett lite för många exempel på kvinnor som hänger över makens axel och påpekar helt onödiga (enligt mig då...) detaljer när de utför sysslor hemma eller med barnen. Jag kan ibland hissna över de klädval som min man gör (blommigt+rutig, orange+rosa...) men huvudsaken är ju att barnet har kläder på sig som är hela och rena. Min man städar inte som jag gör (jag tycker han kan vara lite väl slarvig) men det löser jag med att vi städar olika rum varje gång. Han tar bort den "stora" smutsen, jag tar finliret...

Jag vet hur vansinnigt irriterad jag blev när vi skulle tapetsera och jag hade slipat en vägg klar. Trots att jag bedömt att väggen var färdigslipad, så kunde han inte låta bli att gå över den ändå med slipmaskinen. Han underkände alltså mitt omdöme att det var klart. Jag känner att jag visar respekt för hans bedöming att städningen är klar genom att inte göra om den.

Det finns de kvinnor som direkt efter att mannen avslutat golvstädningen gör om den själva. Det finns de som byter kläder på barnet direkt efter att mannen satt på "fel" kläder.

Min man hänger också tvätt så att den blir jätteskrynklig när den torkat. Men JAG stryker den inte! Det får väl den som hängt tvätten göra? Efter ett par gånger så lär man sig ju.

Det värsta jag vet är kvinnor som säger: "Det är lika bra jag tar städningen hemma, det går ju fortare så". Det kanske är sant första gångerna, men VILL man inte hålla på med tvätt och städ ensam resten av livet, så låter man maken utföra sin beskärda del och om man ser att det ser valhänt ut, så kan man ju komma med tips.

Att inte diska undersidan på tallrikarna är ju att inte diska klart, så då bör man ju påpeka det på ett snyggt sätt. Men att diska i "fel" ordning, eller med svamp istället för borste spelar ju ingen roll för det färdiga resultatet.

Vi kvinnor måste bli bättre på att släppa in karlarna i traditionellt kvinnliga områden, annars kommer vi aldrig komma någon vart med ett jämlikt samhälle.
 

huvudet på spiken:-)

Skrivet av  My med Flisan 8 månader
Underbar kommentar:-)
 

Vems ansvar är det att förändra?

Skrivet av  G
Du skrev:
Vi kvinnor måste bli bättre på att släppa in karlarna i traditionellt kvinnliga områden, annars kommer vi aldrig komma någon vart med ett jämlikt samhälle.

Jag menar:
Givetvis ska ingen använda sig av fula knep för att få makt över någon annan, vare sig på hemmaplan eller på arbetsplatserna. Men jag gillar inte att det alltid är kvinnorna som ska bära hundhuvudet (kvinnorma måste si och så) och stå för förändring, ser vi till arbetsplatser så är det tyvärr inte OK att göra det på "sitt sätt" eller att vara "på sitt sätt" när det gäller kvinnor.

Båda maktmedlen är lika uschliga men jag har inte upplevt män som uppmanar andra män att "låta kvinnorna göra det på sitt sätt" med den uppfordrande och anklagande ton som vi kvinnor ibland använder mot varandra.
 

Det är allas ansvar...

Skrivet av  Nissa
... men ärligt talat tycker jag det verkar lättare för kvinnor att ta sig in på tradionellt manliga områden, än vad det är för män att ta sig in på tradionellt kvinnliga.

Jag är civilingenjör i maksinteknik, så jag har under utbildning och arbetsliv ständigt vistats i tradionellt manliga domäner. Det är YTTERST sällan som jag mötts av fördomar, snarare tvärsom, jag blir påhejad och uppmuntrad. Hade jag däremot varit man och velat jobba som barnskötare, så är risken stor att jag utsatts för misstanke om att vara pedofil (för vilken "normal" man skulle vilja jobba som barnskötare??!?)

Män behöver också tänka till och ändra sitt beteende, men för att de ska KUNNA ta sin del av ansvaret krävs att motparten släpper in dem. Männen måste också släppa in fler kvinnor i nätverken som leder till toppjobb (inte för att de är kvinnor utan för att de är dugliga). Ingen vill väl bli inkvoterad pga kön och inte kvalifikationer, så då måste kvinnor sluta puscha fram karlar varje gång det ska utses en ansvarig på en arbetsplats.
 

Men, du har ju skaffat dig kunskap

Skrivet av  Elanor
Jag betvivlar inte att det gått bra för dig på din arbetsplats. Du har ett diplom från teknisk högskola och har på det sättet visat att du kan det du sysslar med. Men när det gäller hemsysslor, finns ingen certifieringsmyndighet. Att sköta ett hem är ju något som alla bara förväntas klara helt utan vidare - det kan ju inte vara speciellt svårt. Någon respekt för den kunskap som ligger i hemarbete finns inte, på samma sätt som respekt för vård- och omsorgsarbete inte finns (gå in på närmaste äldreboende och titta på hur många i personalgruppen som har utbildning, t ex).

Under mina många år som mentalskötare, ett lågbetalt, kvinnodominerat yrke (jag har ett annat yrke idag) har jag GÄRNA släppt in män - om de haft kunskap för yrket och visat respekt för den kunskap som funnits hos medarbetarna. Så har inte alltid varit fallet. Om vi nu ska flytta ut debatten till yrkeslivets domäner.

 

bådas ansvar

Skrivet av  Jag
Det finns de som annser att allt är den andra könets fel. Men de finns lika många av dem bland män som bland kvinnor.

Jag tycker arbete är en ska. Hemma liv en ska.

Jag jobbar i renrum, och tråtts att vi inte är städare utan det finns andra som jobbar som städare. Så
måste vi ändå städa ganska mycket, eftersom det måste städas så ofta. Där har vi fått lära oss hur vi städar och det görs på ett ända sätt. Ser jag någon (oberoende om det är man eller kvinna) som inte städar på det sätt som det ska göras säger jag till. Och ibland har det inte hjälpt (de gånger har det faktist varit killar, men det gäller bara några få) Då har jag aldrig tvekat att säga det till förmanen.

Hemma är en annan sak.
 

Men

Skrivet av  A
det här med tvätten
 

Men

Skrivet av  A
det här med tvätten. Om det nu är mina kläder han hänger så himla skrynkligt att de behöver strykas (nåt jag inte gör i vanliga fall), är det då jag eller han som ska stryka dem?
Och om han då tycker att han hängt dem så gott han kan och vill jag ha dem slätare får jag göra det själv...?
 

ja, om det inte duger

Skrivet av  mamma till tre
så kan man ju göra det själv, tycker jag. Jag stryker aldrig och skakar gärna så att det hänger så slätt som möjligt. Det gör inte han, så när jag har nått plagg jag är noga med, så ser jag till att hänga själv. No big deal.
 

In absurdum...

Skrivet av  A
så gör det att vi får tvätta vår egen tvätt, eftersom vi delar så att han tvättar när jag jobbar och omvänt.
 

Svart eller vitt

Skrivet av  Pallas
är inte de enda färgerna...

Klart man inte ska låta folk göra på ett dåligt sätt in absurdum. Grejen är ju att Aff är hysteriskt ensidigt på det viset att det består av 98% kvinnor. Vad vet du vad vi ger för råd till män?

Sängexemplet förstår jag inte riktigt, sålänge det går bra att ligga i sängen är det väl inga probs?

Vällingen är ju en säkerhetsfråga så där ska man ju absolut säga till. Det handlar ju inte om tyckande utan om fakta.

För min del säger jag till när det rör sig om säkerhetsfrågor där någon riskerar att skadas, när jag själv mår dåligt (och då är det inte när mannen råkar missa en fläck under soffan när han dammsuger, som några av _mina_ kvinnliga bekanta sitter och gnäller över i evighet) eller när jag ser att det skulle kunna gå åt skogen på annat sätt.

SJÄLVKLART ska man säga till, det är PEKPINNARNA man inte ska ösa på med!

Jag skulle aldrig drömma ens om att stå och hänga över en karl när han bytte blöja eller matade vårt barn eller städade. Det är inte ett helt ovanligt scenario om man får tro en del inlägg här på Aff. Jag tror helt enkelt att det rör sig om två olika diskussioner, en där kvinnorna lägger sig i småsaker och en där männen skiter i att ta ansvar för det är bekvämt. (Sen finns det givetvis alla sorter däremellan.)
 

Men

Skrivet av  Pi
Men sängexemplet kan tyckas löjligt och banalt och visst kan man ligga i en säng som ser konstigt bäddad ut. Men man bäddar faktiskt inte så! Ett barn skulle jag ha överseende med men en man vill väl inte bli sedd som ett barn? Oj, så fint du bäddat! (Det ligger visserligen helt fel och ojämt men vad duktig du var nu!)

Och nej, jag har ingen aning om vilka råd ni ger till män men jag vet vilka råd kvinnor får här: om de är missnöjda över sin karl så kommer alltid råden haglande: låt honom göra på sitt sätt! Om det så innebär att ta en promenad med hjulskydden på så låt honom göra det!
Och jag upprepar- det handlar inte om att saker ska göras på _kvinnans_ sätt utan på RÄTT SÄTT. Ibland finns det faktiskt ett sådant! Och när det gäller hemmet kanske det är så att kvinnan ofta är den som en gång fått lära sig det mest effektiva sättet, inte mannen. (Obs, inte alla, det ÄR inte svart eller vitt).

Min man har retat sig på att jag inte lindar tilbaka vår 10 meter långa sladd till datorn och han påpekade det. Jag har inte haft en tanke på att det skulle spela roll men han visade hur han gjorde och vad fördelarna var- jag tar ju hellre lärdom av det än gör på mitt sätt, som faktiskt hade en massa nackdelar. Eller ska jag helt strunta i att göra det bara för att jag fick ett påpekande? Löjligt...
 

Du behöver inte

Skrivet av  Pallas
slå in öppna dörrar... Jag funderade bara lite över orsakerna till att det bara verkar som att kvinnorna får rådet att låta sina karlar bete sig som imbecilla treåringar...
 

Tror du inte...

Skrivet av  Nissa
... att en man som är missnöjd med hur hans fru beter sig skulle få samma råd? "Låt henne fickparkera som hon vill, hon kan väl få backa 100 gånger även om det GÅR att göra det på annat sätt?"

Men om hennes sätt att parkera innebär att de måste lacka om bilen efter varje försök så kommer ju saken i annan dager... För då är hennes sätt FEL och hans sätt åtminstone ett av de möjliga RÄTTA sätten.

Jag tycker inte att jag sett några absurda "låt-honom-göra-på-sitt-sätt"-inlägg, utan mer påpekanden om att man kanske ska låta bli att nedvärdera sätt som inte är samma som ens eget sätt.

Självklart ska du inte tjurigt hålla fast vid ett beteende bara för att man fått veta att det finns ett bättre. Både min man och jag berättar för varandra om våra "upptäckter" vad gäller barnskötsel (där vi båda är totalt bortkomna...) men bara för att JAG tycker att ett sätt är bättre, så kräver jag inte att han ska göra likadant och ingen blir tjurig för det heller.

De saker du visat för din man (motsvarande sladden), har inte han då tagit till sig det du sagt?
 

Jag vet i f*n...

Skrivet av  SAGA
...vad det är för sorts män man då väljer att leva med?
Men riktigt seriöst, om min man inte kunde se att det hängde lakan utanför, eller måttade fel välling för att han inte kan läsa på ett paket, eller inte har förmågan att se att det är skit under tallriken -näää då skulle jag ifrågasätta hela honom!!!
Om jag ska spinna vidare på dina väldigt trista man/kvinna sysslor och ta upp problemet med bilen, eller fickparkering osv... (?), så vet alla som tagior körkort var man fyller på saker & ting -för laga en nyare bil kan _ingen_ som inte är bilmekaniker idag!!!

Klart jag inte vill ha en man som hänger över min axel och förklarar allt jag ska göra som jag inte gjort förrut, tänk om man skulle göra så med sina barn -vilken dålig självkänsla de skulle få!!!

Det är nog få som tycker man ska göra så inabsurdum, däremot är det min stora förhoppning att det är många som tror så mycket på sin resp så att de inte tror på dess förmåga!!!
 

solsting??? :-)

Skrivet av  SAGA
Om ngn läste ända till slutet så var formulering menad mer såhär:
Däremot är det min stora förhoppning att det är så många som tror så mycket på sin resp så att de litar på dess försmåga... -det blev mer förståeligt va???:-)
 

Lika för båda

Skrivet av  Jag
Jag tycker det är jätte bra att få göra på sitt sätt, Men det ska gälla båda. Och det ska inte gälla då när det bara finns ett sätt att gör det på. Men det är få saker som måste göras på ett sätt.

Jag förstår inte varför det är den som vill ha finast städat som ska ha sista ordet om städningen.

Hos oss är det jag (tjej) som inte alls värdesätter att det är fint städat som min man gör. Tex bädda sängar tycker jag inte att behövs göras överhuvudtaget om man inte får gäster. Man ska ju ändå sova snart igen så varför ska man ha en massa extra jobb i onödan. Det finns nog gått om saker som måste göras ändå.

Så vill min man ha bäddat så får han göra det.

Jag säger inte till min man när han nattar lillen även fast jag tycker det går lättare på ett annat sätt. Lillen brukar somna ändå. Det vill säga det går att göra det som min man gör eftersom han ju somnar. Han kan se hur jag gör eller fråga mej om han vill veta hur jag gör. Jag behöver inte säga till honom.

Jag har svårt att förstå vissa varför de lever med sinna män de värkar i alla fall här prata om dem som de var barn. Jag skulle inte leva med min man om jag såg ner på honom så mycket som många här värkar göra.
 

Jag håller med särskilt

Skrivet av  knyttet
med den sista meningen. Ibland blir jag förvånad hur kvinnor kan behandla (dvs. prata om) sina män.
 

Fast att göra på sitt sätt är

Skrivet av  knyttet
ju inte samma sak som att inte göra det - dvs. om man inte diskar hela tallriken så har man ju faktiskt inte diskat klart (eller hur?) man har inte "diskat på sitt sätt". Om man därimot väljer att diska en gång i veckan, men gör det ordentligt då har man "diskat på sitt sätt". Dessutom är det väll självklart att anpassa sig efter den andra utan att vika sig helt för båda parter?
 

Har också tänkt

Skrivet av  Mia
på det där!
De är väl inga barn heller!
Det låter som om att en man måste UPPMUNTRAS för att göra hemma jobb.
Jag tänker så här, när det gäller tex nytt arbete då brukar man ju vara på alerten och säga "vissa mig hur, så jag gör rätt". Är skillnaden den att man får betalt i pengar på ett jobb?
 

Artiklar från Familjeliv