Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Städhjälp?

Skrivet av Malinpalin
Irriterar mig på att det är så smutsigt hemma hela tiden. Min sambo har en helt annan toleransnivå och tycker att jag ska säga till när jag vill ha "hjälp" med städningen. Vi har bott tillsammans i två år och jag är hans första sambo. Jag har en dotter som är sju. I början tyckte jag det var mysigt att fixa hemma och laga mat så jag skämde väl bort honom då kan jag tänka mig.. Nu vet han att jag är trött på hur vi har det och jag hatar att "be om hjälp" och klaga hela tiden. Jag arbetar 7 h om dan och funderar på att börja jobba heltid och köpa städhjälp och hämtmat för pengarna (han får givetvis betala hälften). Vad tycker ni?
Svar på tråden: Städhjälp?

Ja, men...

Skrivet av  Elanor
... en manlig städhjälp, då, förstås!!! så att sambon och dottern inte får för sig att detta med städning är en exklusivt kvinnlig angelägenhet (typ: vi löser våra problem med jämställdhet genom att utnyttja en kvinna med ännu lägre social ställning)! gärna med en dyyyr firmabil med häftig logga (och f-skattsedel, förstås).
 

Vem ska betala?

Skrivet av  inte städsugen
Om ni har gemensam ekonomi så är det väl inget problem, men om ni har separat ekonomi så tycker jag nog inte att han ska betala hälften om inte han tycker att det behöver städas lika mycket som du tycker.
 

Menar du att...

Skrivet av  Malinpalin
Menar du att jag ska betala för städningen för att jag vill ha det rent eller att han ska betala för att han inte vill städa?

 

Kompromissa du vet

Skrivet av  Lena
Menar du att om hon vill ha renare än han så är det hennes problem? Är inte problemet delat, alltså det är lika mycket hans problem att han gillar det för skitigt. Man samarbetar väl hemma, då får bägge kompromissa. Hon får kanske acceptera lite stökigare än hon egentligen vill, men han får å andra sidan ta sitt ansvar och städa tidigare än han vill för att båda ska kunna bli nöjda. Självklart ska de dela på pengarna om de ska ha städhjälp!
 

ja, jag tycker nog att den som vill mest

Skrivet av  inte städsugen
också får betala mest, om man inte har delad ekonomi.

Typ om jag skulle tycka att det var jätteviktigt med massor av blommor på balkongen och han inte tyckte det, så tycker jag nog inte att han ska behöva betala.

Och om jag tycker att vår tv duger som den är, men han vill ha widescreen och plasmaskärm och vad det nu kan vara, så skulle jag inte vara intresserad av att betala den lyxen.

Visst ska man försöka komma överens först, det här händer ju när man inte är överens. Men som jag förstår Malinpalin så har dom helt olika syn på vad som är lagom städnivå.
 

Jag är inte heller städsugen

Skrivet av  Malinpalin
Det är inte precis så att jag är pedant...här ser ut som f-n fastän att jag tycker att jag går och plockar undan och donar hela tiden. Vi bor i lägenhet så det är inte så att han fixar i trädgården istället, och bilen är det också jag som har hand om. Så när maten är inhandlad och lagad, dottern har varit på aktiviteter, kläder är tvättade mm så hade det varit skönt att få hjälp med städningen (av sambon eller städhjälp) och ser det som en självklarhet att han ska betala hälften (om inte allt, tycker jag nu när jag är lite uppjagad...:-)) Givetvis har han andra kvaliteér annars hade vi ju inte varit tillsammans men jag känner mig som hans mamma när jag ber honom städa eller göra något här hemma.

 

Man får

Skrivet av  Protan
ge och ta i ett förhållande. Din sambo har en annan toleransnivå, skriver du. Ni måste finna en kompromiss, där ni båda kan vara nöjda.
 

tycker jag låter som en bra ide

Skrivet av  Solen
Det ÄR ett smidigt sätt att lösa städningen och maten.
När vi har barn, så ska vi nog ochså skaffa städhjälp. Vi håller på att pröva att bli gravida nu.
 

Min man har också...

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec-02+bf 8/10
...en annan toleransnivå. Jag har sänkt min nivå och fått honom att höja sin genom att jag är arbetsledare hemma. Dvs jag säger: "Om du dammsuger på nedervåningen, så bäddar jag rent i sängarna" osv.

PÅ det sättet "ber" jag inte om hjälp hemma. Dessutom så kan en man inte "hjälpa till" hemma, för man hjälps ÅT hemma och det är ju stor skillnad!

Sedan en månad tillbaka har vi städhjälp 2 h/vecka. Det är underbart! Hon hinner med att dammsuga och våttorka alla golv och även lite andra småsaker på den tiden. Det är ju mycket annan städning kvar, men jag behöver inte skämmas när det ringer på dörren och jag behöver inte "kommendera" städning lika ofta. Nu kan vi båda göra de lite "roligare" hushållsysslorna istället.

Har ni gemensam ekonomi är det ju inga problem, men om ni har separat ekonomi tycker jag nog att hanska betala hälften. Men se till att det är ett gemensamt beslut!
 

Vad betalar ni för städhjälpen? \'imt*

Skrivet av  Svammla
*imt*
 

Gemensam nivå

Skrivet av  Eva E
Jag tycker du gör fel som själv sitter och funderar på lösningen till ert gemensamma problem. Det borde ni göra tillsammans. Genom att du ensam sitter och funderar på hur DU ska lösa detta (köpa städtjänst, köpa hämtmat) så fortsätter du att skämma bort din sambo – han behöver inte tänka på hemmet för det gör ju du åt er båda!!

Eftersom ni är så olika så finns det ingen chans att allt bara ska flyta på av sig själv. Ni måste skapa gemensamma regler kring städningen.

Första steget är att lägga en gemensamma ribba. Ska det dammsugas 1 eller 2 ggr/vecka? Hur ofta ska sängkläderna bytas? Storhandling eller småhandling varje dag? Är det OK med prylar på tomma ytor eller ska var o en ta en runda varje kväll och plocka undan prylarna man strött ut omkring sig? Etc etc. När ni är ense om nivån så behöver ni bestämma _hur_ det ska städas. Ska ni ha en bestämd städtid varje vecka (typ lörd fm) när ni hjälps åt med allt eller ska ni ta ansvar för olika saker i hemmet och fri tid för att fixa det?

Sen är det bara att köra en period och låta tiden utvisa om din sambo är så pass seriös att han håller sig till det ni är överens om. Om han inte lever upp till sina löften så är det upp till honom att fixa någon som träder in i hans ställe och sköter hans uppgifter i hemmet. Då får han också ensam svara för kostnaden för den personen.
 

Håller med

Skrivet av  Lena
Det här är inte ditt problem, utan ert gemensamma! Det är inte du som ska se till att det blir gjort eftersom du vantrivs med stökigt, utan lika mycket hans ansvar att se till att det blir bättre än det är nu. Hitta en rimlig kompromissnivå på vad man tycker är OK.
 

Tack

Skrivet av  Malinpalin
Detta var jättebra råd. Det värsta är att jag känner mig som en kärring när jag säger att jag vill prata om städning och annat i hemmet, vill vara en självständig brud och inte tjatig.. Jag visste ju när vi flyttade ihop hur han var med städning mm, det värsta är kanske att han inte märker hur mycket tid jag lägger ner på att handla, städa mm. Han tycker att han är jätteduktig när han plockar undan lite men han bryr sig inte om att kökskaklet är så fett så man skulle kunna steka köttbullar på det..
 

DET tycker jag var det absolut sämsta

Skrivet av  Mustardseed
...råd jag nånsin läst. NÄ, SKOJA BARA!! Det var ett superbra råd!!! Mitt i prick! Just att problemet är gemensamt är ju nyckeln tycker jag. Det är möjligt att lösningen är städhjälp men det är ju jätteviktigt att båda parterna engagerar sig i att lösa problemet!
 

Du igen!!!

Skrivet av  Eva E
We meet again!! :-)

Har jag lärt mig något från mitt förra förhållande så är det just att INTE komma med lösningen direkt, utan att se till att formulera problemet men se till att bägge två är med och är diskuterar lösningarna.

Nuförtiden pekar jag på problemet men när min nuvarande (jättegulliga :-)) sambo frågar "Vad ska vi göra??" så säger jag "Jag har ingen aning, vad tycker du att vi ska göra?". Förr skulle jag ha slängt fram en arbetsfördelningslista eller liknande. Men jag har insett att en lösning som man blivit pådyvlad fungerar inte, man måste vara med och kläcka lösningen för att rikrigt engagera sig i problemlösningen. Tror jag i alla fall :-). Du, vi ses nog igen! Ha det, så länge!
 

Bra idé!

Skrivet av  Glad och städfri
Vi har just skaffat städhjälp och det är värt varenda öre. Men det är trist att din sambo inte kan bättra sig av hänsyn till dig.
 

Artiklar från Familjeliv