Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Föräldraledighet är så mycket mer än

Skrivet av PBSthlm
de första 1,5 åren.
Man ska inte glömma bort fortsättningen med VAB, dagis, ev deltidsarbete mm.
I de familjer där man delat lika fortsätter man gärna med det vilket i sin tur bidrar till jämställdheten i stort.
Svar på tråden: Föräldraledighet är så mycket mer än

Det mest obegripliga är...

Skrivet av  trazzel
...när folk hävdar att det är "för barnens bästa" som de delar så snett på föräldraledigheten.

Hur får de ihop det???
 

Antagligen

Skrivet av  så tycker jag
på sitt sätt. Det finns olika sätt och det kanske inte är så att bara ert sätt är det rätta och bästa för just den familjen. Varför pracka någon något när denne någon redan är nöjd?
 

Då kan man få vara nöjda

Skrivet av  PBSthlm
men utan att staten finansierar det.
 

Hurså finansierar??

Skrivet av   *
Om du helt ärligt kan säga att du och ehla din familj skulle kunna bo kvar i en OK bostad där ni alla ryms, ha transportmedel där ni alla ryms etc etc på den ENA parten lön - fine!

Men vi alla kan inte det för vi har sk "normala" löner. Vår familj skulle inte klara det. Hade det gått hade jag förbanne mej tagit tjänstledigt tills lillan börjar förskolan.

Jag tycker OCKSÅ att kvinnor och män ska ha lika lön för lika arbete, men jag tror också att den synen kommer att förändras och den kommer att komma naturligt vid nästa generationskifte, när 60-70-talisterna tar över efter 40-50-talisterna kommer det ändra sig av sig själv, händer det inte mera SEDAN, då kan man kanske göra en förändring till. Men ingen kan begära att såna här djupt rotade fördomar - hur fel de än är - ändrar sig pang bom på EN generation.
 

Man får väl prioritera

Skrivet av  PBSthlm
som det tidigare sagts är FP inte en rättighet. Vill man koppla vissa skyldigheter till den ser jag inget fel i det.
Vi kan klara vår familjs uppehälle på FP och en lön, åtminstone under en begränsad tid.
 

Jo tack, det

Skrivet av  så tycker jag
märks i dina inlägg...
 

Jamen nu menar jag på ENA inkomsten

Skrivet av   *
du sa ju själv att man
\'skulle vara nöjd utan att staten finansierar det\'
eller liknande (ej exakt citat!!)

kan ni det?
skulle ni klara det så länge ni önskar?
när tycker du EGENTLIGEN att barnen ska börja förskolan?

Att vi klarar oss på en lön + FP i 18 månader ser jag knappast som en bedrift... Men jag tycker att det är sorgligt att den förälder som vill stanna hemma med sina barn i felra år - och då utan statens omsorger tex:
- inte får nån pension grundad på dessa år
- inte har någon sjukförsäkring att hurra för

Snacka om att inte räknas.
:)
 

Det är bara när man ställer

Skrivet av  PBSthlm
saken på sin spets. Jag är jätteglad att Sverige har sin generösa föräldraförsäkring. Jag vill inte att man gör inskränkningar i den, däremot är jag inte främmande för (surprice) att dagar brinner inne för den förälder som inte vill ta ledigt.
 

På din andra fråga så

Skrivet av  PBSthlm
tycker jag att för att AB Sverige skall gå ihop måste de flesta förvärvsarbeta.
 

Jamen det är då väl

Skrivet av  så tycker jag
ändå VERKLIGEN att tala om för andra hur de ska leva sina liv. Inte blir man en bättre pappa för det och inte är det för barnens bästa inte....
Det kallas överförmynderi. Var det inte barnes bästa det skulle gälla...?
 

En sista gång för idag

Skrivet av  PBSthlm
Förädraförsäkringen är ett erbjudande och ingen rättighet.
 

Håller med PB

Skrivet av  listo
Om man är så missnöjd med att staten bestämmer reglerna för de pengar som man ju FÅR (otroligt förmånligt...) i föräldrapenning, så kan man ju faktiskt skita i att anta "erbjudandet"...

De ger pengarna, de bestämmer reglerna. Och om de anser att en jämnare fördelning av ledigheten är bra för vårt samhälle i stort, så accepterar jag det.
 

Men tror du

Skrivet av  trazzel
att det är bäst rent generellt att mamman tar 85% av föräldraledigheten? För vem är det bäst?

Tror du inte att det kan ligga något annat bakom ibland - som gammal vana och förutfattade meningar till exempel?

Jag tror nämligen inte att de flesta par har satt sig ner, resonerat, räknat, vägt fördelar och nackdelar mot varandra och sedan kommit fram till slutsatsen: "Ja, vi har insett att det är bäst för våra barn om pappan inte är hemma med dem."
 

Kanske inte

Skrivet av  så tycker jag
men man kan ha satt sig ner och kommit överens om att vi gör så här och det är ok för oss båda och ingen lider av det och alla i vår familj är nöjda och glada med det. Om andra är missnöjda med den familjens val hör väl inte dit...
Vi är nöjda med att bo i ett litet hus, det funkar för oss, våra barn lider inte av det. Varför ska andra?
Vi är nöjda med att inte ha bil utan cykla istället. VArför ska andra lägga sig i?
Vi är nöjda med att betala 5000 i månaden för en lyxbil och äta havregrynsgröt till frukost varje dag. Varför ska andra bry sig?
Vi är alltså inte vi i min familj utan någon "vi".
 

Men nu diskuterade vi ju

Skrivet av  trazzel
uttrycket "barnens bästa".

Om folk prioriterar lyxbil eller havregrynsgröt är mig fullkomligt egalt - men jag vill gärna veta varför man tror att det är för barnens bästa som pappan inte tar ut sin föräldraledighet.
 

Men med..

Skrivet av  ES - bf + 2 dagar
... en helt individuell fp är det fortarande upp till varje familj att prioritera som de vill. FP är ett erbjudande, inte ett tvång...
 

Kan finnas

Skrivet av  så tycker jag
lika många skäl som det finns familjer. Men ni vägrar acceptera skälen som de familjerna ger ju. Då kommer man liksom inte längre... Ni säger bara det är inget bra skäl om allt, fast det för den familjen är ett utmärkt bra skäl och de är nöjda med den fördelningen.
 

Men kom igen nu! :-)

Skrivet av  trazzel
Jag undrar bara varför man använder argumentet "Det är för barnens bästa" hela tiden.

"För barnens bästa" borde snarare innebära att man anstränger sig till det yttersta för att dela jämnt.

 

Artiklar från Familjeliv