Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Finansiera att vara hemma

Skrivet av Omnia
Själv är jag uppvuxen med en hemmamamma, när min yngsta bror föddes valde min mamma att vara hemma för att hon inte orkade jobba med barn och ha fyra barn hemma. (Med oss tidigare barn hade hon och pappa delat 50/50 på ledigheten)

I samma veva började min pappa plugga till lärare. Så vi levde fyra barn + två vuxna på studiebidrag + de andra vanliga "familjebidragen". Detta i ett hus (där vi hade varsitt rum) och med en bil.

Vad drar jag för slutsats av detta? Jo, att det handlar om att prioritera. Vill man vara hemma kanske man får bo i en billigare kommun än Stockholm, man får ärva kläder och laga mycket mat från grunden och man får skippa chartersemestrar.

Efter 12 år borta från arbetsmarknaden får min mamma leva med att hon får sämre pension och att hon nu har en svajjigare ställning på arbetsmarknaden. Hon tycker det var värt det, jag skulle aldrig göra som hon. Prioriteringar...

(Jag är fullt medveten om att det inte är samhällsekonomiskt lönsamt om alla skulle vara hemma och konumera mindre. Men varför skulle det vara mer lönsamt att staten finansierade det hela?)
Svar på tråden: Finansiera att vara hemma

kanske ska tillägga

Skrivet av  Omnia
Nu pratar jag 1990-talet, inte något mysigt 1950-tal. ;)