Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Tack för era svar nedan

Skrivet av Han vinner som vanligt
Visst vore det enklast att vägra vara medbetalande på en bil man egentligen inte vill ha.
(Fast ska jag vara ärligt så är det inte så mycket bilen, som att han ska ha sin vilja igenom till varje pris, som jag hänger upp mig på.)

Men utan honom, inget lån!! HAN kan åka buss till jobbet, men jag kan inte ta mig till dagis utan bilen. Alltså är det jag som behöver en bil i huvudsak, eftersom det är jag som ansvarar för barnen. Så måste vi ju handla och så också..
Jag kan vägra skriva på och han skulle säkert få lånet ändå, men min A-kassa gör jag väl varken till eller ifrån.

Men att köpa bil ska väl vara gemensamt. Jag blev så glad när lånet beviljades och såg så mycket fram emot en ny bil. Nu känner jag mig bara blåst å karamellen.
Svar på tråden: Tack för era svar nedan

Men då råder jag dig att INTE skriva på lånet

Skrivet av  AnnaMaria
så får han betala bilen själv.
Är han så trångsynt att han inte kan ens TÄNKA sig en annan bil en _just_den_han_sett_ trots att det inte är den som kommer att vara mest praktisk för er familj, så vet jag inte vad jag hade gjort med honom.

Sriv en jämförelselista/tabell med de olika bilar du tittat på - inkl "hans" bil - och be honom sedan uppriktigt att argumentera för "sin" bil - någonstans i den diskussionen måste han väl ändå själv inse ifall nu "hans" bil är mera opraktisk!?!?!

*håller tummarna*
Lycka till!!!
 

Min spontana reaktion:

Skrivet av  Dumt förslag?
Säg till honom att du kan tänka dig att skriva på lånet, men att han i så fall får ta över ansvaret för att lämna barnen på dagis och begär det skriftligt om han skulle säga ja (vilket han säkert skulle göra bara för att sedan ta tillbaka det när han fått sin vilja igenom)
 

Och mitt råd

Skrivet av  Pallas
Tag ett eget, billigare lån och köp en egen, billigare bil som du i allafall valt själv!

Jag har klarat mig utmärkt på 3000-kronorsbilar i många år nu. Den senaste, en Volvo 240 från 1977 drog både mig och min häst många hundra mil på 4 år innan den dödde. Billigare bil får man leta efter!
 

Håller med Pallas

Skrivet av  S.G
köp en egen billigare bil...
 

Artiklar från Familjeliv