Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Lite kluven

Skrivet av Funderar
Läget hemma är följande: Min sambo har nyss startat en firma som går jätte bra. Det blev en mega succe vilket är roligt såklart. Men till saken hör att vi har två barn på 2år och 3 månader. Alltså har jag varit gravid, födit barn under denna tid (när han startade firman) och han har varit hemma kanske 3 veckor med oss *gissar*. Nu sitter jag hemma och är bitter därför att vi har pratat om att gifta oss och då vill han skriva äktenskapsförord! Hur skulle ni reagera? Jag har inte jobbat på två år och kommer inte att börja förrän lillskrutt börjar på dagis, alltså om ca ett år. Det känns förnedrande och kränkande men jag är å andra sidan rätt nere ändå ust nu. Så därför vill jag väldigt gärna höra era åsikter. Vad skulle ni ha gjort?
Svar på tråden: Lite kluven

Blivit sur!

Skrivet av  missy
Har han över huvudtaget reflekterat över den del du har i firman genom att du tagit hand om allt annat medan han jobbat?
Nej, jag tycker att han ska tänka en vända till!
 

Svårt

Skrivet av  Annahoj
Jag håller absolut med missy ovan, det är absolut inte jämlikt att du får ta kostnaden för hela bördan när du varit hemma, med löner, pensionspoäng etc.

MEN

det finns en aspekt till, och det är att om det skulle gå dåligt i firman så är din del i ert gemensamma ägand (om ni har något) skyddat. Det där med egna firmors påverkan på privatekonomin är jättesvår och jag skulle faktiskt ringa en advokat för rådgivning. Många ger gratis rådgivning på telefon som gör att man kan komma en bra bit.

Lycka till
 

Tack och fråga

Skrivet av  Funderar
Tack för alla svar men vet du ( eller någon annan) hur man skriver ett äktenskapsförord? Jag känner mer och mer att om han vill utesluta mig ur våra gemensamma satsningar så blir det inget bröllop. Jag menar allt kan ju hända. Tänk om han träffar en ny nu? VIlken knäck! Näe det kan inte vara jämstllt, en man hade _aldrig satt sig i den här sitsen tror jag. Och hade han det så hade det varit väääldigt synd om honom tror jag.
Tack igen för åsikter
 

Har inte gjort det själv

Skrivet av  Annahoj
Skulle även här anlita juridisk experhjälp. Det är säkert absolut värt det. OCH det behöver inte kosta så mycket, det är egentligen inte ett komplicerat dokument för juristen att upprätta.

Ta fram telefonkatalogen och ring en advokat! Titta efter "Kostnadsfri rådgivning". Jag gjorde det en gång i ett helt annat ärende, och det gav verkligen jättemycket.
 

Men allvarligt!

Skrivet av  Mustardseed
Vad är skillnaden om du gifter dig med honom och skriver äktenskapsförord mot att du som idag är sambo med honom? Du förlorar ju ingen trygghet på att ni gifter er med äktenskapsförord eftersom du inte har rätt till hälften idag. Funderade du i de här banorna innan ni pratade giftermål också?

Missförstå mig rätt, jag tycker du gör rätt som ifrågasätter, men den osäkra situationen är du ju redan i idag, eller hur?
 

Är det aktiebolag?

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
Då påverkas er privatekonomi enbart om han gått i borgen för något lån! Om det är enskild firma är det annorlunda.
 

Jag skulle bli förbannad...

Skrivet av  Sunflower & Sons (02 & 03)
Han skulle inte ha haft möjlighet att starta och sköta firman utan din hjälp. Du har ju haft hand om era barn! Det är väl för sjutton för familjen ni båda tillsammans jobbar. Med olika saker men det skulle inte funka utan nån av er.
 

Jag skulle aldrig gått med på det!

Skrivet av  Kia
Du har ju en stor del i succén i o m att du tagit hand om hem och barn under tiden. Han hade inte kunnat göra detta utan dig. Jag tycker att han beter sig väldigt egotrippat och förringar din insats.
 

Svår fråga

Skrivet av  jag
eftersom jag absolut inte kan sätta mig in i den sitsen. Å ena sidan; hade det varit jag hade jag kännt mig kränkt och blivit förbannad. Å andra sidan hade det aldrig hänt mig eftersom min sambo inte har det ordet i sin vokabulär (och då menar jag inte att han är mindre vetande...).
 

Jag skulle

Skrivet av  Mustardseed
ta en lång diskussion om VARFÖR han ville göra så.

MEN en annan sak är ju att om ni INTE gifter er så har du ändå inte rätt till firman, så jag ser inte egentligen vad den stora skillnaden är mot idag? Du är ju redan idag i samma situation där han teoretiskt kan dra i morgon utan att du får ut nånting för den tid du varit hemma med barnen osv.

Kanske borde du redan idag se om ditt hus, oavsett om ni gifter er eller ej?
 

Så här kanske?

Skrivet av  Lingling
Skriv ett förord som säger att du har rätt till motsvarande hälften av firmans värde just nu, men det som den ökar med efter att du börjat jobba (sätt ett datum)ska inte räknas in i boetstillgångar? Borde kunna fungera. Prata med en kunnig jusrist om hur det ska formuleras och om det finns andra saker att tänka på som kan dyka upp i framtiden.
 

Inga äktenskapsförord

Skrivet av  Omnia
Om ni tänker forsätta ha en liknande situation som idag, han jobbar och du tar hand om hemmet, skriv inte på.

Utan dej skulle han ju inte kunna satsa på firman så det är klart du ska ha del i den. Kan ju tycka att han redan idag borde uppskatta din insats och försöka trygga din framtid men det är ju förståligt om han inte reflekterat över det. Så sök juridisk rådgiving för att lyckas få till något som är tryggt för er båda.
 

Struntat i

Skrivet av  Osexiga Bettan
giftermålet, helt enkelt. Tacka NEJ till hans frieri.
 

det behöver inte vara av ondo

Skrivet av  mysan med flisan
för jag kna hålla med Annahoj om att det kan vara bra med ett äktenskapsförord i vissa lägen. Jag har ett samboförord med min sambo gällande hans egna företag och vår gemensamma bostad som han till stor del betalat med pengar från en lägenhet som han hade innan.

Ett äktenskapsförord kan vara av godo också, det behöver inte vara av ondo. Har du frågar din sambo varför han vill ha ett förord? Han kanske vill skydda dig om det skulle gå dåligt även om man kan tycka att du har en del i det eftersom du skött marktjänsten.

Lycka till
 

Problemet

Skrivet av  Omnia
Kanske kan man känna ett visst skydd av att inte behöva stå för förlusterna om företaget går i kras. Nu får ju bara hälften av allt samägt utmätas vid en konkurs som så maka står har man ju ändå kvar "sin" del. Att man vid en bodelning har rätt till halva företaget betyder ju inte att man behöver stå för hälften av skulderna under äktenskapet. men visst det är inte kul att förlora halva huset.

Nu till det riskabla, företaget kanske går dåligt. Men i framtiden kanske företaget går bra, kanske till och med jättebra. Då står man där vid en skiljsmässa och får ingenting av detta för att man en gång i tiden skrev på ett äktenskapsförord. Har man tur kanske man kan få lite av mannen ändå, eller att han går med på att ändra förordet när företaget går bra, men det är ju inte säkert. Men visst en variant är ju att den med företaget skriver över hus och massa annat av värde till den andre, då kan det ju bli tvärt om. Företaget gick dåligt och så står han där utan något vid en skiljsmässa.

Ville bara påpeka att även något man gör av omtanke kan om tjugo år vid en skiljsmässa vara enormt tråkigt om proportionerna helt plötsligt är företag 3 miljoner - bil och möbler 300 000. Det hela beror ju på när man vill riskera att ta smällen.
 

vad ska stå i det?

Skrivet av  Solen
Det kan vara viktigt att ha ett äktenskapförord om hans firma en dag inte går så bra mera.
 

Säg att du vill skydda dig och barnen

Skrivet av  PBSthlm
och att du går med på att firman är hans mot att huset/lägenheten är din enskilda egendom.
 

Nästan samma sits!

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
Min man har eget företag, jag är vanlig löntagare. I vårt fall är det jag som försörjt min man medan han byggt upp företaget, men även om det inte varit så, hade jag inte gått med på något äktenskapsförord.

Min motivering är att min inkomst går rakt till hushållets utgifter, medans hans går till att bygga upp företaget och han väljer själv hur mycket lön han ska ta ut. Vid en ev. skillsmässa skulle han alltså ha kvar företaget och jag ha kvar matkvittona OM vi haft äktenskapsförord.

Du har varit hemma och genom att ta hand om ERA barn har din sambo kunnat bygga upp företaget. Om du inte varit hemma hade det inte gått! Du har alltså del i den framgång företaget har.

Jag har full förståelse för att han vill "skydda" sitt livsverk, men vill han dela sitt liv med dig, så tycker jaq han ska dela ALLT. Det är ju inte något han ärvt av sina föräldrar och vill kunna föra vidare till nästa generation utan att riskera att det försvinner vid ev skillsmässa.

Och dessutom så är det VÄRDET av boet som delas vid en skillsmässa, du kommer aldrig kunna kräva en del av själva företaget om han skrivit papprena på rätt sätt i företaget (jag antar det är ett aktiebolag).

Du måste även kolla om han gått i personlig borgen för något lån för företaget. Om han gjort det kommer FAMILJENS ekonomi att påverkas om företaget går dåligt och inte kan betala för lånet. I ett sådant läge är det mer motiverat att ha äktenskapsförord som visar att hus/lägenhet, bil, kaptialvaror är DIN enskilda egendom så att den inte kan utmätas av kronofogden.
 

Men fy då

Skrivet av  G
låter lite som mannen som skrev in till tidningsjuristen - hans fru hade varit hemmafru i 20 år och fostrat deras barn och skött markservicen. Nu på äldre dar ville hon skiljas och han ville då ha juridisk hjälp att få behålla allt (bil, villa, prylar...) eftersom han ansåg att det var han som arbetat ihop till det - hon hade "inte gjort nånting".

Att den mannen var bitter över skilsmässan var kanske en sak - men att din sambo är så girig redan före ni gifter er låter inte som en bra förutsättning för ett livslångt äktenskap. Din uppoffring måste värderas lika mycket som hans slit varför ni givetvis ska dela lika på både rikedom och tårar.

Att hamna i beroendeposition till en person gör att denne får all makt i förhållandet och den uppoffrande har allt att förlora på en separation. Inte bra. Inte jämlikt.
 

Man gör det för att skydda famijens ekonomi

Skrivet av  maria
eller rättare sagt för att separera famij ojobb,
En jättebra juridisk sak , Han gör det säkert med råd från sin revisor,mm
Och du det har inget med er att göra alls , gå in på andra sidor tex eget företag så får du en annan aspekt på det hela
Vad du kan göra för att känna att du har del av företaget är att bli delägare passiv sådan eller att bli anstäld av din mans företag ,
Men även om ni väljer att äga företaget tillsammans så ska ni separea företaget och famijens ekonomi,
Jag tror att du själv skulle ta kontakt med bank jurist och få dessa termer mer förklarade av en oberoende
 

Förutom

Skrivet av  Pappa Po
alla andra goda råd på denna tråd, så tycker jag att han direkt ska börja betala in ett pensionssparande till dig. Du förlorar ju massa pension på att göra som ni gör.
 

Man gifter sej väl med någon..

Skrivet av  J med N & M
för att man älskar den personen o för att man vill leva ihop resten av livet osv.. Inte för att man ska få pengar vid en eventuell skilsmässa? Visst förstår jag att man kanske tar illa upp av förfrågan om äktenskapsförord.. men vad är det som är så viktigt förutom eran kärlek till varandra? Om ni inte gifter er så kommer du ju ändå inte få del av kakan.. Att du stannat hemma med barnen är ju något du valt själv.. Om jag skulle gifta mej med min älskling nu så skulle han garanterat skriva nån sorts äktenskapsförord om huset... men det är inget jag skulle bry mej om..
 

Det beror väl helt

Skrivet av  PBSthlm
på förutsättningarna.
Hade hennes man kunnat starta sitt företag om inte hon tagit hand om marktjänsten?
Har du betalat något till huset, betalar du räntor då tycker jag att du är naiv om du inte kräver din rätt.

Jag tror att fler kvinnor skulle se om sitt hus så att de inte sitter på pottkanten ifall mannen hittar en ny på äldre dar.
 

Hmmm..

Skrivet av  J med N & M
det kanske han inte hade kunnat men då kunde han ju ha gjort det två år senare.. o hon har ju valt det själv..

Har inte nåt med det där huset att jag göra så jag skulle inte tycka att jag hade nån rätt till det..
 

Oj så naivt!

Skrivet av  Smart att se om sitt hus
Så du menar att om ni gifter er och har barn ihop och han om 10 år skulle lämna dig - då tycker du att det är ok att du står på gatan med barnen (som vi ponerar du har varannan vecka)? Och dessutom skall börja om "från scratch" för att ha råd med en bra bostad?
 

Vi har inga gemensamma..

Skrivet av  J med N & M
barn men om vi hade det så vet jag att han skulle se till att varken jag lr barnen behövde bo på gatan.. Anledningen till att han skulle behålla huset i sin ägo är att han lovat sina barn det.. o det tycker jag är helt självklart.. Jag äger saker som han aldrig skulle göra anspråk på.. Nu kommer vi knappast att gifta oss men OM..
 

men hur kan

Skrivet av  carro
du vara så säker på att det är något som han tänker göra om en hel massa år och ni är bittra ovänner och ska dela på er?
Om han behåller huset så ska han givetvis betala ALLA kostnader för det ochså under dessa år.
 

För att jag känner den här mannen..

Skrivet av  J med N & M
o han gör redan idag så för en annan kvinna.. Det finns inget som är viktigare för honom än hans barn.. han skulle gå i döden flera gånger om för dem o skulle aldrig på något sätt försöka skilja dem från sin mor eller låta dem bo på gatan.. Och om vi skulle bo tillsammans i ett hus som var hans så skulle jag knappast behöva betala på lånen på det huset..
 

nä fy faan

Skrivet av  isa-li
hoppas att du kan förklara för honom hur det påverkar den personliga ekonomin att vara hemma med barn i ett par år.

fy fanken
 

Tack

Skrivet av  Funderar
för alla som har delat med sig av sin åsikt. Jag har under tiden själv funderat och kommit fram till att om han insisterar på ett äktenskapsförord, som betyder att jag avsäger mig allt som har med hans företag att göra vid en ev. skilsmässa, så kan jag kanske kan tänka mig att skriva på. _Men_ då ska jag börja arbeta och tänka på min karriär (som innan barnen var en riktigt bra sådan!)from årsskiftet. Sedan får han lösa barnomsorgen för lilla bebisen hur han vill. Barnflicka eller pappaledigt, det är hans problem- jag måste faktiskt se om mitt hus och barn _om_ vi skulle gå skilda vägar.
Angående pensionsspar så har jag redan ordnat den saken. Men det är så mycket annat man tappar som inte går att omvärdera i pengar.
*känner mig riktigt på hugget*
Och i ärlighetens namn så känns äktenskap och allt det mysiga runt det ganska blekt just nu...Man blir ju lite ledsen.
 

Du missar en hela saken

Skrivet av  maria
känner jag det som Detta med äkteskapsförord just prg av firman vad jag förstår har du inte hört om detta förut och förknippar det med ert förhällade i negativbemärkelse När det är tvärtom , det är jättevikigt att som egen företagare ha separerat famijens ekonomi från företager dvs sin egen ekonomi, och det är knutet till juridik lag o lag o lag i massor ,
Rent känsolomässigt kan jag råda dig att ta kontakt med en bank o be din bankman reda ut begreppen för dig varför inte göra det tillsammans , Du ska bli delägare nekar han dig det ja då kan du ifrågasätta ert liv inte nu,,
I min bekantskapskrets fanns ett litet åkeri som gick i konkurs de hande inte äkteskapsförord och hela deras nybyggda hus gick ifrån dem bilar mm ja allt , Jurist byrån som tog hand om konkursen blev förtvivlade men kunde inget göra hus o hem försvanns just för att det saknades ett äktekspsförord
 

Det beror på

Skrivet av  Omnia
Det här är väl anledningen till att man behöver juridisk hjälp.

Vid en konkurs får inte borgenärerna ta något som man kan bevisa är ägt av den andra parten. Så visst är det personen med företag som äger hus och bil så går ju det till konkursen men är det bevisat samägt så är det ju bara hälften som försvinner. Så är det ju även med ett äktenskapsförord, om man inte har ett aktiebolag. Men det är väl inte så vanligt bland nystartade småföretag. Så äktenskapsförordet kanske borde vara på hus och hem.

Att skilja på företag och familjeekonomi måste ju därför kanske inte betyda äktenskapsförord utan kanske mer att skaffa koll.
 

Har inte läst alla trådar men

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
äktenskapsförord är ju bra också. Det beror på vad som står i dem. Vi kommer att ha ett äktenskapsförord när vi gifter oss men det är för att skydda våra barn i framtiden. Det kommer bla att stå att arv och alla gåvor från oss är enskild egendom så att barnen inte skulle förlora sånt i en ev skiljsmässa sen. Däremot kommer vi att prata med en advokat innan vi skriver äktenskapsförordet så att det blir på bästa sätt för oss båda men framförallt för barnen i deras framtid.

Vi har hobbys på var sida som kan och genererar en del pengar. Vi har inte kommit på hur vi ska lösa den biten i framtiden med äktenskapsförord men det kommer vi att lösa den dagen.

Mitt råd är att du helt ska tänka på dig själv men även på barnen. Det barnen kan ge dig kan inte en karriär någonsin göra. Tänk på vad som är viktigt för dig! Jag har pratat med min mamma ganska mycket om det här. Hon var hemma med oss och hon säger att det viktigaste hon fått är en bra relation med oss barn som faktiskt inte pappa har. Hon vet om att vi verkligen engagerar oss och bryr oss i henne, men gör vi det i pappa på samma sätt som hela tiden jobbade?
 

Artiklar från Familjeliv