Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag försörjer min man

Skrivet av Moa-li
när han pluggar. Han har bara ett år kvar till examen. Tycker bara det är rättvist att man hjälps åt. Jag tjänar bra och har redan en examen. Vi klarar oss bra men det blir mindre lyx. Vi har gjort så under ett år för han ska kunna lämna ett jobb han ogillar och få ett bättre senare. Men omgivningen reagerar på det och tycker jag blir utnyttjad. Men ingen säger något om det är en man som försörjer sin fru som pluggar eller är hemma. Känns som de reagerar på att våra roller är ombytta. Eller vad tycker ni?
Svar på tråden: Jag försörjer min man

Jag har reagerat på..

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
... en killkompis som försörjt sin flickvän under hela hennes utbildning, för hon har verkligen inte verkat uppskatta att inte behöva ta lån. Och så gick det som det gick och förhållandet spack när hon lagom fått examen... Så man får nog tänka sig för innan man försörjer sin partner!

Jag försörjer min man som är egenföretagare. Han tog ett lån för att köpa nya maskiner och det har varit bra att inte behöva ta ut så mycket lön under denna period. Men vi är gifta och har inte äktenskapsförord och vi har även två gemensamma barn, så vår ekonomi är lagom hopsyltad ändå! *skratt*

Det jag märkt är att vissa män verkar ifrågasätta hur min man "klarar av" att ha en fru som tjänar så mycket mer än vad han gör. Undrar varför det skulle vara så "kränkande" för en man att tjäna mindre än frun?? Själv verkar han mest se fördelarna att vara gift med en höginkomsttagare!
 

Jag har överhuvudtaget....

Skrivet av  Emma
ett komplicerat förhållande till det där. Jag skulle ha mycket svårt för att bli försörjd, men skulle tycka det var ganska enkelt att försörja :-)

Jag reagerar alltid om den ene försörjer den andre, om de inte är utlandsstationerade med respektive. Jag undrar alltid vad som händer med självkänslan hos den som inte "gör ett dagsverke" eller på något sätt tjänar egna pengar (bortsett från att jag kan acceptera att man vill välja att vara hemma med barnen). För mig är mitt välmående så intimt förknippat med att ha ett jobb, vuxet utbyte och utveckling.

Skulle jag bli försörjd skulle jag nog bli tvungen att engagera mig mycket i välgörande verksamhet :-)
 

Jag har en kompis

Skrivet av  Olivia
där vi innan hade en relation, som jag hjälper ekonomiskt varje månad ( han bor inte i sverige)
med hjälp att avsluta sin utbildning, många tycker det är hel knäppt. men för mig känns det oerhört viktigt att hjälpa honom, för jag vet vad det kommer att betyda den dagen har är färdig.
o absolut ska man om man kan låta den enda partner läsa och ta sin examen, spelar ju ingen roll om det tar slut senare, jag väntar mig ingen betalning efteråt utan det är bara för att hjälpa en medmänniska att skaffa sig en utblidning, där man senare kan få ett jobb vilket ger en människa rätten till ett drägligt liv
 

:-) Fantastiskt!

Skrivet av  Emma m. Jakob o Myran, bf 10/4
Det är ju kanske världens största gåva!
 

Kommentar

Skrivet av  retstickan
Min sambo försörjer mig under tiden medan jag studerar. Men jag ser det som en investering i oss båda. Efter att jag studerat klart kommer jag att kunna tjäna mycket mer än honom, och då jämnar det ju ut sig. Men jag förstår tanken i att det kan vara riskabelt att försörja sin partner. Om jag skulle lämna honom efter ha studerat klart skulle ju han sitta där utan att få något tillbaka.... så han får ju lita på mig.
 

Tycker det är lika

Skrivet av  Omnia
Det är möjligt att det i er bekantskapskrets beror på att rollerna är ombytta, men jag har intrycket av att folk tycker den som försörjer den andra parten går på en nit. Om det inte gäller att ha någon som sköter markservicen, då ser man väl oftast den som går hemma som utnyttjad.
 

Artiklar från Familjeliv