Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min kille och jag delar på allt jobb,men våra barn

Skrivet av FlipFlop
min kille och jag delar som sagt på allt jobb,detta är jätteskönt,men våra barn är jättetypiska "katalog"-barn,Grabben önskar ju sig bilar,leksaksvapen m.m. medans tösen vill ha rosa och prinsessiga saker...(dom är tvillingar,födda 01) ...redan när dom föddes testade vi rosa till killen och satte upp hans år i tofsar och tjejen fick ju blå byxor och jacka och blå kepa,detta gick bra,men folk undrade ju när man sa va dom hette,"killen" hette Iza och "tjejen" Felix...okej vi behövde inte överdriva som vi gjorde men sen lugnade vi oss och lät dom dela rum iaf och gav dom inga rosa elle rblå möbler utan träiga och gula och röda...men när dagis gjorde entre så bröts ALLT dottern grät för att "alla" på dagis hade klänning men hon bara snickarbyxor och killen var jättetjurig,han var ju TVUNGEN att ha en sån cool bil som august hade...ja vi hade överdrivit,våra barn fick klänning och bil,och till slut hade Iza bara klänningar och rosa tröjor,Felix byrå var helt invarderad av bilar och sånt...ja,vi lät barnen vara barn,vi kan inte bestämma över dom men hur gör vi då när vi inte vill att våra barn ska vara som alla andra...? om dedt nu finns nåt sätt...vi vill inte att vår dotter inte ska få ha barbiedockor,det vill vi,men hur ska vi göra?!?!?!
Svar på tråden: Min kille och jag delar på allt jobb,men våra barn

fråga med lätt ironi ;)

Skrivet av  sagoprinsessan i jeans
Delar du och maken garderob också?
Om inte så är det väl inte märkligare att era barn inte vill vara könlösa i sina kläder och ting...

För mycket och för lite skämmer allt!
 

:-) känner igen mig....

Skrivet av  Emma
Jag har kommit fram till att det viktiga är inte vilka attribut och leksaker min son leker med eller är intresserad av, utan det viktiga är att lära barnen delta i allt, lära dem samma saker och med tiden förhoppningsvis se deras egenskaper bortom könet. Är killen bra på teknik och matlagning, så uppmuntra de egenskaperna och ge honom ett så pass bra självförtroende att han vågar vara sig själv. Och är tjejen bra på samma saker, så hjälp henne på samma sätt. Jag tycker att det viktigaste är att förstärka bra beteenden och egenskaper, och se till att inte tilldela killen tuffa egenskaper och tjejen snälla. För det är nog där faran ligger, om killen inte får vara mjuk och tjejen inte får vara framåt. Jag tror att det är en så komplex blandning av biologi och miljö, att man får hålla det på en enkel nivå, och bara uppmuntra barnen att delta i könsblandade aktiviteter och respektera varandra.
 

men könet sitter inte i kläderna

Skrivet av  blue
Emma uttryckte det bra. Uppmuntra de egenskaper du gillar hos ditt barn - och lägg inte så mycket värderingar i om de är "tjejiga" eller "killiga". Erbjud inga färdiga "paket", utan låt barnet plocka ihop sin egen stil, sitt eget sätt att vara.
 

Artiklar från Familjeliv