Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Ang föräldra lediga egen-företagare

Skrivet av envisas!!!
Bla "sara" här nedanför skriver
"tycker du inte det är konstigt att det bara är pappor med egna företag som inte kan vara lediga, mammor med egna företag klarar det...."

Det var ju ett j-a tjat om att just PAPPOR med egna företag inte skulle kunna/vilja vara barnlediga - det handlar inte om huruvdida den potentiellt föräldralediga egenföretagaren är man eller kvinna, utan om VILKEN SORTS egenföretagare du är.

Jag tar ett exempel:
min frisör - kvinna - har tre barn, som hon vait barnledig med, under olika perioder, hur hennes man gjort har jag ingen aning om, vet inte om han tagit ut en enda dag, men i alla fall:
Hon klippte både mig och andra under sin "föräldraledighet" på lite olika tider då det passade henne. Första ggn hon tog emot kunder var hennes bebis 10 dagar. Hon bedriver sin verksamhet från sin bostad och jag betvivlar att hon redovisade de där klippningarna - åt minstonde de som var "strökunder".

Min kompis sambo däremot - som råkar vara byggare (ja han är man men det hör inte hit, det är YRKET i det här fallet och inte könet, som avgör - har lite svårare att bara stänga ner firman och vara pappaledig, han kan inte vips bara bygga lite åt nån när det passar honom och bebisen, utan får nöja sig med strödagar här och där, när det går. Han försöker dryga ut semestern med en vecka här eller där, men sammanlagt är han kanske ledig 4 veckor på hela året, inklusive pappaledighet. Dom jobb han har och får är han rädd om, att jobba in ett bra rykte vad gäller bygge tar tid, och det gäller att hålla sig framme för att inte missa jobben.
Hade pappan i den familjen i stället jobbat med något kontorsrelaterat, kanske ifrån hemmet, hade det kanske gått lättare? Vet inte, för jag känner ingen som har det så.

Jag anser att allt prat om att dela allt lika - det underlättar för dom som är anställda, men som vanligt slår det mot småföretagarna, som ingen i det här landet verkar fundera närmare på.
Svar på tråden: Ang föräldra lediga egen-företagare

Du tog orden ur munnen på mig

Skrivet av  Zoégas
Detta var min tanke när jag svarade Sara här nere. Man får ju ta hänsyn till yrket och inte könet jämt och ständigt.
 

Jag- en företagare

Skrivet av  solokvisten
och jag var inte föräldraledig på heltid. Orsakerna var många:
-Jag trivs alldeles förträffligt med mitt arbete.
-Jag vill inte bli av med mina kunder.
-Mina kunder ville ha mig, inte någon anställd.
-Om jag inte arbetat så hade jag inte haft något arbete när jag skulle sluta vara föräldraledig.
-Mina barn accepterade det.
-Min sambo accepterade det.
-Familjen trivdes som fisken i vattnet.
-Jag lyckades vara föräldraledig några dagar i veckan och på det sättet trivdes vi med allt.
-Ekonomin? Jag tjänar bättre än sambon och skulle förlora massor på att vara föräldraledig, men det var definitivt inte huvudorsaken.

Fler frågor?
 

Tre små saker

Skrivet av  PBSthlm
1. du trivs med ditt jobb, gtror du inte att du trivts med dina barn.

2. Barnen accepterade det, hur skulle de kunna låta bli? De visste ju inget annat.

3. Ett par dagars FL per vecka är väl ganska bra, om det är vad det står alttså mer än en dag.
 

3 små svar:

Skrivet av  solokvisten
1. Jag trivs med mina barn och allra bäst trivdes jag att kunna vara både förälder och arbeta.

2. Nej, de visste inget annat och trivdes lika bra med sambon hemma som med mig hemma.

3. Ja, vi arbetade 2-3 dagar i veckan och var hemma resterande tid.
 

Uppenbarligen kunde du ju

Skrivet av  PBSthlm
kombinera FL och att vara egenföretagare. Grattis.
 

Ja, det är ju just så

Skrivet av  mamma till tre
det är.
Sen tror jag att det svårt för icke-egna företagare att förstå grejen med att man inte bara kan stänga hux flux eller skaffa ersättare (som ska sättas in i arbetet, betalas osv) när man själv vill vara ledig.
Skulle jag stänga mitt företag för att vara föräldraledig vore det inte stor idé att öppna igen. Jag fick börja om helt från början igen. Mitt företag måste vara öppet på kundernas premisser - inte på mina egna. Sambon har det likadant. Tur att vi redan har våra barn.
 

Ja det måste kännas krångligt

Skrivet av  sambo med egenföretagare
när BÅDA föräldrarna har egna företag - vill inte ens tänka på vad krångligt det måste vara att skaffa familj under dom premisserna....

Tur att _jag_ anställd i alla fall!
 

Jag vet

Skrivet av  Lingling
Jag känner inte många kvinnliga egenföretagare, men av de kvinnor jag träffat som haft eget och småbarn har ingen tagit mer än tre månader heltids-FL. De har tagit med sin barn till jobbet och jobbat när det gått med diverse pauser.
Var också en intressant artikel i Svd för ett tag sedan med förtäldrar på höga poster.
 

Artiklar från Familjeliv