Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

föräldraförsäkringsfråga

Skrivet av lisa
Hej!

Jag sitter i klistret!

Min dotter blir 1 år i januari och som ni säkert vet så ändras ju reglerna då för hur man måste ta ut försäkringsdagar för att behålla sin SGI...

Mitt problem är följande:
Vi har snålat på mina dagar tills nu för att maken ska ha möjlighet att ta ut "sin" halva av dagarna längre fram. Jag har tagit ut 3½ dag/vecka. Det blir inga feta summor men vi har fixat det.
Så långt allt gott.
Nu kommer kruxet; jag ska börja plugga till hösten och då var tanken att maken skulle ta ut lite föräldradagar eftersom jag kommer att vara rätt upptagen (även om jag kommer att vara hemma).
MEN, om jag ska behålla min SGI så _måste_ jag nu ta ut 5 dagar i veckan (jan -augusti) och då blir det inte så himla mycket kvar till maken.
Om jag fortsätter att ta ut 3½ dag så kommer jag att få samma SGI som nu fram tills barnet är 2 år och sen baseras det på vad jag tjänade när barnet var 1 år efter det...och eftersom jag är föräldraledig helt så tjänar jag ingenting och kommer då nollas i SGI (det blir väl nån minstasumma va...? minns inte riktigt det där).

Jag var dessutom arbetslös innan jag fick dottern vilket gör att jag har ingen möjlighet att gå in och jobba såhär emellan.

I papperna från Fkassan står att om man är arbetslös så ska man vara anmäld som arbetssökande eller ta ut föräldrapeng i samma omfattning som tidigare (i mitt fall heltid).
Nu skulle jag då vilja ta ut mina 3½ dagar föräldrapeng och vara inskriven på arbetsförmedlingen som deltidssökande - _utan_ att uppbära a-kassa (jag vill inte ta av de få dagar jag har kvar och dessutom känns det moraliskt tokigt eftersom jag ju ska börja läsa till hösten )...

Men det verkar inte som om nån har koll på om man kan det. Har pratat både med fkassan och arbetsförmedlingen och det verkar lite luddigt och godtyckligt och olika på olika ställen...

Nån med erfarenhet av den här situationen?
Jag försöker vara jämställd och fin och dela lika med maken men systemet verkar sätta lite käppar i hjulen för min planering :).

Min lösning skulle ju inte kosta någon något och jag skulle inte tjäna något på det (mer än att jag får behålla min sgi ;)),så det borde ju inte vara några problem tycker man...men vem har sagt att livet ska vara lätt :)
Svar på tråden: föräldraförsäkringsfråga

Går det inte att göra såhär?

Skrivet av  Ylva m F
Jag är ingen expert på detta, men kan du inte vara heltidsarbetssökande och leva på a-kassa. Om du mot förmodan skulle få något jobb, så får väl sambon börja sin föräldrarledighet? På så sätt räcker era dagar längre, dessutom kommer du att kunna stämpla under sommarloven när du pluggar också.
 

mmm...

Skrivet av  lisa
...saken är den att jag inte har så många dagar kvar och om jag går på a-kassa januari till augusti så finns det inga dagar kvar till sommarloven - och då blir man utstämplad s.a.s...eller satt på nån åtgärd nånstans (och det gör ju inte sommarlovet så kul...).
Jag har redan fått en "gratis" period med a-kassedagar då mina gamla tog slut strax efter att jag gått färdigt en utbildning för några år sen, så jag tror tyvärr inte att de är så sugna på att ge mig fler dagar igen.
Men tack för tipset iaf :)
 

du får väl jobba på det sk sommarlovet då...

Skrivet av  Helena
... det är det väl många studenter som gör?
 

Många studenter med barn?

Skrivet av  Studerar nu
Själv fick jag inte ha någon semester alls på det arbete jag blev erbjuden i sommras, alltså tackade jag nej.

Jag hade möjligheten att göra det eftersom jag hade fp-dagar kvar. Har man a-kassedagar kvar förstår jag att man vill spara dem till sommaren, igen vill väl ha sitt barn på dagis merparten av sommaren? De flesta barn brukar ju ha två föräldrar som kan förlägga semstern så att barnet får vara hemma. För studenter blir det bara den ena förälderns semesterdagar att bolla med om inet båda studerar.
 

hrm...

Skrivet av  lisa
jovisst, hade det bara funnits nåt jobb så hade jag inte behövt plugga alls ;).

Jag börjar plugga för att utbilda mig till något som kan ge jobb...den utbildning jag har nu ger tyvärr inga jobb (IT) och jag har inte lyckats få napp på nåt annat jobb heller (har sökt som butikspersonal och lärare bla).

Så att jobba låter ju som en lätt lösning, har du nåt jobb att ge mig ;)?

Dessutom funkar det illa med sommarstängda dagis under veckor då maken inte kan ta semester pga säsongbetonat högtryck på hans arbetsplats...således måste jag kunna hålla dessa veckor öppna och det är kanske inte bästa ingången på en ny arbetsplats - att kräva att man ska vara ledig ...eller?
 

Pröva

Skrivet av  Studerar nu
Själv var jag arbetslös (utan utsikter om att få ett jobb), timmade natt och tog ut föräldrapenning när jag behövde. Jag är inte nollad hos fk, men det kan ju oxå vara bara tur.

Dock då fk är lite dåliga med info tycker jag att du ska få skriftligt från dem att du kan vara arbetslös de dagar du inte uppbär föräldrapenning. Från af sida bör det ju inte vara något problem att vara deltidarbetslös då de inte bör lägga sig i vad du gör som gör att du inte vill ha heltid, föräldraledig borde ju inte vara mindre värt än deltidsjobb.
 

tack!

Skrivet av  lisa
Tack för uppmuntrande ord!
Ja, jag tycker att det borde funka men å andra sidan har jag blivit rejält bränd av fkassans regler förr och jag kollar hellre 10 gånger för mycket innan jag tror på det än att jag blir ledsen när de tvärar sen...:).

När jag snackade med arbetsförmedlingen för en stund sen så menade de att de har inga krav på mig överhuvudtaget så länge jag inte tar ut nån a-kassa eller annan ersättning för den tiden som jag är arbetssökande...så det lät ju hoppfullt. Nu ska jag bara få fkassan att gå med på det också.
Håll tummarna :)!
 

Varning varning!!!!!

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
Du måste stå som arbetsökande på heltid hos AF. Står du på deltid så räknar de av dina FP-dagar från din arbetslösa tid. Däremot så fungerar det att stå som heltidsarbetsökande och sedan ta ut FP de dagar du vill. Sedan vet jag itne hur det fungerar med a-kassan och FK. Om du har a-kassedagar kanske du måste ta av dem för att inte riskera sänkning av din SGI.
Sedan om du står som arbetssökande så måste du redan ha ordnad barnomsorg. Du kan alltså itne hävda att din man ska ta ut FP om du får ett jobb utan du måste redan ha barnomsorgen ordnad. Det kan vara en pensionerad mormor som kan tänka sig att ställa upp om du får jobb eller en föräldraledig kompis. Huvudsaken är att det finns nån som redan nu är hemma och kan ta ditt barn om du får ett jobb. Alternativet är KOmmunal barnomsorg, men om barnet ska vara hemma och maken ska fortsätta vara hemma med barnet till hösten så känns det kanske lite onödigt.
 

Tack!!

Skrivet av  lisa
Tack för infon!
Det var _inte_ samma besked som jag fick av försäkringskassan....men å andra sidan så har jag fått märkliga och oriktiga besked därifrån förr, så jag tror nog tyvärr att du kan ha rätt...

Bajs, bajs bajs...säger jag.
Det lutar åt att jag får strunta i att vara snäll mot maken och istället ta ut 5 dagar i veckan fram till hösten...:(.
Ja, så gick det med den jämställdheten...åt fanders...

Nåja, man får väl trösta sig med att det är tanken som räknas ;).

Tack igen för ditt svar, jag ska rota vidare i det här...jag behöver inte besluta mig slutgiltigt förrän i januari - så än finns det tid för att finna klarhet i ämnet :).
 

Hör med a-kassan

Skrivet av  Maria med 3 och en på väg
De har bättre koll än både FK och AF. Annars kanske du kan plugga på distans på halvtid/25% och ta ut resterade i FP? Så länge som du tar studiemedel (tror inte du behöver ta lånedelen, men kolla inne på studer och ha småbarn under föräldraskap så vet säkerligen nån där) så räknas det som att du har sysselsättning på fulltid. Då kan maken få vara hemma i höst han med.
 

snäll mot maken?

Skrivet av  kiki
borde du inte vara snäll mot barnet? Det är ju inte bara mannen du nekar tid med barnet utan även barnet, som bli den stora förloraren
 

Svar till Kiki

Skrivet av  lisa
orkar knappt svara på så urbota dumt uttalande...men...

Självklart är det för barnens OCH makens skull. Men ingen är väl så dum att de skaffar barn för att sen strunta i deras välbefinnande...eller? Så som det är nu så tar maken ut föräldraledighet varje vecka (½ dag) och tanken var att han skulle kunna fortsätta med det i flera år till.
Nu får jag istället "slösa" upp dessa dagar pga av regler och JA, jag kan inte vara snäll mot maken....ledigheten är ju makens och inte barnens och det var därför jag uttryckte mig som så.
Men hur man än vänder sig så har man röven bak och det går tyvärr inte att uttrycka sig så att det passar alla.
 

Maria

Skrivet av  lisa
Tackar för tipset, jag ska ringa a-kassan i nästa vecka.

tyvärr funkar det inte att läsa på distans. Jag ska läsa på lärarhögskolan och de har inte distanskurser på grundnivå, det är bara fortsättningskurser som man kan läsa på distans eller halvfart.

Problemet med studiestöd är att jag inte är berättigad till mer än 4 terminers studiestöd och min utbildning är 7 terminer lång, så jag kan inte plugga nu under våren också (om jag nu bara skulle ta nåt bara för att vara sysselsatt och inte det jag verkligen vill läsa s.a.s) så blir jag ändå nollad när mina studiestödsterminer tar slut - då får jag bara garantibeloppet i SGI.

Så jag sitter med skägget i brevlådan och har skitit i det blå skåpet :D...men vad fanken, det löser sig nog på nåt sätt ändå.
Jag vill verkligen plugga till förskolelärare och jag fixar det - även om det innebär att jag hamnar utanför systemet...
 

om ni nu

Skrivet av  kiki
vill att barnen ska vara hemma till i höst, så får väl mannen ta ut sin föräldraledig i vår och du får anmäla till som arbetslös på arbetsförmedlingen.
 

kiki igen

Skrivet av  lisa
Om du läser mitt svar på Ylvas inlägg (min titel är "mmm...") så får du svaret på varför det inte går.

Jag har inte så många dagar kvar på a-kassa och jag riskerar att bli utförsäkrad snart....Dessutom skulle det ju inte vara särdeles ärligt...jag ska ju studera till hösten och jag söker således inget heltidsarbete....men vi funkar ju alla olika, för mig är det inget alternativ - känns oetiskt.
 

oetiskt?

Skrivet av  kiki
hur kan det bli oetiskt att stå till arbetsmarknadens förfogande om så än bara för 8 månader?

Det verkar mer oetiskt tycker jag att inte ens vilja försöka få ett arbete och istället ta alla f-dagarna själv för att inte riskera att bli utförsäkrad och faktiskt bli tvingad att göra något (en åtgärd)
 

kiki - etik eller moral

Skrivet av  lisa
Såhär:
Jag har vid ett tidigare tillfälle i mitt liv anmält mig till a-kassan för att få ersättning under 5 månader för att sedan studera. Då fick jag avslag eftersom a-kassan (facket) inte ansåg att jag var en seriös arbetssökande eftersom jag skulle studera till hösten.
Därför skulle jag se det som omoraliskt att fejka att jag står till arbetsmarknadens förfogande då inte facket godkänner så kort tid som rimlig för att kunna ta ett jobb.

Dessutom håller jag hela tiden utkik efter jobb och det finns tyvärr inga att få - inte inom de yrken som jag har utbildning iaf...Och allrahelst finns det inte jobb som sträcker sig från januari till augusti...och dessutom - jag har ingen barnomsorg förrän till hösten med mitt yngsta barn - så då får jag inte heller nån a-kassa...
Och det skulle vara moraliskt förkastligt för min del att sätta en ettåring som inte kan gå och äta själv på dagis...när jag har möjlighet att vara hemma.

Att jag inte vill få ett arbete stämmer inte riktigt - däremot vill jag utbilda mig först för att sen få ett arbete som jag kan trivas med resten av mitt liv.
Jag tar en stor risk med den här utbildningen eftersom jag inte ens är berättigad studiestöd (eller lån) för mer än halva utbildningen...så under 2 år måste familjen leva på makens lön och mina sparade pengar - allt för att jag ska kunna få ett jobb.
Jag har verkligen sökt jobb med ljus och lykta - högt och lågt - så att säga att jag inte vill ha ett jobb känns ganska orättvist.

Sen är det inte tal om att jag tar ALLA föräldradagarna. Det handlar om 54 dagar som jag "tar" från maken, så det känns kanske lite överdrivet att dra på höga växlar och kalla _det_ för oetiskt.
Visst jag tror på rättvisa och jämlikhet, men inte millimeterrättvisa och inte till vilket pris som helst.

Angående "att bli tvingad att göra något" - åtgärd som arbetsförmedlingen ger en. Jag har varit på ett sådant ställe - ett vikingaresarvat - där utnyttjas människor och det fuskas med pengar och folk är fullkomligt oengagerade och kvinnor blir satta att sy bara för att de är kvinnor...ALDRIG mer.
Jag har vid ett annat tillfälle blivit erbjuden en annan åtgärd - jag ville kunna utveckla min affärsidé med kläddesign och blev anvisad en plats på en syförening där kvinnor (mestadels invandrarkvinnor....vilket är mer skrämmande då de skulle behöva komma in i samhället mer än jag )satt och stickade och broderade och pratade - inget vettigt - inga krav på vad de skulle göra och framförallt inget utvecklande. NEJTACK!

Men om du har nån superduper bra åtgärd att visa mig så är jag idel öra (eller öga kanske man ska säga ;)).

 

inga problem!

Skrivet av  Maria
När man pluggar heltid är ens SGI vilande. däremot vet jag inte om du får både plugga och ta ut föräldradagar samtidigt.
 

men...

Skrivet av  lisa
...just nu pluggar jag ju inte (är föräldraledig nu) och mitt barn blir 1 år i januari. Det är alltså mellan januari och augusti som mitt problem uppstår.
Jag tror inte att man kan ta ut föräldradagar när man läser heltid, men det tänkte jag inte göra heller.
Jag vill bara dryga ut dagarna under det här halvåret så att det finns dagar kvar till maken :).
 

Artiklar från Familjeliv