Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ps

Skrivet av gravpo
ang väldens mest jämställda land, sverige......

den senaste riktigt stora undersökningen om jämställdhet i världens länder gjordes 1995. På den lever vi fortfarande gott eftersom vi då hamnade väldigt högt.....

men det var ju nästan 10 år sedan
Svar på tråden: ps

FN! 2004

Skrivet av  Dora utforskaren
http://www.undp.se/article.asp?Article_Id=2005

Här finner du fakta om Human Devolopment Report som utförs varje år, i FNs regi.

"Jämställdhet. Sverige har störst andel kvinnor i parlamentet. I Sverige är 45,3 procent av riksdagsledamöterna kvinnor. Sverige och Rwanda är de enda länderna som har mer än 40 procent kvinnor i parlamentet. Efter Sverige kommer Rwanda (45%) Danmark (38 %) Finland (36,5 %) och Norge (36,4 %). Sverige har dessutom den högsta andelen kvinnor i regeringen, 55 procent (2001). (Tabell 29 s. 234)"
 

Rätta mig om jag har fel...

Skrivet av  Maia
... men har vi inte kvotering av kvinnor till riksdagen? Har för mig att jag har läst det. Och visst är det bra att det är jämlikt, fast jag tycker ändå att kvotering är lite av fusk...
 

ingen aning..

Skrivet av  Dora utforskaren
...om vi kvoterar in kvinnor.
Håller med iaf, det är fusk med kvotering vare sig det gäller män eller kvinnor och i vilket syfte man kvoteras. Var person ska vara på sin plats pga komptens inte kön!
 

Inte kvotering

Skrivet av  Ylva m F
Det är inte kvotering på sådant sätt att det "måste" vara si och så många kvinnor och män i riksdagen. Däremot är det så att de flesta partier gör sina riksdagslistor på ett sådant sätt att det är varannan kvinna och varannan man.

Argumentet för kvotering, i alla sammanhang (och för bägge könen) är att om ett kön är kraftigt överrepresenterat så är det deras värderinga av meriter som gäller, vilket inte nödvändigtvis innebär att det faktiskt är "bäst" person som väljs, om man försöker bedömma utifrån något slags objektiva kriterier.
 

Fel

Skrivet av  Helena
Däremot brukar partierna (inte alla) ha varvade listor vid valen.
 

Kvotering...

Skrivet av  Helena
... brukar betyda "underrepresenterat kön går före, övriga meriter lika". Inte att en sämre meriterad person ska gå före i kraft av sitt kön. I USA har sk "affirmative action" fungerat på det sättet - etnisk gruppering har räknats som en merit i sig, allt för att bryta det kompakta vita överväldet i samhället. Var det inte något liknande med utländska juridikstundenter i Uppsala nyssens?
 

Nej nej

Skrivet av  Protan
det finns ingen kvotering till riksdagen. Men bl.a. socialdemokraterna kör med varannan damernas, det vill säga listorna till valen är varvade, varannan kvinna och varannan man.
 

Artiklar från Familjeliv