Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Vad ska jag svara?

Skrivet av Sussi
Min man vill inte vara föräldraledig, mycket tråkigt och efter mycket gnabb och tjat har jag gett upp och det är bara jag som har tagit föräldraledigt (han säger att han ska ta 60 dagar någon gång när det passar :-().
Jag vet inte vad jag ska svara när folk frågar varför han inte har varit ledig!
Det känns som att jag är illojal och hänger ut honom om jag säger som det är men det låter definitivt som jag har roffat åt mig alla dagarna om jag ljuger ihop något.
Vad ska jag svara?
Svar på tråden: Vad ska jag svara?

Som det är

Skrivet av  maria65a
Svara som det är, att din man inte är så intresserad av barnen att han kan tänka sig att tillbringa av staten betald tid för att umgås med dom. Det är ju inget som du kan lastas för. Du är inte illojal om du är ärlig. Däremot finns det ju en risk att folk tycker lite synd om dig som har en sån man och det kanske är det du vill undvika?
Det var ingen kritik emot dig men jag har en väninna som inte vill tala om varför hennes man inte tagit ut några dagar så att folk inte ska tycka synd om henne som har en "sån" man.
 

Du ska svara ärligt.

Skrivet av  PBSthlm
Jag blir nästan lite ledsen när jag läser detta.
 

Om nån är illojal...

Skrivet av  Fru Marmelad
..är det väl för fanken han. Som är illojal mot sina barn! Låt honom stå för sina puckade idéer själv!
 

Be dem

Skrivet av  Protan
att fråga honom istället. Att du inte har något bra svar på frågan. Så kan han ju få tala för sig själv.
 

Tack för era svar!

Skrivet av  Sussi
Visst tycker jag att det är illojalt av honom att inte vilja vara hemma med sitt barn men jag orkar inte diskutera det med folk, antagligen för att jag alltid sett mig som en jämställd kvinna och så blev det inte så när barnet kom (innan barnet föddes ville han vara föräldraledig).
Jag är så bitter och ledsen över hur han hanterat att bli pappa så att det kommer att pysa ut om jag pratar om det och jag vill inte att folk ska tycka att min man är ett arsle.
Jag tror att jag ska säga att det får du fråga min man om, känns fel att ljuga.
Tack så mycket för era svar!
 

I just den här frågan

Skrivet av  PBSthlm
beter han ju sig som ett arsle.
 

Kunde inte hålla med mer

Skrivet av  Pallas
Han kanske inte är ett arsle på det stora hela men i FP-frågan är han det!

Blää, kan kan gott få skämmas lite.
 

Ja det gör han

Skrivet av  Protan
och personligen skulle jag inte klara av att leva ihop med någon som bär sig så dumt åt. Kärleken hade nog tagit slut om min man betett sig på det sättet.
 

Jag skulle säga som det var

Skrivet av  Gullet med E 0307 & Grodan bf 10/11
Varför skaffade han barn egentligen om han inte vill vara med dem?
 

Antingen...

Skrivet av  listo
...säga som det är, eller be dem fråga honom själv.
 

Var ärlig

Skrivet av  Helena
Varför ska du täcka upp för honom?
 

Jag skulle säga som

Skrivet av  Sol
det var, att han faktiskt inte ville.

 

Tack för era svar!

Skrivet av  Sussi
Jag känner bara att jag inte orkar att ta den diskussionen med massa människor och jag vill inte att folk ska tycka synd om mig. Mina närmaste vänner har jag ju diskuterat det med, jag måste ju ventilera det med någon men jag har nog bestämt mig för att när bekanta frågar så ska jag bara hänvisa till min man för att jag känner inte att jag ska behöva känna mig besvärad för att han betett sig som ett pucko i den här frågan.
Tack så mycket för era svar!
 

Artiklar från Familjeliv