Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

ledsen idag....

Skrivet av ledsen och anonym idag....
...jag har nu till fullo insett att jag är den som ska fixa allt i vår lilla familj. Sambon är som en marionett här hemma. (är dock väldigt duktig på sitt jobb där han har en chefsställning)
Jag kan inte påstå att han är lat, men så otroligt oengagerad.... Om något skall hända så måste jag säga det till honom, typ dammsug, diska, byt kläder på ungarna, osv.. Visst fixar han det då. Utan knot. Men jag är sååååå less på att dra allt. Frågorna han ställer gör att man undrar om han bor med oss överhuvudtaget... -Vad ska jag sätta på dem?, Vad ska de äta?, Är det för tidigt med välling?,
Initiativ till tvättstugan inträffar aldrig..
Jag arbetar hemma, MED barnen hemma. Går upp varje morgon 4.30 och sedan kör jag alltihop med ungar och jobb hela dagen till 16.15 (jobbet slutar) samt tar allt annat ansvar för middag, städning, sagoläsning, räkningar, läkarbesök, bilservice, jaaa... allt man bara kan tänka sig. Vi har stött och blött dessa angelägenheter hur länge som helst. Min sambo blir alltid botfärdig och lovar bättre "sinnesnärvaro". Men vad säger man när allt gror igen.. Luckor behöver skuras... tvättmaskinen skall uuuut... hyllor dammas, fönster putsas osv.. Just nu har luften gått ur mig!!!
Jag ORKAR inte!! Aldrig någon tid för mig själv!!
Och när klockan är 20.00 så orkar jag inte gå ut och jogga, träffa väninnor osv... Min sambo tycker att jag väljer själv att sitta i soffan då...
Nu stundar julen... med städning och pyntning och allt. Jag älskar julen och vill att barnen skall ha en jättemysig sådan... Så det är väl bara att ta tag i allt igen... Sy gardiner,, pynta.. baka...
Är det någon som har lite pigg-piller???
Svar på tråden: ledsen idag....

Känner igen problemet

Skrivet av  Missy
Jag jobbar själv i chefsställning och ibland kan det vara så himla skönt att vara den som lyder order, att inte behöva bestämma någonting...

Men, jag tror att det fungerar ifall du tar ett allvarligt snack med mannen om att du faktiskt inte vill vara chef hemma, och att du inte vill ta huvudansvaret.

Ett tips är att ni tillsammans gör en plan för rutiner som ska upprätthållas. Finns det en lista för tvätt, städ o.s.v. så behöver man ju inte vara så himla initiativrik för att göra jobbet.

Lycka till!
 

vi har..

Skrivet av  ledsen och anonym idag....
gjort rutiner... snackat i all oändlighet om att jag inte VILL ha det så här.. men även om det funkar någorlunda i en eller två dagar så faller han alltid ur. Det är en så himla knepig situation. JAG skulle oxå vilja ha lite soft-tid. Bara pyssla, läsa lite, baka, umgås med vänner osv. Men när JAG gör det, så finns liksom allting kvar dubbelt upp när jag kommer tillbaka. Ungarna har inte ätit, det är kaos i köket osv. -Men vaddå? Jag har ju lekt med ungarna!!! Är inte det bra nu heller? säger han när jag påpekar röran... Ja... andan har inte gått ur mig. Den har försvunnit!!
 

Aj då

Skrivet av  Missy
Då verkar han ju inte intresserad av att det ska fungera. Trist inställning ifrån hans sida.

Det enda jag kan komma på då är att du försöker att verkligen få egentid i omgångar, t.ex. åka iväg några helger och bara få vara själv. Det låter som om du är så trött att du inte längre orkar driva en förändringsprocess. Kanske skulle du orka driva mer om du fick egen tid samtidigt som mannen skulle tvingas göra mer jobb hemma.

Svår sits när motparten inte ens förstår hur mycket ansvar h*n lämnar över och hur trött du blir.

Generaltipset: har ni testat med familjeterapi?

Hoppas du hittar en lösning, och att du på något sätt kan få din man att förstå hur allvarligt det är med hans ointresse. Du har jau faktiskt valet att leva utan honom också...
 

Ointresse är en bra beskrivning

Skrivet av  PBSthlm
tro jag. Jag antar att han inte är lika oengagerad på jobbet.
Familjeterapi för att få hjälp med tydliga arbetsrutiner. Han får väl skriva upp vad han ska göra.
Om barnen äter middag kl 1800 behövs välling inte men om de äter kl 1700 behövs välling. :)
Om det är 4+ ute behövs dessa kläder, om det är -10 behövs dessutom detta osv osv...

Förklara för honom att du inte tycker att du ska behöva uppfostra en vuxen man i chefsställning och fråga vad han skulle göra med en anställd som sket i sitt jobb?
 

Det var en roligt kommentar..

Skrivet av  ledsen och anonym idag....
...det där med jobbet!
Jag har dragit den. Han blev alldeles tyst. För på jobbet kräver han en hel del av sina undersåtar. Visserligen av sig själv oxå.. Han är bra som chef på jobbet får jag alltid höra av hans kompisar.
Jag sa att om någon på jobbet skulle ha så svårt att lära sig sådana banala saker som han skall göra hemma så skulle de få sparken. Rakt av. -Han höll faktiskt med!! Sedan var det bra en dag eller två.. och sedan föll det tillbaka...
 

Det är svårt att ge råd till dig

Skrivet av  PBSthlm
du har ju redan både tänkt och provat allt möjligt.

Jag känner mig lika uppgiven som du. :(
 

Måste bara fråga...

Skrivet av  Helena
... hur kommer det sig att barnen är hemma om du jobbar heltid?
 

dagmamma.... med 7 barn..

Skrivet av  ledsen och anonym idag....
..vilket är underbart!! jag trivs verkligen...
 

måste du

Skrivet av  höstmamman
gå upp 4.30? Det är väl bra att din man förstår problemet och är villig att bättra sig, men då måste du ge honom verktyg för att verkligen kunna genomföra förändringen. Börja med att skriva en lista på alla rutinjobb som måste skötas varje dag. Sedan en lista på sådant som ska göras vissa dagar. Kanske även matschema. Om det faller sig naturligare att du har koll på barnens kläder så kräv att mannen tar räkningarna och bilservicen. Han kan också bli en utmärkt sagoläsare så ni kan turas om. Och städa gör ni tillsammans, en bestämd dag. Sedan kanske du ska ta lite semester från dina dagisbarn och dina egna barn, åka och hälsa på en väninna eller släkting för några dagar. Då får din man verkligen möjligheten att sätta sig in i rutinerna och så lär han sig bäst.
 

Har du provat...

Skrivet av  A
att köra med hans attityd inför vissa av hemmets göromål. Jag har ofta funderat på att strunta i/"glömma" att tvätta kläder (iaf till honom). När kalsongerna är slut i lådan tvingas han komma på en lösning helt enkelt. Jag har själv aldrig gått så långt, men om jag var i dina skor skulle jag nog ha gjort det för länge sedan...
Kanske inte det mest sofistikerade inställningen, men det kan väl fungera ändå...
 

Japp, så hade jag gjort

Skrivet av  Pallas
Struntat i att tvätta hans kläder, bara lagat mat till mig själv och barnen, bara städat undan mina prylar, avsagt mig bilansvaret osv osv osv.

Du ledsen och anonym, det är en jättesvår sits du hamnat i. På sätt och vis är det enklare att vara helt ensam och dra hela lasset än att ständigt hoppas på hjälp och bättring från sin partners sida. Och du, hur mysigt tror du dina barn tycker det är med skinande fönster och en utschasad grinfärdig mamma på julafton? SLÄPP synsn på hur en julafton ska se ut och göra BARA det du tycker är rimligt och som får dig och barnen att må bra. Strunta i det andra. Mitt tips är att ni reser bort över jul och gör nåt helt annat!
 

Ett tips

Skrivet av  retstickan
Min sambo är lite likadan, alltså han gör det jag säger åt honom utan att gnälla, men han kan inte se själv vad som behöver göras. Vi har diskuterat detta många gånger, och till slut kom vi fram till en lösning: städschema. Jag får skriva städschemat och dela upp uppgifterna rättvist mellan oss. Han måste titta på städschemat varje vecka och se vilka som är hans uppgifter. Det kanske låter lite inrutat och drastiskt, men bättre än att vara osams minst en gång i veckan om städning. Gällande barnen med välling mm är det ju svårare. Han måste kunna lita på sitt eget omdöme när barnet ska ha välling. Kanske han behöver vara tvungen att ta mer ansvar för såna saker, då lär han sig antagligen så småningom. Om det blir "fel" någon gång kanske det inte gör något bara han lär sig så småningom.
 

Ta ett jobb?

Skrivet av  Fiery
Dvs ett jobb utanför hemmet? Det brukar hjälpa när man hamnat i en ond cirkel.

Eller så bara lägger du dig ner i sängen när han kommit hem och stannar där två dagar eller så. Det brukar också ge resultat.

Lycka till! Avundas dig inte :)
 

Artiklar från Familjeliv