Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fick denna härliga text skickad till mig

Skrivet av MsK
Tack Gode Gud för karlar!!!

Jag säger bara en sak. Tack gode Gud för karlar.
Kvinnor är tråkiga. Alltid ska de städa, laga mat och ta hand om barnen. Inte kan de sitta stilla en sekund.
Nej, tacka vet jag karlar! - De kan det där med avkoppling.
De kommer hem från jobbet, kastar sig i soffan och rör inte
ett finger förrän sporten på TV början.

Kvinnor är trångsynta, de bryr sig bara om bagateller.
Var man ska bo. Lägenhet eller villa. Hur många barn man ska ha.
Tacka vet jag karlar! - De bryr sig om de stora frågorna.
Kommer Sverige med i fotbolls-VM? Vinner Stefan Edberg
Stockholm Open?

Kvinnor är oförståndiga. De inser inte att man är sjuk när
Man har 39 graders feber. Nej, de ska upp i alla fall och laga
frukost och se till att barnen kommer till dagis och skola.
Tacka vet jag karlar! – De hostar en gång och ligger sedan
Däckade i sängen i en vecka och blir ompysslade.

Kvinnor är oekonomiska. De kan inte handskas med pengar.
De sätter in dem på banken, köper kläder och mat till
familjen eller nya gardiner.
Tacka vet jag karlar! – De tar pengarna och går ut
Och roar sig med grabbarna eller köper en radiostyrd bil.

Kvinnor inser inte sina begränsningar. Först går de ut
och jobbar i åtta timmar, sedan går de hem och jobbar
åtta timmar till. Och sedan ska de leka med barnen och
hinna vara vackra och kanske sova en stund.
Tacka vet jag karlar! – De vet vad de kan och låter bli saker
de inte klarar av, som att fälla ner toalettringen, plocka bort
alla saker från bordet efter middagen eller torka av bordet.

Vilken tur att vi kvinnor är så bra på att uppfostra våra söner till
KARLAR!!



Svar på tråden: Fick denna härliga text skickad till mig

Och poängen?

Skrivet av  Elanor
Och poängen var alltså att bristande jämställdhet i första hand är kvinnans fel? Eller var det något jag inte fattade?
 

Det jag tänkte

Skrivet av  FiskBritta
när jag läste texten var att alla män faktiskt är någon kvinnas barn. Inte för att jag tycker att man ska peka ut och skuldbelägga kvinnan enbart men som förälder och som intresserad av jämställdhet så har man ett ansvar att inte bara verka för jämställdhet generell utan även aktivt uppfostra sina söner till jämställda män. Jag känner massor av föräldrar som är intresserade och medvetna om genusperspektiv och jämställdhet men som ändå inte är medvetna om sitt sätt att isärhålla könen genom sitt sätt att uppfostra sina barn på.
 

om

Skrivet av  Mia
det var vad du fick ut av texten skulle jag vilja säga att det var massor som du inte fattade =)
 

Härlig???

Skrivet av  MaryT
Jag tycker den var precis lika fördomsfull mot både kvinnor och män. Inte ett dugg "härlig" om du frågar mig. Vad ÄR det för karlar som ni lever med, flickor??? *tittar förvånat mot min egen man...är han ett sällsynt exemplar???*
 

Herregud

Skrivet av  Protan
så genomfjantigt. Vem har hittat på något så löjligt? Förmodligen en man som vill göra sig lite putslustig över kvinnor.
 

Tror du?

Skrivet av  MaryT
Jag tror att det är en av alla kvinnor som träffar, flyttar ihop med, gifter sig med och inte minst skaffar barn med män som inte är vuxna nog för ett förhållande.
 

Sorry!

Skrivet av  ES
Tycker inte att den är det minsta rolig. Innehåller bara en massa fördomar om kvinnor och män.
Jag känner inte igen mig eller maken, eller egentligen någon jag känner. Det enda jag känner igen är schablonbilden av hur kvinnor och män "är".
 

Men vilken fånig

Skrivet av  Frippa
text. En massa unkna förställningar och fördomar om hur kvinnor och män "är".

Vad tycker du själv om den?
 

Jag tycker

Skrivet av  MsK
den är komisk!

Jag har humor och klarar att ta saker och ting med en nypa salt. Synd att så få här inne kunde det, men det har ju inte jag ont av. :-)
 

Fast du...

Skrivet av  ES
... bara för att man inte tycker att samma saker som du är roliga betyder det inte att man inte har humor.

T ex gillar vissa buskis och andra Monty Python. Olika sorters humor.
Själv gillar jag inte humor som förstärker fördomar, men en massa annat skrattar jag åt.
 

Jag har massor

Skrivet av  Frippa
av humor men inte den typen som garvar åt detta. Tycker bara det är så tröttsamt med fördomar maskerade till humor.
 

Jag tycker också

Skrivet av  Gillar ironi
att den är ganska kul. Ironi tror jag visst det kallas när man uttrycker sig som det görs i denna text. Fast faran med ironi är att den inte alltid faller på plats hos folk utan den riskeras att tydas ordagrant och då missar man hela poängen...

Har ni hört den där om "tre bevis för att Jesus var..." amerikan, italienare etc? Det finns även tre bevis för att Jesus var kvinna, jag kommer inte ihåg alla nu men ett bevis för att Jesus var kvinna är att till och med sen han var död fick han kliva upp för det fanns mer jobb kvar att göra. Också ironi, men nog kan det ligga lite i det? Varför ska kvinnan fortfarande sköta ruljangsen fast hon är sjuk, medan mannen ska passas upp när han är sjuk?