Annons:
  Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Jag tror jag gått i hustrufällan.

Skrivet av Annapanna
Jag och min man jobbar som poliser båda två. När vi ville ha barn så klev jag av skiftesjobbet och började dagtid måndag till fredag. Dels så hade jag svårt med nätterna, men främsta skälet var att så ska det vara.

Nu har vi två barn och jag har insett att jag bara hatar mitt inrutade liv! Är jätteavundsjuk på maken som ibland har ledig tid för sig själv mitt i veckan. Sån tid som jag aldrig har! För de helger maken jobbar så är jag ju "fast" med barnen och de helger han är ledig vill jag att vi ska umgås allihop.

Jag är dessutom inte en liten bullbakande fru som gärna gå hemma med barnen när maken jobbar. Jag önskar jag var sån och jag har trott jag kunnat bli sån!

Är jag knäpp som längtar tillbaka till skiftet och är det någon som tycker att borde våga ta chansen och gå tillbaka?
Svar
Nä, det är väl inte knäppt
en fråga är väl varför han har ledig tid mitt i veckan? Han borde väl ha barnen om han är ledig?
Skrivet av  PBSthlm
Dagis vill inte
att mitt lilla barn ska vara borta för många dagar i veckan. Hon brukar vara ledig med sin pappa en gång i veckan. Sonen går i skolan.
Skrivet av  Annapanna
Det är såna där kommentarer som
gör att man undrar om dagis är till för barnen eller barnen till för dagis...?
Jag har själv haft skiftjobb och haft barn på dagis väldigt oregelbundet. Det ska väl inte dagis bestämma om ert barn ska vara hemma med sin lediga förälder eller på dagis!
Skrivet av  a
Skiftjobb ur kvinnans perspektiv
Intressant att din man tycker sig ha ledig tid för sig själv mitt i veckan. När jag var yngre, arbetade jag som mentalskötare, liksom många av mina kompisar. Det innebar att man var på jobbet varannan helg men i gengäld hade lediga dagar i veckorna ibland då barnen kunde vara på dagis. I synnerhet den lediga tisdagen efter helgen var hatad av alla. Då fick man röja upp efter makens och barnens framfart under helgerna. För övrigt var de lediga dagar sådana dagar då man bokade tvättstuga, storhandlade etc.

Är det skillnad på mäns och kvinnors lediga dagar, kan tänka?
Skrivet av  Elanor
Han kan konsten att koppla av
Om han behöver en dag att bara pusta så gör han det. Förut har jag irriterat mig på detta men nu tror jag att det är så att vi kvinnor nog måste ta efter för att inte slita ihjäl oss.
Om man tar en dag ledigt för att pusta, betyder inte att allting hemma faller samman.
Hemma hos oss är det dessutom maken som är den som plockar.
Skrivet av  Annapanna
Röstar för mannens dagar
Tror precis som Annapanna att om ledigadagar är fyllda med att städa upp efter man och barn är det nog kvinnornas dagar som måste ändras.

Jag jobbade tidigare natt, vilket betydde lediga dagar. På dem tog jag det lungt med dottern. Jag diskade varje morgon och jag plockade lite när dottern sov, men tvätt, dammsugning osv. stod inte på min lista. Jag jobbade ju natt för att ha tid att vara med dottern inte för att ta hand om hemmet.
Skrivet av  Omnia
Kan du inte testa
en period gå in på ett tillf vik Ta ett önksemåls prat med chefen
Det är värt att pröva men gör inget defenitivt direkt,
Har en granne som är polis så jag vet vilka märkliga skift tider i Gbg i alla fall
Skrivet av  maria
Vi jobbar skift båda två
När mannen var pappaledig provade jag att jobba vanlig dagtid menn jag hatade det! Fy vad trött jag var och dessutom att vara tvungen att handla på helgerna när alla andra är lediga :-(
Nu kör jag jättetidiga skift och mannen nattskift plus att vi jobbar varannan helg och båda trivs även om inte vi träffas så mycket...
När vi har ledig dag mitt i veckan så har vi lillkillen hemma från dagis så ingen har "ledig" tid då. Däremot har mannen lite ledig tid från det han vaknar (han sover från det han lämnat på dagis vid 9) tills jag kommer hem med grabben från dagis och jag har lite ledig tid efter det jag slutar (mellan 12 och 13) tills jag hämtar på dagis strax för 15.

Kan ni kanske oxå ha skift som går mot varandra?
Skrivet av  maria65a
Knäppskalle...
är du inte. Det är viktigt att ni hittar något som funkar för er bägge, så att ni inte börjar gå och hugga efter varandra. Det enda du har att förlora på att försöka är några månader av ditt nuvarande liv, och du vinner, om inget annat, erfarenhet.

(Jag fattar inte det där resonemanget med att dottern skulle missa något på dagis? Är mannen alltid ledig den dag de gör utflykter eller har konstnärlig verksamhet eller liknande, så är det ju synd att missa, iofs.)
Skrivet av  Emma
Svarar alla här
Jag har faktiskt möjligheten att försöka eftersom jag gått sjukskriven hela hösten (livskris....hmmmm). Ska börja arbetsträna efter nyår. Så nu har jag verkligen chansen att göra om.
Vi har inte fasta skift utan kan lägga arbetstiderna ungefär när det passar oss. Så vi kan tex se till att vi har minst en dag ihop på helgen.
Det är så att en barngrupp inte blir riktigt homogen om några individer kommer och går hela tiden. Dessutom är hon väldigt kompisintresserad och behöver barn att leka med.
Jag är sugen!
Skrivet av  Annapanna
det där med barngruppen
känns som svepskäl, en barngrupp blri inte mindre homogen för att vissa barn är lediga ibland, så är det i alla grupper, någon är sjuk, någon är ledig, det är sällan alla barn är på plats, så det är inget hinder för "gruppens" skull, så där finns knappast problemet,
Skrivet av  svea
om det inte är ett föräldrakoop
min erfarehet är att oftare så inom dem ,, kan vara en förklaring,
Skrivet av  maria
Jag måste flika in...
...att min man som gått från skiftjobb till dagtid tycker att det är jättejobbigt att aldrig få egen tid. Jaså säger jag... så har jag ju alltid haft det och innan klagade du ju på hur oerhört jobbigt det var att jobba skift?

Jag tycker att du ska jobba skift om du vill det. får du ledig tid
Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
Annons:

Faktabank

Artiklar och nyttig information

annons