Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Är det bara kvinnorna som är usla på att städa?

Skrivet av Annahoj
Vad säger ni om denna? En varning, det är redaktionen på Aftonbladet Kvinna som skrivit, med sen ålderdomliga könssyn...

http://www.aftonbladet.se/vss/kvinna/story/0,2789,569781,00.html
Svar på tråden: Är det bara kvinnorna som är usla på att städa?

Men det är ju en artikel

Skrivet av  Kia
och inte något som redaktionen själva har hittat på. Tittar du vidare ser du också att det är en rektor på en dansk hushållskola som anser att tjejer ska städa. Läs sedan längre ned så anser en svensk kvinna som grundat ett städföretag att skolan bör lära ut städning, till flickor och pojkar.
Så vari ligger den ålderdomliga könssynen??
 

Den ålderdomliga könssynen

Skrivet av  Pallas
Den ålderdomliga könssynen visas bland annat genom att inte ropa "hej hallå, killarna då?" när den danska kvinnan yttrar sig.

Den svenska experten hade ju en modernare hållning till hur städning ska fördelas men att vilja lägga utlärandet av städning på skolan tycker jag låter helt absurdt. Skolan har ju för tusan grova problem med att lära folk läsa på grundnivå, varför slösa resurser på städning då?
 

hm

Skrivet av  Ysh
det publiceras en artikel om städning på Aftonbladet Kvinna...

ålderdomlig könssyn... ja redan där...

Innehållet i artikeln har jag inte läst och kommer inte att göra heller. Jag bojkottar Aftonbladet Kvinna av ren princip och en av anledningarna är just tendensen att kategorisera in gamla könsmönster på det sättet som de gör.
 

i dag

Skrivet av  Spader dam
...visar samma kvällstidning underkläder med kurvig blondin.
 

Misstänker

Skrivet av  Lingling
Att andelen manliga elever på en dansk eller annan hushållsskola är låg; Rektorn kan alltså inte yttra sig om ifall pojkarna kan städa ...

Men lite mer bett ifrån AB är inte för mkt begärt.

Annars tycker jag egentligen inte det är så konstigt det där med hyperdesignade och inredda hemm som inte hålls rena, det är som alla tjusiga kök med en massa maskiner som knappt används i många fall, matlagning är en hobby för helger. För en del.
Frågan är då hur det är med den nya trenden: Alla flotta badrum ... ?
 

*skrattar*

Skrivet av  Lena
Tja, antingen tolkar man det så att danska unga män är FENOMENALA på att städa, eller så är det så himla deprimerande att hon inte ens räknar med att de skulle städa (jag tror på det senare...). Svenskan de intervjuade tryckte ju på att det gäller både kvinnor och män, heder åt henne!
 

Artiklar från Familjeliv