Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

min sambo städar...

Skrivet av Joeline
När jag kom hem från jobbet i dag så hade min sambo storstädat hela lägenheten och tagit ut mattorna och piskat dem torkat golven och dammsugit så det var sååå fint när jag kom hem ...då det var skönt att bara komma hem och ägna sig åt barnen.

joeline
Svar
Det gör min med, men
inte så sällan att jag ids skriva och tala om det.
Skrivet av  A
Och?
Är det ovanligt att han städar eller?
Skrivet av  AH
Gud så missunsam!
Och sur... kanske avundsjuk?
Skrivet av  Louise med William f. 040213
Äsch, surläppar!
Vilka neggo-svar! Jag skulle också bli skitglad om min man städat och gjort fint tills jag kom hem. Precis som han skulle bli, ifall jag hade städat.

Men nu hinner vi nästan aldrig med att städa så där ordentligt, det blir mest att vi föser undan det värsta skräpet precis innan vi får besök. Att någon av oss skulle hinna fixa hela huset på eget bevåg vore en smärre sensation och det skulle jag definitivt glädjas åt. :-)
Skrivet av  trazzel
Hihihi
Vad synd att männen inte skriver in varenda gång deras kvinna städat, fast fasen vad tjatigt det skulle bli!!
Skrivet av  Visst är jag avundsjuk!
Hi hi! Ja tänk om..
..dom kunde uppskatta det lite mer!
Skrivet av  Charlotte med sessorna
Min man skulla ALDRIG någonsin...
...komma på tanken att överraska mig med att städa. Efter det att jag kom hem från bb med yngsta barnet (som fötts med snitt) såg det för j-igt ut hemma. Det första jag fick göra var att röja av annars gick det öht inte att komma fram hemma.

Så ni som har män som städar, var glada över detta. Jag överväger på allvar att skiljas från min man pga städningen o hushållsupgiftsfördelningen i vår familj.

Dessutom så tar han ALLA. Jag menar ALLA sovmorgnar på helgerna. Inte ens när jag haft ett mycket smärtsamt missfall för ca två månader sedan lät han mig sova ut morgonen efter.
Skrivet av  Amalia
Jag hade allvarligt
gjort slag i saken och tagit ut skilsmässa. Jag hade en sambo en gång i tiden som jobbade måndag till lördag och umgicks med sina kompisar på söndagar. Han hade noll intresse av att umgås med sin familj. En kväll vid middagen talade jag om att jag ville separera, och så blev det. Sambon fattade noll och inget...
Idag har jag en sambo som bryr sig om sin familj. Även han jobbar mycket, men när han är ledig tillbringar han tiden med familjen. Vi delar på hemarbetet och har det bra för det mesta. Visst grälar vi om saker, men VÄLDIGT sällan om vem som gör vad i hushållet.
Det bästa med allt är att det faktiskt är samme man.
Skrivet av  A
Du ska nog allvarligt fundera
på vaför du tar sån skit.
Skrivet av  katta
Vad ser du hos honom?
Jag kan inte förstå vad som skulle finnas hos en människa som övervägde det faktum att han är egoistisk och elak. Vad ser du hos honom??
Skrivet av  MaryT
Jág söker ny lägenhet...
... Han är bra med barnen. Förvånansvärt engagerad pappa med tanke på hur slapp han är i övrigt. Så fort jag lyckats få tag i en lämplig lägenhet så flyttar en av oss.
Skrivet av  Amalia
Men
om han skulle vara en "engagerad pappa" så skulle han ju försöka pallra sig upp en helgmorgon då och då också? Om han bryr sig om sina barn så är det ju vikigt för honom att dom har en glad och nöjd mamma också?
Skrivet av  MaryT
Men så långt tänker han inte (IMT)
g
Skrivet av  Amalia
Om han inte
"tänker så långt" så tycker inte jag att han verkar som någon vidare värst engagerad pappa. Bort bort, är mitt tips!:-)
Skrivet av  MaryT
Hade varit skönt :)
Min sambo "ser" inte när nåt behövs göras (tackar hans mamma för det, han behövde inte lyfta ett finger hemma :/). De få gånger han gjort det på eget bevåg så har jag också blivit överlycklig och glad. Är man som jag inte van vid att det händer nåt utan påminnelse så känns det kärleksfull.

Ja, skäll ni bäst ni vill, jag veeet att det inte ska behöva vara så. Romantik ska vara blommor och badbomber och inte städ, men jag blir iaf glad för det lilla :)

Skrivet av  Katarina m. Oliver 040327
Alltså, jag förstår dig...
...jag skulle också bli överlycklig och glad om min man gjorde något som han inte brukade, för att överraska mig. Inget konstigt, tycker jag.

Men jag vill kommentera en annan sak i ditt inlägg: jag tycker vi måste sluta göra männens mammor ansvariga på deras brist på "städsinne". Det är väl ingen ursäkt för att de inte kan städa? Jag menar: männen är väl vuxna människor nu och kan väl lära sig precis som alla andra???

Det är för övrigt väldigt sällan jag hör en _kvinnas_ brist på städsinne ursäktas med att hennes mamma gjort henne sådan.

Detta är inte menat som något påhopp på dig, Katarina, utan en allmän reflexion.
Skrivet av  Kajsa
Jag frågade faktiskt
min sambo härom dagen hur och var i hela friden han lärt sig städa, tvätta osv. Detta för att han aldrig gjort något hemma. (Laga mat vet jag var han lärt sig - han har nämligen arbetat som kock - och det var inte heller hemma.)
Hans svar var att han hade aldrig tvättat innan han fick lov att göra det och lära sig själv. (Någon gång under de 14 år vi varit tillsammans.) Så de KAN alltså lära sig det själva... Städat har han lärt sig när han jobbat på hotell och städat rum.
Skrivet av  A
Jag håller med
Att skylla på sin partners _mamma_ är ju verkligen att idiotförklara sin partner. Han har väl inte vuxit upp inom husets fyra väggar utan några influenser från omvärlden, väl??
Skrivet av  MaryT
Tja, så här ligger det till.
Vad säger man när man blir tillsammans med en kille på 20 ast som bor hemma... han mamma gjorde ALLT, jag menar då ALLT! Han behövde inte plocka bort sin tallrik efter middagen, hon bäddade hans säng (gjorde det när han och ajg åt frukost, snack om chock!), tvättade och vek hans tvätt... Hon och jag har pratat om det och hennes kommentar till det hela var att det var mitt jobb att lära honom att städa etc.

Själv har jag hjälpt till hemma sen jag lärde mig att gå i princip. Så när sambon och jag flyttade ihop (jag hade då även bott själv i ett par år) så fick jag försöka lära honom rubbet, allt från att dammsuga till att diska. Han är mycket bättre på att städa nu, men fortfarande så får jag påminna eller ha "fasta sysslor" så att han VET vad han ska göra.

Summan av det hela är att han fortfarande lär sig att städa, vi tar det steg för steg med lite gnat och mycket uppmuntran. Nej, det är inte jämställt i vårt hushåll, men det funkar fint ändå :)

Tja
Om båda är nöjda så är väl allt ok, då :-).

Fast jag förstår inte att man ska behöva _lära_ en vuxen människa att städa, "steg för steg" och med mycket uppmuntran som med en hund. Ok att han inte har städat _själv_, men han måste väl ha sett när mamma gjorde det åtminstone? Jag kan inte förstå varför det då inte räcker med att visa på sin höjd EN gång hur man dammsuger (hur svårt är det på en skala??) eller bäddar en säng eller diskar eller vad det nu är. Han är ju _vuxen_, han är ju inget barn!
Och att behöva påminna honom har ju inte med själva städmomentet att göra. Oavsett om han har lärt sig städa eller inte så har han väl under sin uppväxt haft saker som ska göras regelbundet, så han vet vad "regelbundet" är?

Hmm..jaaa..som sagt - är ni nöjda så är väl allt bra. Fast JAG skulle nog känna det som att min man var lite bakom flötet om jag skulle vara tvungen att dressera honom till att städa :-). Han hade för övrigt aldrig lagat mat när vi träffades, och han hade heller aldrig tvättat. Fast det räckte med att visa en gång hur tvättmaskinen funkar så fattade han :-). Matlagningen lärde han sig dels genom att vi lagade mat tillsammans, och dels genom att följa recept.
Skrivet av  MaryT
mmmm
Vem vill lära sig att städa när man inte behöver? Tror inte att han tittade på när morsan städade precis.

Han kan städa numera, men vi har olika krav på hur mycket/ofta/hur det städas. Jag har lärt upp honom (om man kan kalla det det), och med uppmuntran menar jag mest att jag visar att ajg blir glad när han gör nåt annat än fixar disk+ mat självmant (jag klappar honom inte på huvudet och säger "-duktig sambo"), och att jag inte klankar ner om det inte blir perfekt.

Jaja, alla gör olika och tycker olika, så är det bara. I mina ögon så är vi ganska jämställda, och där vi inte är det har ajg mig själv att skylla. Ja, det har varit mycket gnäll och gräl om detta ämnet, men det löstes genom att vi hade våra sysslor (han: disk, sopor, mesta maten. Jag: tvätt, dammsugning. Resten delade vi).

Jag brukar undra hur
dessa män (pojkar?) kan ha ett jobb om de "inta kan komma ihåg" att göra vissa saker.
Sanningen är nog det att det lärt sig ta lite gnat för att slippa hushållsarbete.
Skrivet av  PBSthlm
Jätteskönt!
Sådär gör min man också då och då. Ingen av oss tycker om att städa, så vi brukar hjälpas åt. Men ibland överraskar vi varandra med att ha städat hela huset när den andre kommer hem. Det är UNDERBART att komma hem till ett nystädat hus! Det tycker vi båda, och båda vill göra den andre glad, så därför gör vi det för varandra. För mig är det så självklart att man visar varandra den omtanken så jag blir lika förvånad varje gång jag läser om familjer där det INTE fungerar så!
Skrivet av  MaryT
Va??
Är det verkligen sant?
Skrivet av  Charlotte med sessorna
Vad glad jag skulle
blivit!!!
Min man får fnatt när vi får gäster & hjälper till som bara den....
Ja då gäller det!!!!
Skrivet av  Jo73hanna
Vad snällt att han hjälper
till. :)
Skrivet av  PBSthlm
Verkligen. Jäääättesnällt! IMT
.
Skrivet av  H
Visst är det...
...oerhört skönt när man slipper hjälpa till att städa! Oftast städar jag och maken samtidigt (en tar övervåningen och den andra nedervåningen). Det är enormt skönt om man någon gång kommer hem och märker att han städat "min del" också :-)
Skrivet av  Trillian m Saga99, Casper02 & Marcus04
å, så avundsjuk
jag blir, vad skönt det måste kännas att man fungerar så bra tillsammans med sin partner.
det är min önskedröm, men tyvärr så ser den blekare och blekare ut, då han inte lyfter ett finger hemma, kan prata lite med barnen OM dom är på bra humör annars så stänger han in sig framför datorn tills dom somnat, gnäller sen på att vi aldrig gör något tillsammans, gnäller på att jag inte kan sitta ner å kolla på en film med honom, MEN HALLÅ, jag har disk,tvätt och röj efter fyra personer att ta hand om, vilket jag helst gör när barnen sover så jag då slipper bära dom samtidigt som jag hänger tvätt osv.

*märks det att jag har en dålig dag?*
Skrivet av  caja