Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Min sambo gör inget husållsarbete alls..

Skrivet av arg,ledsen,besviken...
Visst har jag mig själv att skylla för jag har varit så jäkla duktig och fixat allt inan vi fick barn och efter.Det är ju svårt att få gamla hundar att sitta är idag långt nere i depression ochså pga av att jag har varit sådan jag fattar i dag och har varit ledsen över det. Snälla är det någon som har sagt i från eller ska man bara lämna allt.Man har ju tankar när det är som värst jag sticker.
Svar på tråden: Min sambo gör inget husållsarbete alls..

Innan du är kvitt

Skrivet av  A
din depression är det nog svårt att "dressera" honom till att hjälpa till mer.
Då kunde det ju vara bättre om du levde ensam så hade du bara dig själv att brottas med och inte behövde vara passopp åt honom.
Jag skrev nedan under rubriken "Jag hade allvarligt" men mitt problem var väl inte riktigt som ditt. Han var absolut inte negativ till hushållsarbete, men han var ju aldrig hemma för att utföra det.
Mitt största problem var nog att han inte brydde sig om familjen.
Han jobbar jättemycket nu också - och jag med - men jag känner mig aldrig övergiven som jag gjorde då.
Ett alternativ är ju att strunta i hushållsarbetet men risken finns att den enda som mår dåligt av det är du som ser att det inte är gjort.
 

Tack A

Skrivet av  arg,ledsen,besviken...
Tack a för att du sa din menning i detta,min sambo är väl hemma men lever sitt liv tycker jag. Det är mycket sorg i detta ochså,nu efter alla år börjar jag ställa krav.vi får se hur det går.
 

Det är INTE ditt fel...

Skrivet av  Kattis
...att din sambo inte gör någon nytta därhemma! Du ska absolut inte anklaga dig själv för det. Det är inte ditt ansvar att få honom att sköta sin del av hushållsarbetet utan det ansvaret måste han ta själv. Han är väl en vuxen, normalbegåvad man? I så fall är han faktiskt fullt kapabel att själv fatta att han måste ta ansvar!

Om han ändå inte gör det, så är mitt råd att lämna honom åtminstone för en tid, för att se om det blir någon förbättring. Och blir det inte det så måste du ju fråga dig själv om det verkligen är så du vill ha det i ditt liv.

Hoppas verkligen att du har sökt vård för din depresssion, och att du snart mår bättre!
 

Hej! Kattis

Skrivet av  arg,ledsen,besviken...
Tack för dit svar! ja jag har sökt vård för min depression och det är det bästa jag har gjort.
 

Älskar Ni varann???

Skrivet av  M
för låt inte städet bli en bidragande orsak till seperation...
Prata med honom o be honom om hjälp...gör han inte det så säg åt honom att du orkar inte o allt kommer att rasera inom kort om han inte hjälper dig o avlastar dig...o då poängterar du att du orkar inte bedriva "hotellverksamhet" för honom samtidigt som du ska ta hand om barnen...
 

Artiklar från Familjeliv