Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fel skruv?

Skrivet av Fiery
Jag fick en kommentar av min dotter (jag är helgmamma för henne) som tittade på min man när han dammsög och sa: Vad konstigt, kan du dammsuga?

Efter en fråga om vem det egentligen är som dammsuger hemma så fick vi svaret: Det gör såklart tjejerna.

Det finns en del hem som verkligen har problem att använda huvudet. Hur hanterar man det? Helt sjukt tycker jag...

Svar på tråden: Fel skruv?

Som ni gör :-)

Skrivet av  maria65a
Även om det inte är så ofta så visar ni att även män kan dammsuga! Man kan inte göra så mycket åt hur andra lever men ni kan visa att det finns en annan värld :-)
 

Hos oss är det nästan tvärtom... :)

Skrivet av  jessica
Om jag dammsuger så säger dottern, snart två år: "Pappa dammsuga!" För det är han som oftast gör det, så hon tror att det är hans jobb... Frågar man henne vad pappa gör på jobbet (han jobbar med sälj) så svarar hon: "Städar." För det gör han ju hemma! :)

Frågar man henne vad mamma gör på jobbet så svarar hon "Skrattar." Förhoppningsvis gör jag mer än så både hemma och på jobbet... ;)
 

Skrattar åt det?

Skrivet av  Nissa, Rebecka dec02 + Manfred 28/9
I ett sådant läge tycker jag nog att man kan ta det som ett skämt och säga att "klart att karlar dammsuger också!" Det är nog dumt att försöka inpränta något alls om sk mans- och kvinnosysslor, utan visa handfast istället att BÅDE män och kvinnor kan städa, laga mat, byta proppar, skruva upp en hylla osv.

Jag fick i somras stå till svars inför grannens femåring som frågade om jag inte KUNDE städa, och fick då förklara att eftersom jag var gravid och hade ont i ryggen så fick maken ta all städning hemma, men att vi annars brukade turas om.
 

jag håller med

Skrivet av  1skedkeso
Det är mycket mammor på den här sidan. i och med det det så blir det nästan lite rödstrumpedetbatt över många frågor! Jag har varit hemma med min dotter i6 månader och ska fortsätta tills mars och börjar tröttna på dylika kommentarer. Är ni missnöjda med era gubbar så säg det för fan till dom istället för att beklaga er bland era "medsystrar". Det är en fråga om vem som är hemma eller inte, när jag jobbade gjorde min flickvän dom flesta hemmasysslorna fastän jag ville hjälpa till... Det bara blev så! Nu är det jag som är "huslig" och städar mer och lagar mat m.m.
 

Säg aldrig

Skrivet av  PBSthlm
"hjälpa till".
 

Varför inte då?

Skrivet av  Jämlika mamman
Om jag hänger tvätten och min man kommer så "hjälper han till". Om han hänger tvätten och jag kommer så "hjälper jag till".
Att hänga upp sig på så små ord är att inte förstå sig på jämlikhet tror jag...
Om 1skedkeso´s tjej ville göra allt, så var det väl klart att han ville "hjälpa till" och avlasta henne utan att han för den skull tycker att det är hennes arbete och att han bara "hjälper till". Jag tror du läser in sådant som han inte alls har skrivit. Tycker han verkar riktigt jämställd...till skillnad från dig, som verkar lite bitter...eller bara bitsk?
 

Problemet...

Skrivet av  Betula
... med "hjälpa till" är att det i många fall faktiskt talar om att det är den andra parten, den som blir hjälpt, som har huvudansvaret och den andra personen hjälper till (av sitt hjärtas godhet?). Jag tycker det är mycket bättre att tala i termer av delat ansvar och arbete. Språket är viktigare för attityder än många tänker på!
 

Bitsk, ja

Skrivet av  PBSthlm
din analys är för övrigt helt inkorrekt.
För övrigt instämmer jag 100% med Betula.
 

PBSthlm...vad menar du?

Skrivet av  Jämlika mamman
Vad är det i mitt argumenterande som du tycker inte är korrekt.
I vad 1skedkeso egentligen menade eller att det är fel att hänga upp sig på små ord i stället för vad man menar eller att jag är jämlik?
För att du var bitsk verkade vara det enda du höll med om eller?
 

Inte argumenterandet

Skrivet av  PBSthlm
men din lilla slutanalys om att jag är bitsk och inte jämmställd.
De små orden är viktiga i sammanhanget, om inte för annat än att bryta mönstret att det är kvinnan som är ansvarig.
 

Rödstrumpedebatt?

Skrivet av  G
Vad menar du? Blir lite nyfiken...
 

Tack för svaren

Skrivet av  Fiery
Och ja det verkar vettigt att göra som vi gör och hoppas att barnen förstår själva.

Har också insett varför barnen ser ut som frågetecken när jag står med en motorsåg i händerna, istället för diskar :)

 

Artiklar från Familjeliv