Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Fråga till kvinnorna:

Skrivet av Pim
Om din make/sambo arbetar på en arbetsplats där det bara jobbar kvinnor och din make säger att du inte är välkommen till hans arbetsplats, hur skulle du då reagera? Anledningen till att du inte får komma till hans arbetsplats är att han tycker att du är svartsjuk och inte litar på honom. En annan anledning är att han tycker att folk är inte särskilt trevliga och bråkar mycket med varandra och att det är en trist arbetsplats. En tredje anledning är att han säger: Men, det är ju inga makar/sambor som kommer och hälsar på de kvinnliga arbetskamraterna på arbetsplatsen. Varför ska du då komma och hälsa på mig? Tycker du att du har rätt oavsett anledning, att besöka honom på hans arbetsplats?
Svar på tråden: Fråga till kvinnorna:

DEt intressanta...

Skrivet av  ES
... är väl varför jag skulle vilja gå dit?
Om svartsjuka är anledningen - nä, då tycker jag inte att jag hade där att göra.
Om jag är nyfiken på var han är på dagarna och vilka han träffar - jag då är det en rimligare anledning.
Om han sedan tycker att det är ett för trist ställe skulle jag nog tycka att det är en anledning att inte gå dit, och jag skulle uppmuntra honom att söka nytt jobb.
Om anledningen är att inga andra makar/sambor någonsin kommit dit så tycker jag att det också håller som anledning. Men kanske föreslå att han tar upp vid fikat någon gång ifall de ska fíxa något tillfälle då alla kan ta dit sina respektiven. (Familjedag t ex.)
 

Varför skulle du

Skrivet av  Miss
vilja veta vilka han träffar? Ligger där inte någon misstänksamhet och svartsjuka bakom?
"Om jag är nyfiken på var han är på dagarna och vilka han träffar" skrev ES
 

Ja...

Skrivet av  ES
... allmän nyfikenhet? Om ett naturligt tillfälle yppar sig. Men jag tycker ju t ex att skälen "ingen annan" och "trist ställe" gäller som anledning att låta bli.

 

Jag skulle

Skrivet av  Mustardseed
absolut vilja träffa min pojkväns kollegor, men inte sjutton är det för att jag är misstänksam eller svartsjuk. Däremot nyfiken på vilka han träffar så stor del av sin tid och nyfiken på att träffa de här personerna som han pratat om och som jag liksom skapat en egen bild i huvudet av.

Nyfikenhet behöver väl inte vara kopplad till svartsjuka eller misstänksamhet?
 

Frågan är

Skrivet av  Pim
också hur man kan vara svartsjuk om man aldrig träffat hans arbetskamrater?
 

*S* ja

Skrivet av  Mustardseed
det är ju en fråga värd att ställas. Fast jag har ju träffat både killar och tjejer som är svartsjuka på alla möjliga hjärnspöken, tror inte man behöver ha träffat nån för att kunna vara svartsjuk. Det räcker väl med att man på något sätt känner sig hotad av den andre?

Och får man sen inte träffa den personen, ja då är det nog lätt att känslorna drar iväg än mer.

Hursomhelst så tycker jag att det var vansinniga argument till varför hon inte skulle få besöka jobbet. Och nyårsfirandet är ju så dumt så jag inte vet vad jag ska säga.
 

Vill tillägga:

Skrivet av  Pim
Maken har jobbat där i 5 år och frun är inte välkommen till arbetsplatsen just p g a de nämnda anledningarna. Maken har firat Nyår hemma hos sin kvinnliga arbetskamrat och dennas man och deras vänner. Maken har sovit över nyårsafton där. Maken tog med sig en present dit, men inte sin fru och barnen.
 

Låter ju helmärkligt

Skrivet av  ES
För då umgås de ju med respektiven men _inte_ frun.
Och är de så trista finns det väl ingen anledning att fira nyår med dem..?
 

ok jag skulle acceptera...

Skrivet av  maria65a
..att inte besöka mannens arbetsplats men att han firar nyår och sover över hos en kollega oavsett om denne har familj/vänner där utan att ta med sig mig eller åtminstone fråga om jag vill följa med är helt otroligt j*vla otänkbart!
 

Han bedyrar

Skrivet av  Pim
att han ångrar sig att ha firat Nyår med arbetskamraten/sambon/deras vänner.
 

Varför bjöd inte kollegan med frun till honom?

Skrivet av  Fantasy
Detta osar mystik a la TV-serie med man med två olika boenden. Vet frun verkligen att denna kollega var gift?
Hade hon pratat med dem på telefon?
Varför vill man att en kollega ska komma på nyår utan sin familj? Har han berättat att han har familj?
Nej, jag förstår att du reagerar.
Varför vill han inte vara med sin fru på nyår?
Visst han säger efteråt att han ångrar sig, men varför ens tänka tanken?
 

Frun

Skrivet av  Pim
har inte pratat med arbetskollegan på telefon och vet faktiskt ingenting om henne än sambon har berättat. Sambon ringde från kollegans hem under nyåret och han påstod att kollegan har undrat varför frun inte kom med. Kollegan har sagt till sambon att hon tänker inte vara barnvakt åt sambons barn. Sambon själv ville inte riskera något med sina egna barn i deras hem, eftersom han visste inte vilka typer som skulle komma dit. Det kunde ha varit folk som blev fulla och aggressiva.
 

Verkar helskumt!

Skrivet av  Kajsa
Varför väljer man att fira nyår inte bara utan sin familj, utan också någonstans där man befarar att det kan komma folk som blir "fulla och aggressiva"? Det verkar hur konstigt som helst.
 

Sambon

Skrivet av  Pim
går ut med sina kvinnliga arbetskolleger utan frun några gånger per år för att äta på restaurang med pengar som de fått från arbetsplatsen.
 

Frågan är

Skrivet av  Anette
mig så främmande att jag faktiskt inte kan svara på den.
Jag hade nog allvarligt börjat fundera på vad det var för en människa jag bodde ihop med.
 

Väldigt konstigt!

Skrivet av  Myling
Jag har accepterat att inte besöka sambons jobb när det handlat om säkerhetsregler. Men den där situationen låter ju jättekonstig. Varför skulle min sambo bestämma vad jag tycker är tråkigt eller att jag är svartsjuk. Det vet ju ingen annan än jag själv..? Och om det var för att "inga andra" gjorde så skulle jag ärligt undra över hans civilkurage.

Jag anser mig ha rätt till de flesta delar av min sambos liv, förutom toalettbesök och onani.
 

Nytt tillägg:

Skrivet av  Pim
Frun har dessutom hjälpt sambon att utbilda sig till ett högre yrke än det han hade tidigare. Hon gjorde 90% av alla hans läxor och han fick sin yrkesbeteckning. Nu jobbar han méd det yrket på sin arbetsplats, dit frun inte får lov att komma!
 

Har så svårt att tänka mig in...

Skrivet av  Helena
... i en sån situation. Jag har aldrig känt någon dragning till min mans arbetsplats för det första, och för det andra har jag svårt att tänka mig att han skulle ha några som helst synpunkter på det hela. Det verkar jobbigt att leva i en tillvaro med en massa svartsjukeresonemang och undanflykter, det är det enda jag kan säga.
 

Har du besökt din mans

Skrivet av  Pim
arbetsplats?
 

Tja ... min man accepterar

Skrivet av  Lingling +R + bf 25e
Att jag jobbar på en nästan helt manlig arbetsplats, huvudsakligen jämnåriga där han inte FÅR komma in ... och att jag då och då gått ut på olika grejer med dem ... fast han har träffat eller sett en del av kollegerna, på stan eller på fest.
 

Artiklar från Familjeliv