Sök på innehåll hos Allt för föraldrar

Hur gör ni med sömnuppdelning?

Skrivet av *gäsp*
Jag är mammaledig med vår som som snart är ett år, han jobbar 75% som tekniker (service-yrke med mycket kundkontakt).

Jag har ända fram tills nu tagit alla nätter förutom när jag har sovmorgon varje söndag. När det har varit överdjävligt i långa perioder så har han fått ta över på natten för att jag inte klarar mer, men det är väldigt sällan.

Nu har sonen fått vattkoppor. Igår sa jag till honom att jag kanske kommer behöva honom på nätterna nu när sonen är sjuk. Men han tycker att jag ska ta alla nätterna, han ska ju jobba på dagen och jag är hemma och kan sova när sonen sover.

Visst kan jag sova på dagen, men den sömnen är inte samma sak som nattsömnen... Det känns inte rättvist att jag ska ta ALLA nätter som är jobbiga, eller har jag fel? Jag är ju hemma för att ta hand om vår son, men gäller det dygnets alla timmar?

Hoppas ni kan förstå vad jag menar... har sovit totalt 2 timmar inatt så tankarna är luddiga.... :)
Svar på tråden: Hur gör ni med sömnuppdelning?

Eftersom

Skrivet av  Tigre
jag ammar så är det jag som tar nätterna. Men min make tar alla mornar, så på det sättet känns det ganska okej.

När jag slutar amma så kommer min make ta de nätterna, det är lättare så.

När bebis varit sjuk har delat på nätterna, de är visserligen inte så många nätter han varit sjuk. Med vår förra barn så försökte vi också dela. Nätterna har aldrig varit ett problem hos oss.
 

Barn viktigare än jobb

Skrivet av  Elanor
När våra barn var små, tog vi konsekvent varannan natt. År ut och år in och helt oavsett vem som för tillfället var föräldraledig. Vi resonerade som så att det är viktigare att den som är hemma med barn är frisk och utvilad. På jobbet kan man väl alltid stänga dörren och plita på datorn. Chefen och arbetskamraterna får klara sig. Men ju mer man kan undvika att vara grinig och utschasad mot sitt lilla barn, desto bättre.

Så vårt system med sömn åtminstone varannan natt under småbarnsperioden, i vårt fall ungefär tio år, fungerande ganska bra. Två av barnen sov riktigt illa fram till treårsåldern, medan mellanbarnet sov gott.
 

Fast...

Skrivet av  Mrs Jane Doe
... det där beror ju jättemycket på vilken typ av jobb man har - alla kan ju inte stänga dörren om sig på jobbet och det finns många som inte har en dator att "plita" på.
Kan ju säga att i mitt yrke hade det inte funkat!
 

Jag håller inte med

Skrivet av  Elanor
Man får helt enkelt bestämma sig för vem som är viktigast. Mitt barn - eller kunder, arbetskamrater, patienter...
 

Har tyvärr inga svar att ge...

Skrivet av  Mrs Jane Doe
... hos oss har det fungerat att jag tog de flesta nätterna när dottern var liten eftersom jag inte hade några som helst problem att sova om dagarna.

Dessutom är jag "utrustad" med en make som gärna hade låtit mig sova mer, men samtidigt har ett yrke som kräver väldigt mycket koncentration och närvaro så med tanke på att jag inte kände att jag missade något i sömnväg fungerade det bäst så för oss.

Hade det varit annorlunda - om jag inte hade kunnat sova om dagarna - hade vi gjord de förändringar som behövts för att båda skulle må bra - maken hade t ex lagt om sina arbetstider, gått ner i tid, eller liknande.
 

Svårt

Skrivet av  *gäsp*
Sambon kan av olika orsaker inte gå ner i tid, lägga om tider, stänga dörren om sig (kontorslandskap) för han jobbar med it-support och har mycket kontakt med sina användare etc... Jag förstår att han måste hålla sig vaken och vara pigg på jobbet, men jag känner ändå att IBLAND måste jag få sova.

Det har nu gått 2 dygn utan nästan nån sömn alla eller som inatt, avbruten sömn varje timma. Sonen som är sjuk kunde bara sova korta stunder på dagen igår...

Vet inte riktigt hur ajg ska motivera "jag måste få sova" för sambon, kanske måste jag köra hårt mot hårt eftersom att jag ofta låter hans åsikter styra...

Önskar att jag hade haft familj som hade kunnat hjälpa till, men i hans familj sköter man sig själv ("-lite sömbrist får man ta om man har småbarn) och min familj bor långt bort....
 

Jag vet hur du ska motivera

Skrivet av  Elanor
Det finns ett enda motiv för att du ska få sova: Du har den absolut viktigaste arbetsuppgiften av er två. Du ska ta hand om en liten späd människa hela dagarna. Du förväntas vara lyhörd, uppmärksam, tålmodig och empatisk. Du lägger grunden till en annan människas hela framtid.
Ringer man till en IT-support, herregud, vad kan man kräva?
 

Tal om att

Skrivet av  Lingling +R + bf 25e
Folks om inte får sova blir tokiga till slut, det är en metod som används av torterare för att knäcka folk.

Om du inte får sova kan du få depressioner eller bli så zonkad att ert barn kommer till skada - folk som har hand om barn behöver också vara skärpta.

En eller två nätter i veckan tycker jag att du ska kunna kräva åtminstone, du behöver ngn sorts återhämtning.
 

Nä...

Skrivet av  Helena
... jag tycker ni ska försöka dela upp det. Det ÄR krävande att vara hemma med småbarn, även om man kan få tillfälle till en lur. På samma sätt ÄR det möjligt att vara trött på jobbet eftersom det inte handlar om emotionella krav som ställs på en.

Vi har alltid vaknat båda två vid sjukdom och extra krångliga perioder så jag har inte egen erfarenhet av en man som bara trynar vidare i godan ro. Tycker inte det är riktigt ansvarsfullt.
 

Vi kör varannan....

Skrivet av  Emma
som grundidé på det mesta. Om man har ett jobb som inte är supersocialt (stå i butik, reception, säljjobb etc.) så behöver man inte vara lika käck som om man sitter vid en dator. Och vår son är så krävande att det är mer vilsamt att gå till jobbet sömnig än att hantera honom när han är trött, hungrig och otålig. Jag förstår att man måste vara alert på den typen av jobb som han har, men om han får sova ostört sex nätter i veckan så skulle jag vilja föreslå att ni delar lite mer på nattarbetet. För nu jobbar du dygnet runt.
 

Artiklar från Familjeliv